Ervaring met combinatieklas ?

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Juf Anoniem op 09 sep 2007, 14:36

Hoi,

Ik plaats niet zo vaak een berichtje, maar nu wil ik toch graag jullie ervaringen horen
over het volgende. Op dit moment heb ik fulltime groep 6, maar over een week word
dit een combinatieklas met groep 7 vanwege verschillende redenen.

Mijn grootste vraag is: Hoe geef je les aan een combinatieklas ? Ik heb dit alleen een
keer gezien op stage toen in net op de pabo zat. Dit kan ik mij niet echt goed herinneren.
Wie van jullie heeft er ook een combinatieklas en wat doe je als de ene groep instructie krijgt ?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes, Marieke
Juf Anoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 28 dec 2005, 13:43

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Anita op 09 sep 2007, 14:42

Ik heb sinds dit jaar een combi, na dit ook eerst alleen tijdens stages te hebben meegemaakt.

Zorg er steeds voor dat de ene groep aan het werk kan, terwijl je de andere groep uitleg geeft. Leg bijvoorbeeld aan het eind van de ene dag vast iets uit waar ze de volgende dag mee kunnen beginnen, of laat hen beginnen met rijen sommen uit het boek die ze alvast kunnen maken.

Het voordeel van een combi 6/7 is dat ze heel veel zelfstandig kunnen doen. Als jij op het bord zet wat je verwacht, kunnen ze daar zelf al heel veel mee. Dat lukt bij mijn groep 5 ook al aardig, maar groep 4 heeft mij nog heel veel nodig...

Ik wacht verder af wat er nog meer voor tips komen, want ben zelf ook nog een beetje zoekende..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Robje op 09 sep 2007, 14:48

Er zijn best wat vakken die je aan de hele klas kunt geven, bijv. creatieve vakken. Eventueel differentieer je wat in de eisen die je stelt.
Andere vakken (rekenen, taal, W.O. etc) zul je zo moeten geven dat je werkt met korte instructietijden. Wanneer je instructie geeft aan de ene groep, is de andere bezig met zelfstandige verwerking. Sla de methodes er eens goed op na want tegenwoordig zijn er aardig wat methodes die rekening houden met combinatieklassen.
Een combiklas is best te doen maar je moet er rekening mee houden dat je meer aan het organiseren bent, succes!!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor miekiemousie op 09 sep 2007, 17:12

Ik heb zelf de laatste tijd veel combinatieklassen gehad. Bij de 5/6 vond ik het goed te combineren. Inderdaad er goed rekening mee houden wat je naast elkaar plant, maar de methodes houden er vaak rekening mee. Ik heb nu weer een 3/4 en vind dit nu heel zwaar. Gelukkig weet ik hoe je kan eindigen, maar nu vind ik het een moeilijke combinatie. De moeilijkste tot nu toe!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Robje op 09 sep 2007, 17:35

de meest gangbare combi's zijn volgens mij:
1/2, waar niet?
3/4, pittig want je zit met de overgang van spelen naar leren en je hebt een berg te doen.
5/6, te doen want ze zijn al behoorlijk zelfstandig en gewend aan werken en leren.
7/8, pittig want ze kunnen het werken en leren wel aan, maar de groepsdynamiek eist veel energie; groep 8 is in februari "klaar" terwijl groep 7 naar de entree moet. Deze combi heb ik 2 jaar gedaan en vond dat zwaar. Heb ook een jaar 6/7/8 gedaan en dat ging beter maar toen waren er maar vier 8stegroepers en die konden geen stempel op de sfeer drukken...

Een combi 6/7 lijkt me in die zin lastig dat je vaak de organisatorische indeling van hierboven tegenkomt en groep 7 echt zwaar aan de bak moet. Daar staat tegenover dat groep 6 en 7 de beste "werkjaren" zijn; ze kunnen behoorlijk werken en zijn gretig/leergierig. Maak daar gebruik van!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Sylvia op 09 sep 2007, 20:06

Als je even zoekt op het forum kun je aardig wat tips vinden. Helaas weet ik niet zo 1-2-3 waar :? , maar ik heb ze ergens gelezen. De meeste methodes gaan wel van combi klassen uit dus meestal kun je daar wel wat hulp uithalen. Zorg ervoor dat je iets hebt voor de leerlingen die snel klaar zijn, anders gaan die zich zitten vervelen (en dat wordt meestal klieren). Je kunt wat extra werkbladen neerleggen, puzzels, woordzoekers. Ik ken ook een school waar ze óf moeten gaan lezen in hun leesboek óf een verhaaltje schrijven in hun verhaaltjesschrift.
Zorg ook dat ze weten wat ze moeten doen als ze niet verder kunnen ( verder gaan met wat je wél weet of zachtjes je buurman om hulp vragen).
Ben je met de ene groep langere tijd bezig dan kun je misschien halverwege een pauze inlassen. Zij maken dan bijvoorbeeld een opdracht en dan kun je even terug naar de andere groep de kinderen helpen die vastgelopen zijn. Daarna ga je weer verder met je eerste groep.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Eva25 op 10 sep 2007, 12:52

Ik draai sinds 4 weken ook een combi 6/7.
Vind het ook een lastige combi maar ik vind er al aardig mijn weg in.

Welke rekenmethode hebben jullie?
Bij Pluspunt is het zo dat je één groep 1 les voor laat lopen,
zo werk je met de ene groep aan een leerkrachtgebondenles terwijl de andere groep een zelfstandig-werken les heeft.

Ik heb altijd een weektaak op het bord.
Daar werken de kinderen als ze klaar zijn met hun werk.
Baklessen (van de methode Goed gelezen), taal-en spellingskaarten (van Taalactief) zijn erg geschikt voor
zelfstandig werken. Rode boek van Pluspunt ook. Voor de rest werkbladen met tafel-sommen/deelsommen etc. of andere kopieerbladen behorende bij een methode.
Stoor je er niet aan dat de lln van de groep die zelfstandig werkt door de klas lopen.
Ik moest daar erg aan wennen. Maar ik zie erg snel of ze ook daadwerkelijk met een doel lopen (bijv. naar de nakijktafel) of werk pakken voor de weektaak.

Met een combi is het goed plannen en mijn nakijkwerk komt écht pas ná schooltijd (was vorig jaar met een enkele groep wel anders). Je hebt het dus druk genoeg. Zorg er daarom voor dat leerlingen bijv ook zelf veel kunnen nakijken. Dat is een attitude die mijn leerlingen gelukkig al hebben. Ik heb een enkele leerling die hier niet helemaal eerlijk mee omgaat maar over het algemeen werkt het prima en het maakt ze zelfstandig én verantwoordelijk. Ik werk dus met een nakijktafel. Methode Pluspunt heeft een groen werkboek die mijn lln altijd zelf nakijken. Als ze 'veel' fouten hebben moeten ze het aan mij laten zien en dan maken ze een aantal sommen over.
Ik heb onder het bord een trappetje daarop leggen de lln hun schriften als ze klaar zijn. In versch. postvakjes vinden ze hun weektaak. En ik heb 2 mandjes waarin lln losse werkbladen van de weektaak die ze niet zelf kunnen nakijken, kunnen doen.

Heel veel succes met de combi.
Eva25
PABOforum Peuter
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 16 feb 2005, 14:16
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Renate op 10 sep 2007, 15:06

In mijn jenaplanstageschool zitten groep 6,7 en 8 bij elkaar. Zij worden gestimuleerd om samen te werken en elkaar waar mogelijk te helpen.
Zij doen veel samen: creatieve opdrachten, wereldorientatie, klassegesprek, voor een deel taalopdrachten, maar bijvoorbeeld ook een dictee. Dat laatste vond ik zelf een slimme uitvinden (maar misschien kennen jullie deze manier al).
De meester noemde een zin en herhaalde daaruit drie woorden: het eerste woord was bestemd voor de kinderen van groep 6, het tweede voor groep 7 en het derde voor groep 8. Zo kun je met minimale inspanning een hele diverse groep een dictee afnemen.

Zo zijn er vast wel meer handigheidjes.
Hoera, afgestudeerd! Nu nog een baan.
Avatar gebruiker
Renate
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 24 aug 2007, 09:23
Woonplaats: Twente
Groep: 3
Schooltype: PC

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Sjanne op 11 sep 2007, 08:15

Hierboven gaat het ook over een jenaplan klas gorep 6/7/8.
Zelf loop ik nu mijn minor en straks ook mijn LIO stage in een groep 6/7/8 op een jenaplanschool.
Ik ben er pas 1 dag geweest maar er wordt een instructie bord gebruikt.
Daar wordt aangegeven wanneer de verschillende instructiemomenten zijn en voor wie.
De kinderen moeten zelf opletten wanneer de instructie voor hun bedoelt is.
Dit werkt heel goed!
Verder zou ik even jenaplan-informatie erop na slaan ik denk dat je er veel mee kunt!
Als ik meer handigheidjes etc. gezien heb dan laat ik het wel even weten.
Zelf ben ik er ook pas net dus weet nog niet zo veel ;)
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Juf Anoniem op 16 sep 2007, 14:05

Bedankt voor de reactie's. Morgen ga ik starten met groep 6/7.
Ben de hele week en het weekend bezig geweest met voorbereiden.
Jullie tips neem ik zeker mee...

Groetjes Marieke
Juf Anoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 28 dec 2005, 13:43

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor lindajuf op 21 sep 2007, 09:23

Juf Marieke hoe is het je vergaan de eerste week? Ben zeer benieuwd!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor Juf Anoniem op 21 sep 2007, 18:49

M'n eerste week met groep 6/7 zit erop. Qua organisatie is het veel werk. Wat doet groep 6 als groep 7 instructie krijgt en andersom. Tijdens de instructie moet je ook de andere kinderen in de gaten houden. Pff. Kortom, een hectische week gehad. Maar ik heb er wel vertrouwen in...
Juf Anoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 28 dec 2005, 13:43

Re: Ervaring met combinatieklas ?

Berichtdoor lindajuf op 21 sep 2007, 19:16

Wat ik heel erg mis en aan moet gaan werken (ook combi 6/7) is de band met de kinderen. Je hebt zo weinig tijd, bent alleen maar bezig met de organisatie en dat alles loopt. Heb gewoon zo weinig tijd om echt aandacht te besteden aan ieder kind. Als je tijd over hebt, is dat om de zwakkeren te helpen. Merk ook dat de kinderen nog steeds slecht luisteren. Ben er zo binnen komen vallen zeg maar en meteen begonnen met 3 dagen LIO. Heb dus niet echt aan ze kunnen wennen maar de kinderen ook niet aan mij. Wil hier meer aan gaan werken gaan.
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron