Drama icm Vreedzame school

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Drama icm Vreedzame school

Berichtdoor Jeipod op 30 sep 2008, 20:20

Hallo allemaal,

op mijn school wordt de methode vreedzame school gebruikt. Eerlijk gezegd ben ik er niet helemaal over te spreken. Mijn kinderen in groep 7-8 zien het zelf ook niet zitten, puur omdat elk jaar wel herhaling lijkt te zijn. Wat voor zin heeft het om in groep 7-8 de opstekers en afbrekers nog uitgebreid te doen, terwijl dat in groep 3 al gedaan wordt, en elk jaar weer? Maargoed, dat even terzijde.

Ik probeer dus de methode naar mijn eigen hand te zetten on op een leuke manier bezig te zijn met de vreedzame school. Nu ben ik op dit moment in blok 2 welke over conflicten oplossen gaat (denk aan win-win situaties, verschillende reacties die je kunt hebben; agressief terughoudend etc) Ik wil hierin iets met drama doen, maar nu is dat op de Pabo nooit mijn lievelingsvak geweest en eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ik dit beide moet combineren en dan met name in groep 7-8 (heb specialisatie kleuters :P)

Dus is hier iemand met leuke ideeƫn hiervoor? Hulp is zeer welkom.

Jeipod
Jeipod
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 10 maart 2008, 19:47
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Drama icm Vreedzame school

Berichtdoor Kyrtje op 01 okt 2008, 14:23

Misschien iets met "wie, wat, waar kaartjes"?
De kinderen krijgen dan een kaartje waarop de wie, wat en waar beschreven staat en moeten deze situatie naspelen. Om het moeilijker te maken kun je hen zelf een oplossing voor het gegeven probleem laten aandragen.
Om het leuk te maken maak je allemaal aparte kaartjes. De kinderen moeten een 'wie-kaartje' een 'wat-kaartje' en een 'waar-kaartje' grabbelen uit verschillende zakken. Hierdoor krijg je misschien heel aparte combinaties die gespeeld moeten worden, en naderhand "opgelost" moeten worden.

Je kunt ook iets met improviseren doen. Met bijv. 2 leerlingen. EĆ©n leerling krijgt een onderwerp, een openingszin, een bepaald woord of iets dergeliijks. De andere leerling weet niets. Zo moeten ze op elkaar inspelen en kunnen ze leren om bepaalde situaties op te lossen, of hoe ze ergens mee om moeten/kunnen gaan.

Ik weet niet zeker of dit is wat je echt bedoeld, maar het zijn de eerste dingen die zo bij me te boven komen :) Misschien heb je er iets aan..
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten