Inleiding van de les - GROEP 6

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Inleiding van de les - GROEP 6

Berichtdoor Lissen-a op 05 dec 2009, 12:54

Hoihoi,

Ik heb van 14 tot 18 december groep 6,en ik heb al allerlei lessen bedacht. Onder andere een visueel kerst dictee.Hierbij moeten ze eerst 10 woorden opschrijven bijvoorbeeld:

- sneeuwpop
- kerstboom
- maan
- kerstman
- piek
- kerstbal
- engel
- ster
- weg
- huis

Deze woorden gaan ze dan allemal tekenen,het wordt dus een tekening waarin allerlei dingen in samenhang staan met elkaar. Ik heb het zelf op de Pabo gehad en vond het een hele leuke opdracht. Uiteindelijk gaan ze de schets inkleuren met verf.

Nu heb ik nog meer lessen,gewoon hartstikke leuk naar mijn idee,maar ik kan bij groep 6 zo moeilijk een inleiding bedenken. Bij kleuters heb je bijvoorbeeld prentenboeken,een koffer met spulletjes,etc etc.. En bij groep 6 vind ik dat toch lastiger.. iemand ideetjes voor allerlei inleidingen om een les te beginnen bij groep 6?

groetjes!!
Er bestaat een facelift die je jezelf kunt geven en waar je gegarandeerd van opknapt..
Ze noemen het een glimlach!
Lissen-a
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 16 sep 2008, 19:14
Woonplaats: Ergens in Overijssel
Groep: 0
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 1

Re: Inleiding van de les - GROEP 6

Berichtdoor kanari op 05 dec 2009, 13:08

Het hangt er natuurlijk een beetje van af wat voor soort les, maar ik begon mijn lessen vaak met galgje. Als ze dan het woord hadden geraden, wat tevens het kernwoord of onderwerp was van die les, dan ging ik er eerst met ze over door praten: wat weten jullie daarvan, wat wil je weten, enz. Daarna kon je heel makkelijk overstappen naar je les; de voorkennis is geactiveerd, de nieuwsgierigheid is gewekt.
Dit is iets wat ik bijvoorbeeld toepaste in lessen als gs, ak en natuuronderwijs, maar ook bij taallessen o.i.d. Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Avatar gebruiker
kanari
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 444
Geregistreerd op: 18 dec 2001, 10:51
Groep: 3
Schooltype: cbs, OGO
PABO jaar: 0
Functie: invallend groepsleerkracht

Re: Inleiding van de les - GROEP 6

Berichtdoor juf suus op 05 dec 2009, 15:11

Ja ik doe inderdaad ook wel galgje. Ik werk zelf in groep 7, en doe soms als inleiding ook nog wel eens een verhaal vertellen, of soms een gedichtje vinden ze ook erg leuk.
Wat ik ook nog wel eens gebruik bij aardrijkskunde, biologie of geschiedenis is een filmpje van het klokhuis.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Inleiding van de les - GROEP 6

Berichtdoor Joke op 05 dec 2009, 21:35

Voorkennis activeren is er ook vaak geschikt voor. (En even ophalen wat ze in de vorige les(sen) gedaan hebben om verband met je les te leggen.)

Werk met voorkennis activeren met een woordspin, placemat, binnen-/buitenkring en zulk soort dingen. Maak het niet te gek, je kunt niet van elke les een 'wonder' maken, want dan wordt dat ook heel gewoon. Zoek maar eens bij coöperatieve werkvormen, daar vind je vast nog wel meer ideeën.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten