[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Kringgesprek

Algemeen - Kringgesprek

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Kringgesprek

Berichtdoor Beccie op 10 maart 2006, 08:28

Iedere maandagochtend is het weer zover: kringgesprek. Ik vind de manier waarop het gaat in mijn lioklas niet erg prettig, de kinderen blijven zitten op hun plaats en vertellen iets over het weekend. Ik merk dat ze steeds minder luisteren naar elkaar.
Weet iemand misschien een manier om die kring leuker te maken? Ik weet dat je ze ook eerst in groepjes kunt laten vertellen, dan is toch ieder kind aan bod geweest.
Ik vind het lastig die kring :roll:
Beccie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 21 jan 2006, 13:04

Berichtdoor afstudeer student op 10 maart 2006, 09:02

Je zegt het zelf al, wat dacht je van een kleine kring? Kinderen gaan in de hoek van het lokaal in een groepje zitten (klein kringetje), 1 iemand is de gespreksleider, 1 iemand wordt als ze klaar zijn met vertellen gekozen (het spannendste of leukste verhaal) daarna vertellen die 4 of 5 kinderen dat aan de hele klas.
Zo doen ze het bij mij op school, heel leuk, maar er zullen vast ook andere manieren zijn. Voordeel is dat iedereen aan het woord kan komen.
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor Alja op 10 maart 2006, 10:08

Pff... ik heb een hekel aan dit soort "kringgesprekken". Helaas was het in mijn Lio klas ook de gewoonte om dit zo te doen.
Een aantal kinderen willen altijd heel graag iets vertellen. Maar de rest van de klas interesseert het niet met hoeveel ze nu weer hebben gewonnen met voetbal.
Andere kinderen willen graag iets vertellen, maar niet aan de hele klas.
Maar om de kinderen die graag wat willen vertellen toch tegemoet te komen heb ik twee weken geleden iets anders geprobeerd.
De kinderen mochten van mij tot kwart voor 9 even bijklesten met wie ze wilden. De kinderen met dezelfde interesses gingen al snel bij elkaar zitten. (wel goed in de gaten houden dat er niemand alleen komt te zitten!)
Zodra iedereen weer op zijn plaats zat, heb ik nog gevraagd of er iemand was die toch nog iets aan de hele klas kwijt wilde. Dit was niet het geval dus de les kon beginnen.
Avatar gebruiker
Alja
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 17 jul 2002, 22:49
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Beccie op 10 maart 2006, 12:11

Dat is wel een idee om het zo te doen, maandag begin ik om 8.45 de kring duurt tot 9.15. Lang dus :? . Ik denk dat ik het maandag ook eens op die manier ga proberen, zo heeft toch ieder kind het idee dat er naar ze geluisterd wordt. Wat doe je dan zelf als leerkacht? schuif je dan bij verschillende groepjes aan of niet?
Beccie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 21 jan 2006, 13:04

Berichtdoor Alja op 10 maart 2006, 14:30

Ik heb het nu 2 keer gedaan.
De eerste keer merkte ik dat een jongen alleen bleef zitten (deze jongen wordt niet buitengesloten ofzo, maar zit liever even alleen). Daar ben ik wel even bij gaan zitten. Toen gaf hij dus aan dat hij het niet erg vond om alleen te zitten. Maar we hebben wel even gekletst.
De tweede keer liep ik gewoon een beetje langs de groepjes. Als ze jou dan ook iets willen vertellen kunnen ze je aanspreken.
Een idee is ook, om bij iemand te gaan zitten die normaal gesproken weinig/niets zegt in de kring en ook niet snel naar je toe komt. Misschien vertelt diegene wel wat als je bij hem/haar gaat zitten.
Avatar gebruiker
Alja
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 17 jul 2002, 22:49
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf1982nancy op 10 maart 2006, 17:48

Mijn stageschool vind coöperatief leren erg belangrijk en daarom dacht ik aan de werkvorm: binnen- en buitenkring. Dit gaat als volgt:
1) De helft van de klas maakt een binnenkring.
2) De andere helft van de klas gaat tegenover iemand staan, en vormt op deze manier de buitenkring.
3) De leerkracht geeft aan dat bijv. de binnenkring begint met vertellen over het weekend, de lln. van de buitenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
4) Na een aantal minuten geeft de lkr. het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt de binnenkring met vertellen.
5) De buitenkring begint nu met vertellen en de lln. van de binnenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
6) Na een aantal minuten geeft de lkr. weer het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt ook de buitenkring met vertellen.
7) Iedereen heeft nu iets kunnen vertellen en alle lln. gaan weer terug op hun eigen plek.
Suggestie: Laat de kinderen van de binnenkring 2 plaatsen verder schuiven, zodat ze tegen over een andere lln. komen te staan.
1) Nu geeft de lkr. de opdracht aan de lln. om te vertellen wat ze net hebben gehoord het vorige kind. (de lkr. kan dus nu 'controleren' of iedereen wel goed naar elkaar geluisterd heeft).
2) Herhalen vanaf stap 3.

M.b.v. deze werkvorm komen alle lln. aan de beurt. Ik heb het een aantal keren in mijn stageklas (groep 5) uitgevoerd en de lln. reageerden toen erg enthousiast. Veel succes.
juf1982nancy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 172
Geregistreerd op: 25 jan 2006, 18:49
Woonplaats: Limburg
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufNiek op 11 maart 2006, 17:12

Bij mijn stageklas maken ze ook een kring op maandagmorgen. Omdat het een hele grote groep is was ook bij mij het probleem dat wanneer de een iets vertelde vele andere met iets anders bezig waren.

Toen ik een keer een kring als opdracht van mijn mentor moest doen, heb ik een helper eerst laten vertellen en wanneer hij uitverteld was, moest hij knipogen naar een ander kind. Dat kind moest dan zijn of haar verhaal vertellen. Nou wil het weleens zo zijn dat een kind niks te vertellen had, dit meldde het kind in de kring en knipoogde weer verder.

Mijn mentor vond dit een leuk idee en heeft dit opgepakt, de kinderen zijn nu meer betrokken bij het kringgesprek als voorheen.

Niek
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Berichtdoor Joke op 12 maart 2006, 00:31

I.p.v. binnen-buitenkring kun je ook eens proberen: eerst met je linker, daarna met je rechterbuurman praten. Leerkracht geeft de tijd aan als er gewisseld moet worden. Even navragen of ze iets leuks gehoord hebben en dat laten vertellen door de luisteraar of door de verteller.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jakkenie op 12 maart 2006, 08:45

Mijn stageschool vind coöperatief leren erg belangrijk en daarom dacht ik aan de werkvorm: binnen- en buitenkring. Dit gaat als volgt:
1) De helft van de klas maakt een binnenkring.
2) De andere helft van de klas gaat tegenover iemand staan, en vormt op deze manier de buitenkring.
3) De leerkracht geeft aan dat bijv. de binnenkring begint met vertellen over het weekend, de lln. van de buitenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
4) Na een aantal minuten geeft de lkr. het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt de binnenkring met vertellen.
5) De buitenkring begint nu met vertellen en de lln. van de binnenkring mogen vragen stellen/ een reactie geven.
6) Na een aantal minuten geeft de lkr. weer het stilte-teken (bijv. hand in de lucht) dan stopt ook de buitenkring met vertellen.
7) Iedereen heeft nu iets kunnen vertellen en alle lln. gaan weer terug op hun eigen plek.
Suggestie: Laat de kinderen van de binnenkring 2 plaatsen verder schuiven, zodat ze tegen over een andere lln. komen te staan.
1) Nu geeft de lkr. de opdracht aan de lln. om te vertellen wat ze net hebben gehoord het vorige kind. (de lkr. kan dus nu 'controleren' of iedereen wel goed naar elkaar geluisterd heeft).
2) Herhalen vanaf stap 3.

M.b.v. deze werkvorm komen alle lln. aan de beurt. Ik heb het een aantal keren in mijn stageklas (groep 5) uitgevoerd en de lln. reageerden toen erg enthousiast. Veel succes.

Dit ode ik ook in de meest simpele vorm van! De kinderen vertellen, de anderen luisteren, dan wisselen en vertellen over de ander in de grote kring. DE kinderen leren zo kritisch te luisteren. Ik ode dit trouwens met kleuters!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Beccie op 12 maart 2006, 12:20

Ik vind dat met dat knipogen ook wel een idee, maar knipogen ze dan weer niet teveel naar vriendjes. Een echt kring maken is moeilijk omdat de klas zo vol staat :? . Nu was het gewoon altijd zo dat de kinderen op hun plaats bleven zitten, eerst was bijv groep 5 aan de beurt vervolgens groep 6.
Morgen ga ik wat dingen uitproberen ;)
Beccie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 21 jan 2006, 13:04

Berichtdoor Femke84 op 12 maart 2006, 12:51

Er is een boek dat heet: Dingen in de kring. Hierbij kan je een voorwerp centraal zetten tijdens het kringgesprek, maar ook gaat het over vingers, praatbarrieres, over beurtgeving enz enz..
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Beccie op 12 maart 2006, 17:58

bedankt voor de tip Femke :)
Beccie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 21 jan 2006, 13:04

Berichtdoor Femke84 op 12 maart 2006, 18:00

You're welcome.. :thumb:
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Beccie op 14 maart 2006, 19:17

Dat was wel even slikken toen ik zei dat we de kring anders gingen doen, toch had ik het idee dat de kinderen er wel een goed gevoel aan over hielden. Ze konden binnen hun tafelgroepje ongeveer een kwartiertje kletsen, daarna mocht één kind per tafelgroepje nog iets vertellen aan heel de klas. De volgende keer is er dan een ander kind uit het groepje aan de beurt.

Ik ben benieuwd of het aanslaat, ik vind het zo wel prettiger werken. :)
Beccie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 21 jan 2006, 13:04

kringgesprek

Berichtdoor miss corine op 20 sep 2006, 17:40

ik heb in de vakantie ook zitten nadenken over de kring en heb ook deze nog...
alle kinderen lopen door de klas op een leuk muziekje...als de muziek stopt kiezen de kinderen een kind dat dicht bij zich staat, ruggen tegen elkaar en heb je geen partner gevonden dan steek je je hand omhoog en kijkt wie er ook zijn hand opsteekt.

dit kun je daarna nog 2 x doen....ik zeg van te voren dat ik deze kringvorm ga doen, dan kunnen ze allemaal wat voorbereiden...je kan ook nog doen meisjes kiezen een meisje de jongens een jongen, daarna een keer jongen kiest meisje...mijn kinderen (30 in een gr 5) zijn erg enthousiast...
ook laat ik ze in het groepje om de beurt vertellen en dan ook 1 verhaaltje voor de hele klas van elk groepje...ook dit doen ze prima
dit wordt het jaar van complimentjes geven en cooperatief leren
miss corine
PABOforum Peuter
 
Berichten: 162
Geregistreerd op: 12 dec 2004, 20:39
Woonplaats: zaltbommel

Volgende

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten