knutselactiviteiten voor bovenbouw

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor natasja op 06 feb 2009, 21:37

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik het erg lastig vind om leuke knutselactiviteiten te bedenken voor de bovenbouw (groep 7)
Wie heeft er leuke ideeen of weet leuke internetsites of eventueel leuke knutselboeken waaruit ik inspiratie kan putten.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik zelf twee linkerhanden heb....... :( , maar ik heb er alles voor over om een handig juf te worden in knutselwerkjes!

Alvast hartelijk bedankt
natasja
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 26 sep 2007, 09:39
Groep: 7
Schooltype: PC
Functie: leerkracht

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor Juf Cynthia op 07 feb 2009, 11:10

Toevallig had ik dit 'probleem' ook een beetje voor mijn Lioklas (groep 6). Op de pabo hebben ze (bij ons tenminste) allerlei methodes staan waar leuke lesjes in staan! Op mijn lioschool hebben ze de methode 'Moet je doen'. Op zich een goede methode, maar zelf vind ik het altijd prettig om ook even een voorbeeld te zien van wat het resultaat van de les dan is. Zo heb ik uit de methode 'Uit de kunst' veel lessen gehaald. Hierin staan afbeeldingen bij de lessen, zodat je meteen kunt zien of het is wat je zoekt.

'Uit de kunst' is een complete methode voor de expressievakken:
- Tekenen
- Handvaardigheid
- Aspecten van techniek

Ik hoop dat dit je kan helpen, mij heeft de methode in ieder geval goed geholpen!
Verder kun je altijd leuke activiteiten zoeken op internet rond een bepaald thema/tijd van het jaar. Nu heb ik bijvoorbeeld carnavalsmaskers met de kinderen gemaakt, erg leuk om te doen!
Juf Cynthia
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 13 sep 2007, 11:13
Groep: 4
Schooltype: Openbaar Dalton
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor jojojo op 07 feb 2009, 12:26

De boeken van Thea van Mierlo zijn ook erg leuk! Ik gebruik ze zelf voor de kleuters, maar je hebt ze ook voor kinderen van 6-9 en 9-12. Je kunt ze vaak in de bibliotheek wel lenen!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor Juf Barbara D op 12 feb 2009, 16:50

Misschien heb ik een leuke les voor je?

In mijn stageklas groep 8 heb ik de Koffervis les gegeven.
Ik heb deze les in een lesvoorbereiding staan, als je je mail geeft kan ik hem sturen?

Je leid de les in met het vertellen dat je een broertje/ oom/ vader of weet ik het wie hebt die heel erg van vissen houdt. Er slingeren bij je thuis ook altijd allerlei informatieve boeken van vissen rond. Jij was nieuwsgierig en ging eens kijen in die boeken. Daar zag je ineens 'Koffervis' staan. Er stond geen afbeelding bij, dus jij computer aan en naar google. Maar daar kreeg je wel 20 verschillende afbeeldingen. Dus uiteindelijk heb je de Koffervis zelf maar getekend (een bordtekening met een koffer waar de kop en de staart van de vis uitsteken.
Maargoed dan laat je zien hoe je hem geknutseld hebt want dat tekenen gaf je nog geen goed beeld.

De klas gaat uiteindelijk een vis maken met een voorwerp erin verwerkt. Er zijn ontzettend leuke vissen gemaakt in mijn klas! Van raketvis tot wc vis haha.

Bij de action hebben ze leuke knutsel boeken van ongeveer 2 euro per stuk. Aan de hand van bouwplaten kunnen ze dan knutselen. Kopieren en klaar.

VErder heb ik mijn klas een stad laten bouwen. 2 grote vellen zwart papier neergelegd. Verder bouwplaten van knutseldoos.nl gehaald zodat de klas zelf huisjes kon bouwen. De kinderen hebben zelf wegen gemaakt, mini brievenbussen auto's enz. Hier heb ik wel foto's van om te laten zien. De klas is hier echt twee weken intensief mee bezig geweest!

Misschien heb je hier iets aan?
Juf Barbara D
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 03 maart 2007, 16:56

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor Joke op 12 feb 2009, 21:58

Die 'koffer'vis is zeker een leuk idee. :D
Ook als tekenopdracht al.
Ik ben heel benieuwd naar de foto.
Misschien hier plaatsen of naar me sturen?
Dat zou fijn zijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor juf Miranda op 25 feb 2009, 13:25

Zou ik jouw lesvoorbereiding mogen hebben.
Dan kan ik a.s dinsdag deze tekenles doen.

Heb je eventueel ook foto's van de koffervissen om het te verduidelijken.

bedankt

ahmheems@hotmail.com
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: part-time juf en mama

Re: knutselactiviteiten voor bovenbouw

Berichtdoor Joke op 25 feb 2009, 20:47

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten