groep 7 - voetballen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

groep 7 - voetballen

Berichtdoor thomas op 01 maart 2009, 11:15

Mijn groep is altijd erg enthousiast met voetballen. Bijna 20 leerlingen voetballen dan fanatiek mee. Soms (de laatste tijd altijd) erg wild. De sfeer tijdens het voetballen is nu niet leuk meer. Er voetballen ook veel meisjes mee en die begonnen te klagen dat ze nooit mochten keepen, ingooien en dat ze genegeerd werden door de "goede" voetballers.

Dit heb ik nu al een aantal keer besproken in de kring. We hebben een schema gemaakt voor wie mag keepen etc. Nu is het afgelopen vrijdag helemaal uit de hand gelopen. Ik had adv en mijn vaste vervangster had er een erg nare smaak aan over gehouden. Heel fel reageren tijdens het gesprek om het op te lossen. Er zijn zelfs kinderen gaan huilen.

Hoe kun je het voetballen leuk houden? Wat hebben jullie voor afspraken gemaakt met de groep, is het nodig dat jullie afspraken maken? ? Iemand tips om het weer leuk te maken voor iedereen?
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: groep 7 - voetballen

Berichtdoor Geoffrey op 01 maart 2009, 13:05

Thomas, om maar een toepasselijk spreekwoord aan te halen: kaats de bal maar gewoon terug naar de kinderen.

Kennelijk levert het voetballen teveel onenigheid op. Stel dan maar gewoon de regel in dat het voetballen afgeschaft wordt tot de kinderen met een plan komen waar ze zich gewoon aan kunnen houden. Laat ze zelf maar bedenken hoe ze het spel leuk kunnen maken voor iedereen, want dat is absoluut wel de regel op school. Als de "elite-voetballers" zelf een potje willen ballen zonder de aanwezigheid van de minder goede voetballers, dan doen ze dat maar na schooltijd. Op school hoort iedereen erbij.

Kortom: als ze willen voetballen, zijn ze er zelf verantwoordelijk voor dat het op een leuke manier gebeurt. Nemen ze die verantwoordelijkheid niet, dan is het gewoon over en sluiten. Zo heb ik dat altijd gedaan als bepaalde zaken op het schoolplein niet gingen zoals het moet. En bijna altijd waren de kinderen door zo'n maatregel dan ineens wel gemotiveerd om zich aan de afspraken te houden :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten