door Ginny op 03 jun 2006, 12:43
In mijn klas is alle verwerking (dus voor alle vakken) zelfstandig.
Aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer (groep 6,7) , begrijpend lezen boekles en engels zijn eigenlijk altijd instructielessen waarbij iedereen aanwezig moet zijn.
Voor taal en spelling heb ik 1x per week een algemene bespreking over de stof voor die week, maar kinderen die alles al snappen, hoeven niet te komen.
Voor rekenen heb ik 2 instructielessen per week. Doorgaans zijn dat de leerkrachtgebonden lessen (lesboek, pluspunt), maar het hangt er vanaf wat er die week aan bod komt of waar ik wat extra aandacht aan wil besteden. De rest van het rekenen (doorgaans opdrachtenboek en werkboek) wordt door de kinderen zelfstandig gemaakt.
Als een kind alle stof uit de instructieles al snapt, hoeft het niet bij de instructie te zijn.
Schrijven en begrijpend lezen kaartles worden eigenlijk altijd zelfstandig gemaakt.
Voor deze klas werkt het goed, misschien zou ik voor andere klassen de accenten verplaatsen of misschien in totaal wel meer klassikale lessen geven.
De weektaak voor de kinderen bestaat uit 2 delen: Links staan de dagen van de week en bij elke dag de instructielessen voor het betreffende kind met de lestijd erbij; rechts vind je een lijstje met vakken en per vak wat er zelfstandig gemaakt moet worden.
Ik heb deze weektaak vorig jaar zelf ontwikkeld toen ik een combinatieklas 6,7,8 had en heb de vorm ook met de leerlingen besproken (we hebben verschillende vormen uitgeprobeerd).
Als een kind een onderdeel van de weektaak af heeft, kleurt het dat gedeelte in en levert aan het eind van de dag het gemaakte werk met de de weektaak erbij in. Ik kijk dagelijks na (zodat ik direct kan zien of een kind het echt wel goed heeft begrepen en zodat het kind direct kan verbeteren als dat nodig is) en geef dan op de weektaak aan of iets goed is (krul erdoor) of dat er nog iets verbeterd moet worden.
Ik geef relatief vrij weinig les, maar kan daardoor relatief veel tijd besteden aan individuele leerlingen. D.m.v. de weektaak kan je ook vrij "eenvoudig" individuele programma's opstellen en ik kan natuurlijk ook extra lessen inroosteren als ik dat nodig vind.
Je moet wel heel allert zijn gedurende de dag en bij het nakijken of kinderen deze grotere eigen verantwoordelijkheid wel aan kunnen.
Er zijn ook kinderen die het helemaal niet prettig vinden en er heel veel moeite mee hebben; dan moet je met hen natuurlijk andere afspraken maken.
O ja, extra werk vergeten...
Als kinderen klaar zijn met het werk van hun weektaak of als ze tijdelijk niet verder kunnen omdat ze hulp nodig hebben en ik met de andere klas bezig ben (en ze kunnen het niet met elkaar oplossen), dan kiezen ze iets uit de "zelfstandig werk"-kast. Daarin zit o.a. varia, kien, puzzelboeken (mogen ze uit kopiëren zonder te vragen), map met tekenopdrachten etc.. Verder mogen ze altijd in hun (AVI-)leesboek lezen of op de computer met kennisnet en met de eduroms (op hun eigen niveau).