nieuwsbegrip in combinatie met tekst ververwerken

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

nieuwsbegrip in combinatie met tekst ververwerken

Berichtdoor evelienvossenberg op 13 jun 2009, 08:00

Hallo Allemaal,

Ik had een vraag of hier ook mensen zijn die in groep 8 werken met en de methode tekstverwerken en dan ook nog gebruik maken van nieuwsbegrip.
Doen jullie dan 2 keer in de week begrijpend lezen? of laten jullie dingen vallen van de methode tekstverwerken. Zo ja wat laten jullie dan vallen.
Onze school krijgt namelijk volgend jaar beide methodes en we moeten ze ook beide gaan gebruiken.

groet,
evelien
evelienvossenberg
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 10 maart 2006, 16:04
Groep: 8
Schooltype: dalton
PABO jaar: 0

Re: nieuwsbegrip in combinatie met tekst ververwerken

Berichtdoor thomas op 13 jun 2009, 08:44

Ik gebruik de methode leeshuis i.c.m. nieuwsbegrip. Ik heb nu groep 7.
Afgelopen schooljaar hebben wij een nieuwe leesmethode gekozen en ook gekeken naar tekstverwerken. Bij ons stond eigenlijk al vast dat we naast de leesmethode ook nieuwsbegrip gingen gebruiken.

Als je het meeste rendement wil halen uit beide lessen zul je de leerinhoud van tekstverwerken ook moeten behandelen bij nieuwsbegrip en de zaakvakken. Wij doen dat nu, dan kloppen de vragen niet altijd bij nieuwsbegrip omdat een andere strategie centraal staat, maar door hardopdenkend voor te lezen, tijdens het lezen de strategieën te gebruiken, wijzen naar bijv. verwijswoorden als die aanbod komen, die uit de methode komt dan leren ze goed en het ook toe te passen bij andere lessen.

Bij ons gaat het dus heel goed! Leerlingen vinden de afwisseling leuk en omdat het altijd actueel is zijn ze er bij betrokken.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten