coöperatieve les inhoud en gewicht

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

coöperatieve les inhoud en gewicht

Berichtdoor natasja op 29 nov 2007, 15:37

Hallo allemaal,

ik heb volgende week een les over gewichten en inhouden op het programma staan.
Nu wil ik deze les omtoveren in een coöperatieve les.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Zelf dacht ik om de leerlingen eerst individueel het gewicht en inhoud te laten schatten en daarna precies gaan wegen.
Het wegen doen de kinderen dan samen en vergelijken hun antwoorden.
Ik ben van plan om met concreet materiaal te werken.
Heeft iemand nog leuke tips om deze les succesvol te kunnen maken.

Alvast bedankt!

Natasja
natasja
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 26 sep 2007, 09:39
Groep: 7
Schooltype: PC
Functie: leerkracht

Re: coöperatieve les inhoud en gewicht

Berichtdoor Joke op 29 nov 2007, 16:05

Je zou een referentiekaart kunnen maken:
Een kilo suiker, een pakje boter of kuipje (250 of 500 g), in het boterpapiertje is de verdeling ook aangegeven (50 g), liter cola (1 1/2 en 2 l, lichaamsmaten kunnen ook dienst doen, laat eens ontdekken welke maten bij allebei steeds overeenkomen (bijv. een duim) en dan in duo's allerlei gebruiksartikelen uit de supermarkt laten schatten en later gezamenlijk nawegen. Inderdaad de artikelen in het echt neerzetten, want op een plaatje zegt het niets. Dat had je gelukkig zelf ook al begrepen.
In het echt wegen kan wel een teleurstelling worden, want de verpakking weegt ook mee.
Als de verpakking erg zwaar is kun je er een extra dimensie aan geven door ook verscheidene lege verpakkingen erbij te zetten.
Komen ze op het idee het gewicht van de verpakking eraf te trekken?
(Zet een watertafel van de kleuters neer en laat ook eens experimenteren met inhoudsmaten. Onmogelijke vormen die meer lijken te kunnen bevatten dan in werkelijk het geval is, waarom is dat. Loopt schuin toe; is wel hoog, maar smal etc.)

Misschien ook leuk: een pot met een pond kruidnootjes. Hoeveel kruidnootjes denk je dat er in zitten?
Eerst een lijst ophangen en het geschatte aantal in laten vullen, daarna laten experimenteren en het berekende aantal in een tweede kolom.
Allerlei hulpmiddelen, waaronder een weegschaal en een aantal kruidnootjes, bakje, nog zo'n pot maar dan leeg.
Laat achteraf vertellen hoe ze het berekend hebben. Er komen heel wat slimme manieren omhoog borrelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron