door Jakkenie op 12 maart 2006, 08:45
Mijn stageschool vind coöperatief leren erg belangrijk en daarom dacht ik aan de werkvorm: binnen- en buitenkring. Dit gaat als volgt:
1) De helft van de klas maakt een binnenkring.
2) De andere helft van de klas gaat tegenover iemand staan, en vormt op deze manier de buitenkring.
3) De leerkracht geeft aan dat bijv. de binnenkring begint met vertellen over het weekend, de lln. van de buitenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
4) Na een aantal minuten geeft de lkr. het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt de binnenkring met vertellen.
5) De buitenkring begint nu met vertellen en de lln. van de binnenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
6) Na een aantal minuten geeft de lkr. weer het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt ook de buitenkring met vertellen.
7) Iedereen heeft nu iets kunnen vertellen en alle lln. gaan weer terug op hun eigen plek.
Suggestie: Laat de kinderen van de binnenkring 2 plaatsen verder schuiven, zodat ze tegen over een andere lln. komen te staan.
1) Nu geeft de lkr. de opdracht aan de lln. om te vertellen wat ze net hebben gehoord het vorige kind. (de lkr. kan dus nu 'controleren' of iedereen wel goed naar elkaar geluisterd heeft).
2) Herhalen vanaf stap 3.
M.b.v. deze werkvorm komen alle lln. aan de beurt. Ik heb het een aantal keren in mijn stageklas (groep 5) uitgevoerd en de lln. reageerden toen erg enthousiast. Veel succes.
Dit ode ik ook in de meest simpele vorm van! De kinderen vertellen, de anderen luisteren, dan wisselen en vertellen over de ander in de grote kring. DE kinderen leren zo kritisch te luisteren. Ik ode dit trouwens met kleuters!