Groep 7/8 les industrie

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor Aniekjee op 21 okt 2010, 16:02

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een interessante les over industrie voor groep 7/8. Mijn mentor vroeg of ik dit zelf wilde gaan ontwerpen. Ze wilt het liefst dat het gaat over ijzererts/steenkool, of katoen/wol.
Zelf dacht ik aan een les over stoommachines, waarbij de ijzererts/steenkool naar voren komt.
Of ik zat te denken aan een les over kleding, hoe dat gemaakt is (katoen/wol). Maar hier kan ik weinig informatie over vinden.

Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand misschien wel een hele leuke les?

Het zal ook leuk zijn als de meervoudige intelligenties naar voren kunnen komen tijdens deze les. Maar er moet ook veel informatie in voor komen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Groetjes,
Aniek
Aniekjee
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 23 nov 2009, 13:29
Groep: 7
PABO jaar: 3

Re: Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor Joke op 21 okt 2010, 17:26

Ik zou gaan voor een les over katoen/weverijen en de opmars van de stoommachine/industrieën e.d. inTwente (katoen), Brabant (wol)
Erg onbekend is Zeeland (zijde), misschien leuk om daar eens aandacht aan te besteden. Er is daar een bloeiende zijdeindustrie geweest.
Zoek maar eens op zijde in Zeeland.
De insteek naar M.I. is heel goed mogelijk.
Je kunt het koppelen
aan rekenen: berekenen opbrengsten, winst, verlies, invoer, uitvoer etc
aan taal en schrijven: verkoopfolder/reclameaffiche maken voor mode (toen en/of nu)
aardrijkskunde/geschiedenis/biologie
creatief: kleding ontwerpen/modeshow
computer: zoekopdrachten
muziek: reclamejingle voor een product bedenken
samenwerkingsopdrachten en individuele opdrachten
Ik denk wel dat alles erin zit.

Maar ijzererts en steenkool kan ook hoor. Het spreekt mij minder aan, dat wel.
Daarbij komt misschien de oorlogsindustrie om de hoek kijken. (En de geredde mijnwerkers als actualiteit)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor Aniekjee op 22 okt 2010, 12:28

Bedankt voor je reactie Joke!
Ik heb ondertussen bedacht dat ik als intro laat ik de leerlingen naar hun eigen kleding kijken. Kijken of ze weten van welke stof het gemaakt is.
Vervolgens heb ik een paar filmpjes van beeldbank gevonden over katoen, wol en denim. Ik heb hier een werkblad bij gemaakt die ze moeten beantwoorden tijdens het bekijken van de filmpjes. In het werkblad maak ik ook gebruik van de MI.

Als vervolgles laat ik ze zelf iets ontwerpen, namelijk een auto. Hierbij moeten ze dan goed letten dat ze uiteindelijk winst maken, van zoveel mogelijk auto's. Dus goed letten op het proces, het samenwerken etc.

Op/aanmerkingen? Graag!
Aniekjee
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 23 nov 2009, 13:29
Groep: 7
PABO jaar: 3

Re: Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor Joke op 22 okt 2010, 12:40

Waarom een auto ontwerpen? Waarom geen kleding? Dat zou ik logischer vinden, maar ik kan me er toch wel wat bij voorstellen.
Tenslotte is het onderwerp industrie en dan komt een andere groep leerlingen ook aan bod wat betreft hun interesses. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor Aniekjee op 22 okt 2010, 16:43

Ik zat er ook over te twijfelen om eerst kleding te doen. Maar kleding spreekt denk meer aan voor meisjes dan voor jongens.
Ik heb die les ook al een keer eerder gegeven in groep 8 en ook de meisjes vonden het leuk, dus vandaar toch maar de auto's.
Aniekjee
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 23 nov 2009, 13:29
Groep: 7
PABO jaar: 3

Re: Groep 7/8 les industrie

Berichtdoor MeesterD op 22 okt 2010, 18:31

Huh, gaan we nu ineens rekening houden met het mannelijke geslacht? :o :o :o :o :o :o
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten