Realistisch rekenen les

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Realistisch rekenen les

Berichtdoor Stagejuf_6 op 10 jan 2010, 17:29

Hoi allemaal,

Ik moet voor school een les realistisch rekenen geven. Dit betekend dat ze een probleem krijgen voorgelegd die ze samen kunnen oplossen. Ik heb al eens zo'n les gegeven voor groep 3.

De vraag was toen: er is een blikjesautomaat met 3 rijen. In 1 rij kunnen 9 blikjes, hoeveel blikjes kunnen er in totaal in? Dit is voor groep 3 een moeilijke som. Samen zijn er toch uitgekomen.

Nu is mijn vraag: weet iemand een realistisch rekenprobleem voor groep 6?
Stagejuf_6
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 10 jan 2010, 17:23
Groep: 6
PABO jaar: 2

Re: Realistisch rekenen les

Berichtdoor Joke op 10 jan 2010, 18:13

Een school bouwen. Hoeveel units zijn er nodig? Een lokaal is een unit, maar ook de directiekamer, speellokaal, toiletten per ...... kinderen een unit, lerarenkamer, concierges enz.
De school heeft een groot aantal leerlingen.
Er mogen maximaal zoveel lln. per groep. Het aantal lln. per groep wordt genoemd (van sommige groepen zijn er natuurlijk meer dan 1), geen of juist wel combinatieklassen. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Het hangt er ook van af wat je de lln. wilt laten oefenen. (Oppervlakte, tafels enz.)

Kan ook uitgebreid worden naar oppervlakte uitrekenen.
Bruto vloeroppervlakte
Bruto vloeroppervlakte is de oppervlakte inclusief gangen, wanden, trappen, toiletten en dergelijke. Het gaat dus niet alleen om het vloeroppervlak van het klaslokaal, maar om het vloeroppervlak van het hele schoolgebouw.
In het basisonderwijs geldt een minimale bruto vloeroppervlakte van 3,5 m2 per leerling.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Realistisch rekenen les

Berichtdoor Joosie op 12 jan 2010, 17:12

Misschien kan je inspelen om het thema dat er is (als jullie daar mee werken).
Andere ideeën die bij me opkomen:
- iets met een recept. In de klas 25 kinderen, 4 koekjes per kind hoeveel benodigheden heb je dan nodig. Eventueel kan je hierbij ook letten op het omrekenen van gewichten, van grammen naar kilo's bijv.
- iets met geld, het omwisselen van muntgeld naar papiergeld, het ontwerpen van een eigen iets, kostprijs:2,25, winst berekenen?,
- het opzetten van een eigen supermarkt, hoeveel werknemers heb je nodig, hoeveel artikelen enz.
- dieren tellen ofzo.. er worden zoveel jonkies per jaar geboren, hoe lang duurt het tot?

Succes!
Joosie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 02 jan 2008, 16:23
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: Realistisch rekenen les

Berichtdoor *Monique* op 12 jan 2010, 18:44

Een kaart met een route is ook erg leuk... schaal erbij en dan een voorbeeld geven van iemand die op de fiets is. Eerst langste en kortste route op laten zoeken.
Daarna bijvoorbeeld om laten rekenen na hoe lang het duurt met de auto of lopend....
Voor hele slimme kinderen zou je rekening kunnen houden met file, of vertragingen en overstappen in het openbaar vervoer, maar dat is wel écht moeilijk voor groep 6!
Zoiets heb ik een keer als voorbeeld gehad op de Pabo, op het niveau van ons. Best lastig, maar wel leuk om samen op te lossen!
'Het leven gaat om dromen... Juffen laten ze uitkomen!'
Avatar gebruiker
*Monique*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 23 okt 2008, 13:35
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Realistisch rekenen les

Berichtdoor miekiemousie op 12 jan 2010, 19:15

Maten!

Inhoudsmaten, oppervlaktematen, lengtematen....

Wat is nu een meter? Wat is een vierkante meter? Wat is een kubieke meter?

Maak met de kinderen een soort van referentiematenboekje. Zodat ze beter weten wat een bepaalde maat voorstelt. En dat ze referentiematen hebben in hun eigen omgeving waarmee ze het hebben onthouden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Realistisch rekenen les

Berichtdoor Stagejuf_6 op 20 jan 2010, 19:49

Bedankt voor jullie leuke ideeën!
Ik heb uiteindelijk de les gedaan over de school. Had een hele uitgebreide opdracht, maar had jammer genoeg niet genoeg tijd voor de hele opdracht. De kinderen vonden het in ieder geval helemaal fantastisch! Ze vonden het heel leuk om met oppervlakte maten te werken. Dus misschien doe ik volgende week wel weer zo'n les.

Bedankt voor jullie goede ideeën!
Stagejuf_6
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 10 jan 2010, 17:23
Groep: 6
PABO jaar: 2


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten