Eerste week...

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Eerste week...

Berichtdoor linniepinnie84 op 14 aug 2007, 19:53

Ik ben benieuwd wat voor activiteiten jullie in de eerste week van het schooljaar doen, ik krijg een combinatie 7 en 8.

Beginnen jullie direct in de eerste week met een taakbrief? (grote plaats binnen ons onderwijs, 1 uur per dag, collega's zijn wisselend, wel of niet een taakbrief in de eerste week)
Laten jullie veel vakken vallen in de eerste week, of houd je zo goed mogelijk het programma aan (qua W.O enzo)

En nog een brandende vraag (waar collega's wisselend over zijn) laten jullie de kinderen van deze leeftijd zelf een plaats kiezen?

Misschien nog mensen die met Pluspunt werken in een combinatiegroep? Hoe start je dit op? Want de lessen moeten 'ongelijk' gaan lopen. (leerkrachtgebonden en zelfstandig)
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Eerste week...

Berichtdoor Anita op 14 aug 2007, 19:58

Eerst maar je laatste vraag. Ik heb een combi 4/5. Ik heb bedacht om de eerste dag met groep 5 iets met het herhalen van de tafels te doen en dan met groep 4 gewoon te beginnen in het boek.

Ik zou het kiezen van plaatsen omdraaien denk ik. Ik zou als leerkracht nu zelf de plaatsen indelen en de leerlingen vertellen dat ze na een aantal weken aan jou kunnen aangeven naast wie ze graag zouden zitten. Jij weet dan intussen al of dit een goed idee is.

Voor de taakbrief zou ik denk ik de eerste week een alternatieve taakbrief maken met ruimte voor opdrachten over de vakantie. Laat hen bijvoorbeeld informatie zoeken over hun vakantieplaats of iets dergelijks.

Wat de activiteiten betreft laat ik de kinderen over het algemeen wel gelijk hard werken, maar ik bouw het wel 'leuk' op met ook activiteiten als een verjaardagskalender maken etc. Ik heb intussen gemerkt dat je juist door die eerste week wel strakke planning te hanteren sneller met z'n allen de boel op de rit hebt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Eerste week...

Berichtdoor Juf__mama op 16 aug 2007, 13:54

Ik begin dit jaar voor het eerst als gediplomeerd leerkracht :D in een groep 5/6. Mijn duo heeft mij aangeraden om gewoon wat meer aandacht te besteden aan het onderdeel kennismaken. Ze zegt dat het niet erg is als ik de eerste week niet aan alles toe kom. Voor mij is alles nieuw en ook voor de kids! Toch wel een prettig idee om zo 'rustig aan' te beginnen :lol:
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Eerste week...

Berichtdoor tientje op 16 aug 2007, 14:41

Hoi,

Ik begin na de vakantie aan mijn tweede jaar.
Vorig jaar, had ik groep 7 en toen heb ik het als volgt gedaan:
Maak de eerste dag ruimte voor kennismaking. Dit is uiteraard heel belangrijk.
Maar ga niet de hele dag/week vol plannen met leuke dingen. Is helemaal niet nodig!
Ik ben gewoon, nadat ik kennisgemaakt heb met de klas en ze iets had laten invullen en over de regels heb gepraat, met rekenen begonnen.
Ook deze eerste week heb ik dus al de vakken gedaan die op het rooster staan.

Wel moet je je bedenken dat je lang niet alle lessen af zult krijgen. het kost namelijk best veel tijd om uit te leggen hoe jij het wilt hebben. Wat zijn de regels bij uitdelen. Hoe wil je dat ze in het schrift werken. (Ik had dit allemaal van tevoren bedacht en dat werkt het beste) ALs je dan gelijk bij de eerste (bijv.) rekenles zegt hoe je wilt dat ze werken dan kun je ze daar het hele jaar op wijzen.

Wat betreft plaatsen. Ik heb ze absoluut niet laten kiezen! Dit is me goed bevallen. Mijns inziens, kun je beter later plekken geven, waarbij ze zelf aangeven waar ze willen zitten, dan dat je dat gelijk aan t begin doet. Hoewel ik ze het hele jaar niet heb laten kiezen.
Als jij de plaatsen alvast indeelt, accepteren ze dat gelijk de eerste schooldag!

(Ik kan me trouwens herinneren dat bij mijzelf in groep 7/8 op de basisschool je de eerste morgen altijd zelf een plaats mocht uitkiezen. Iedereen wilde daarom zo vroeg mogelijk op school zijn. Je koos een plaats, maar vervolgens ging de meester kijken of je goed zat of dat je ergens anders heen moest. Ik weet dat ik dat heel vervelend vond als je alsnog verplaats werd.)

Succes!
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Eerste week...

Berichtdoor bakker op 19 aug 2007, 21:27

De meeste antwoorden, waar ik het mee eens ben, zijn hierboven al gegeven.
Met betrekking tot pluspunt, in de combinatie groep 7/8 begin ik in de methode altijd met blok1 les 1 van groep 7. Voor groep 8 kopieer ik altijd de remediërende kopieerbladen van blok 12 van groep 7. Zo start groep 8 met een klein stukje herhaling, en ze kunnen het (bijna) zelfstandig maken. Ook niet onbelangrijk dacht ik zo. Succes!
bakker
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 28 jul 2007, 12:53
Woonplaats: Flevoland
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Eerste week...

Berichtdoor linniepinnie84 op 20 aug 2007, 17:34

Bedankt voor jullie reacties!
Vandaag heb ik de eerste dag gedaan. We hadden op school afgesproken (met het hele team) dat niemand vandaag uit de methode zou werken. Ik ben eerst in de kring gegaan (vakantieverhalen a.d.h.v. een wereldkaart waar ze punaises opprikken en kort iets over vakantiebestemming vertellen) daarna heb ik energizers gedaan, ze hun plaats gewezen en spullen uitgedeeld. Na de pauze samen regels bedacht, leesboek uitzoeken, stillezen en lekker voorlezen.
Vanmiddag een verjaardagskalender gemaakt.
Echt een superleuke dag!
Morgen begin ik rustig met de lessen en hebben we er toch voor gekozen deze week met een taakbrief te werken.

Rekenen heb ik zo opgelost: groep 7 inderdaad blok 1 les 1, groep 8 heb ik voor morgen een circuit bedacht met 4 onderdelen die ze zelfstandig kunnen maken (domino, ladderspel van jufhannah, 2 werkbladen herhaling groep 7)
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Eerste schoolweek...

Berichtdoor juf Miranda op 29 jul 2008, 08:16

Het is bijna weer zover dat de eerste scholen alweer gaan beginnen.
Dit jaar ga ik voor het eerst groep 6 doen. Ik start met een kring en daarna ga ik een aantal dingen uitdelen(liniaal, gum,potlood,taal- en rekenboek, etc..)
Na de pauze ga ik gewoon beginnen met de eerste taak van rekenen.
's middags boek uitzoeken om stil te lezen. eventueel buiten spelen en een verjaardagskalender maken.

Tussendoor een spelletje:
zoals wedden dat.... ( viewtopic.php?f=9&t=19019 )
tafelbingo ( viewtopic.php?f=8&t=15570&p=191379&hilit=tafelbingo#p191379 )
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: part-time juf en mama

Re: Eerste week...

Berichtdoor thomas op 29 jul 2008, 10:26

Ik ga ook altijd hard aan het werk, met tussendoor iets meer tijd voor sfeerspelletjes. Ik begin altijd met 1 zaakvak, de week erop de volgende en de week daarop de laatste. Zo loop ik goed met de toetsen, 1 per week.
Een verjaardagskalender heb ik al gemaakt tijdens de kennismakingsmiddag. Ik maak een schilderij met de klas, groot doek, waarop iedereen 1 hokje krijgt om te beschilderen rond een thema of een kleur. Dan hangt er een leuk schilderij in de klas.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Eerste week...

Berichtdoor juf suus op 29 jul 2008, 19:12

Thomas, dat is een gaaf idee zeg, een schilderij voor in de klas. Op die manier maak je kinderen ook betrokken bij de inrichting van de klas.
Dit is zeker iets om te onthouden.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Eerste week...

Berichtdoor Joke op 31 jul 2008, 11:55

Wij beginnen 'schoolbreed' met een sfeerweek.
Als je bij de zoekfunctie 'sfeerweek' intypt, krijg je enorm veel berichten hierover (merendeels van mij :D ).
Zo kom je tevens in andere topics over dit onderwerp. Er is nl. al erg veel over het onderwerp 'eerste week' geschreven onder verschillende titels. Er zit vast wel iets voor je bij.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron