moeite met topo

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

moeite met topo

Berichtdoor juf.saskia op 10 nov 2007, 12:15

In mijn groep 6-7-8 kom ik regelmatig kinderen tegen die het niet voor elkaar krijgen om hun topo te onthouden. Ze weten hoe ze een land in de atlas moeten opzoeken (of plaats), maar ze leggen geen link met de positie. Als ik ze de volgende dag vraag waar het land ligt dat ze gisteren hadden opgezocht, hebben ze geen idee. Ook vinden ze het moeilijk om te schakelen van een grote kaart naar een klein overzichtskaartje.
Bovendien vind ik onze kaartjes in de methode heel erg onoverzichtelijk (heeft er misschien wel mee te maken). Wij gebruiken "Wijzer door de wereld". Heeft iemand tips om kinderen te leren hoe ze de topo moeten leren? En weet iemand waar ik goede overzichtelijke kaartjes kan vinden?
juf.saskia
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 03 sep 2006, 12:02

Re: moeite met topo

Berichtdoor Joke op 10 nov 2007, 12:40

Bij het journaal laten ze het land of de plaats zien in het grotere geheel en geven het dan een kleur terwijl de rest ongekleurd blijft, daarbij geven ze het kaartje van het gebied waarover gesproken wordt op dezelfde afbeelding erbij.
Het is wel een werk om dit ook zo te doen, maar in de toekomst zou je er voordeel van hebben om zo te werken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: moeite met topo

Berichtdoor Geoffrey op 10 nov 2007, 14:04

Ik gebruikte altijd de software van Toporama om topografiekaarten te maken. Hiermee kun je zelf de plaatsen bepalen die je wilt overhoren, dus da's wel makkelijk. De kaarten zelf vind ik vrij duidelijk, maar da's misschien een persoonlijke voorkeur. Bovendien kunnen kinderen met Toporama ook op de computer oefenen.

Een andere oefening die ik wel zinvol vond, was om de kinderen de plaatsnamen uit te laten knippen. Daarna moesten ze de kaartjes met plaatsnamen op hun tafeltje leggen volgens de indeling op de kaart. Op die manier oefenden ze vooral de ligging van de plaatsen ten opzichte van elkaar, bijvoorbeeld "Haarlem ligt west (links) van Amsterdam". Ik merkte dat die oefening ook wel een beetje hielp.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: moeite met topo

Berichtdoor Robje op 10 nov 2007, 14:57

Ik laat kinderen de kaart wel eens natekenen; eerst de grote lijnen en dan steeds gedetaileerder; het is leuk maar heel moeilijk, dus schemtisch mag ook, als de verhoudingen maar een beetje kloppen.
Een flinke uitdaging maar het helpt wel om de link te gaan leggen tussen grenzen, plaatsen, rivieren, vormen in de kaart etc.
Probeer zelf NL maar eens schematisch te tekenen, vervolgens de provincies aan te geven en dan zoveel mogelijk steden waarvan je zeker weet dat ze daar liggen... succes!!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: moeite met topo

Berichtdoor juf.saskia op 14 nov 2007, 11:42

Bedankt voor de reacties. Het punt is alleen een beetje dat het om kinderen gaat die in het geheel niet zo snel zijn met hun dagelijks werk. Dus als ik ze een kaart laat natekenen (wat volgens mij wel heel zinvol is) ze na drie weken nog niet klaar zijn. De software van Toporama heb ik misschien wel liggen op school.
juf.saskia
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 03 sep 2006, 12:02


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron