kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor sann op 27 feb 2008, 15:55

hallo

weet niet goed waar ik het moet zetten:

Wij hebben op school een aantal kinderen die voor taal of rekenen achterstaan. En die dus voor die vakken niet mee doen met de groep. Vb een kind uit groep 7 dat voor taal op niveau 4-5 zit. Deze kinderen zijn wel al doorverwezen naar het bijzonder onderwijs maar ouders willen dit niet en zij hebben ( in Belgiƫ toch ) het laatste woord.
De collega die normaal met deze kinderen werkt is al geruime tijd afwezig en ik kreeg een groot deel van deze kids onder mijn hoede. Zo bleek dat wat er was niet in orde was.
Ik doe dit bij een aantal kinderen voor rekenen en dit loopt. Maar voor taal heb ik hulp nodig.
De bedoeling is dat ze bij mij instructie krijgen en nadien in hun eigen klas gaan werken aan dingen die ze van mij meekrijgen.
Maar... ik weet niet goed hoe ik dit best moet aanpakken welke werkvormen gebruiken, wat hen best aanleren, hoe dit aanpakken....
Ik heb voor deze kinderen zowel voor taal als rekenen samen slechts 6 lesuurtjes.

Wie heeft tips en ideetjes? Wie heeft dit op school ook? Materiaal dat ik kan gebruiken?
IK doe dit nu sinds november en heb het gevoel dat het allemaal maar wat aanmoddert en niet echt ergens toe leidt.
Ik heb ook nog een een aantal uur mijn klas ( groep 5 ) waar ik toch ook wel wat werk in steek...
Wie kan me helpen?

BEDANKT!
Sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: Belgiƫ

Re: kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor bovenbouwjuf op 27 feb 2008, 16:55

Bedoel je met taal ook spelling? De methode 'zelfstandig spellen' lijkt me misschien wel geschikt. Het zijn 2 kopieermappen met steeds ongeveer 8 kopieerbladen per spellingsmoeilijkheid, heel duidelijk uitgelegd en volgens een vaste structuur. Het is geschikt voor taalzwakke kinderen.

http://www.bekadidact.nl/nederlandsetaa ... digspellen

De school schaft de 2 mappen aan en jij geeft de instructie. Tijdens de les kunnen de kinderen de kopieerbladen dan zelfstandig maken.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor sann op 27 feb 2008, 17:00

ik kijk eens naar deze methode, alvast bedankt

met taal bedoel ik dus alles van taal he: spelling, lezen, luisteren, spreken, taalbeschouwing
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: Belgiƫ

Re: kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor sann op 27 feb 2008, 17:08

ik zoek ook voorla budgetvriendelijke materialen, we hebben nl niet zo'n ruim budget hiervoor.
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: Belgiƫ

Re: kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor sann op 28 feb 2008, 17:04

nog mensen met ideetjes?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: Belgiƫ

Re: kinderen die leskrijgen op een ander niveau

Berichtdoor Joke op 28 feb 2008, 19:47

Het beste is het volgens mij als je de ciottoetsen een voor een afneemt vanaf het punt waar je verwacht dat hij/zij zit.
Hiermee kun je ook zien wat er verder geƫist gaat worden en daar je programma op afstemmen.
Of je kunt de taalmethodetoetsen afnemen en kijken welke onderdelen uit de methode het kind nog niet beheerst?
Dan zou je gewoon versneld de methode kunnen doorwerken. Weglaten wat weggelaten kan worden en hopen dat er meer ingelopen wordt dan de tijd die ze bij jou doorbrengen.
Ook kun je voor spelling een citotoets afnemen. SVS op het niveau van groep 5 Teruggrijpen als dat nodig is of doortoetsen. Wat beheersd wordt laat je voorlopig even links liggen, wat grote problemen oplevert neem je als eerst, net zo lang tot je alle 'manques' hebt behandeld.

Wij hebben in groep 8 verscheidene lln. die op deze manier werken. Zij hebben echter geen voorrang boven de andere lln. De groep gaat voor. De directie kan, als ouders weigeren, wel iets laten tekenen waardoor de verantwoording bij de ouders komt te liggen en niet bij de school. Anders krijg je dat later nog 'op je brood' ook.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron