[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Schriften ophalen en stilteteken

Algemeen - Schriften ophalen en stilteteken

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor vlinders op 20 aug 2006, 16:41

Gappig Jan10e, ik doe het bijna net zo en het werkt uitstekend!
Ik geef een tik op het bord, steek mijn arm in de lucht met 5 gestrekte vingers (er zijn er altijd wel een paar die het door hebben en zij kunnen het razendsnel doorgeven) en steeds gaat er 1 vinger af. Je kan zo fijn zelf het tempo bepalen.
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
Avatar gebruiker
vlinders
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 329
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 19:24

Berichtdoor sander op 20 aug 2006, 23:41

Ik sta met mijn armen over elkaar op de zgn. 'ankerplaats'. Altijd wel 1 kind die het ziet. Dan zeg ik dat Pietje het gezien heeft. Zonder stemverheffing! Als een olievlek breidt de stilte zich uit. Binnen 30 seconden heb je de aandacht! Komt er toch een kind bij je? Gewoon nee schudden! Klinkt hard, maar het is wel duidelijk, jij wilt iets gaan zeggen tegen de groep.
Succes!
Gisteren is geschiedenis, morgen is een mysterie, vandaag is een geschenk!
sander
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 15 apr 2002, 13:09

Berichtdoor teresevandasselaar op 22 aug 2006, 17:53

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze allemaal overwegen.

Nu sta ik alweer twee dagen voor groep 7. Een leuke groep.
En ik heb de volgende 'regel' ingesteld als ik iets wil gaan zeggen en de kinderen dus moeten gaan luisteren.

Ik ga pontificaal voor het bord staan en geef de klas een opdracht: bijvoorbeeld: 'Leg je pen neer en luister!' Dan tel ik hardop tot drie of doe dat met mijn vingers. (dit wisselt) en als ik bij drie ben moeten ze stil zijn en mogen ze nergens meer aanzitten. Dit werkt geweldig! Ze zijn echt stil binnen die drie tellen.

Wat schriften betreft heb ik het volgende gedaan:
Ik heb drie verschillende kleuren mandjes bij de Blokker.
Op elk mandje heb ik een etiket geplakt: 1 met rekenen, 1 met taal en 1 met overig.
Als een kind klaar is met zijn werk dan legt hij/zij zijn schrift open in het goede mandje. De kinderen vinden het echt leuk om dat te doen en het werkt goed. Aan het eind neem ik het mandje mee en weet ik precies wat ik na moet kijken.

Bedankt voor de tips!

Groeten Terèse
teresevandasselaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 19:25

Berichtdoor MarijeBosman op 22 aug 2006, 18:06

Mijn klas is gewend aan hand opsteken, wie het ziet leg zijn werk aan de kant en steekt ook zijn hand op ( en is stil)
Het is even wennen in het begin, maar als het loopt dan loopt het ook.
Wel besteed ik ( zeker in het begin) regelmatig tijd aan het bespreken van deze regel.
-Wat ging er goed?
-Wie zag het teken snel?
-Hoe kun je je klasgenoten helpen?

Op een gegeven moment is het zo'n routine geworden dat kinderen ook daadwerkelijk hun klasgenoten zeggen dat ik met mijn hand in de lucht sta. Ik heb wel aandacht geschonken aan hoe je iemand duidelijk maakt dat ik met mijn hand omhoog sta. Sommigen denken dat hard roepen goed werkt, maar daar was ik niet zo blij mee.

De kunst is denk ik niet zo zeer welk teken je afspreekt, maar dat je met je lichaamstaal en mimiek duidelijk laat merken dat je het stil wil hebben.
Leg alleen alles stil als het echt moet, maar dat lijkt me logisch
MarijeBosman
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 11 jun 2006, 16:03
Woonplaats: Glanerbrug

Berichtdoor Joke op 22 aug 2006, 19:25

Ja, 'misbruik' van welke regel dan ook (tellen, belletje, hand opsteken enz.) wordt (bijna) onmiddellijk gestraft. Ze moeten wel het gevoel hebben dat er iets gezegd gaat worden wat belangrijk is, anders is de animo steeds een beetje minder en het effect zoek.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor teresevandasselaar op 22 aug 2006, 19:56

Nou idd Joke!

Ik gebruik het vrijwel ook alleen bij leswisselingen.
Zodat ik ze duidelijk kan vertellen wie waar ze het op moeten ruimen en wat ze voor de volgende les moeten pakken.

Door zo'n teken te gebruiken luistert iedereen en is het gelijk voor iederen duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

Je moet dan wel opletten dat iedereen ook echt stil is en dat ze pas beginnen met opruimen o.i.d als jij het zegt.
Sommige kinderen zijn nl zo enthousiast dat ze alvast beginnen met opruimen, voordat jij klaar bent met vertellen wat ze moeten gaan doen en dat betekent dat ze waarschijnlijk de helft niet horen. :P
teresevandasselaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 19:25

Berichtdoor teresevandasselaar op 22 aug 2006, 20:00

Trouwens... nog een ding over het schriften ophalen.

Ik zocht naar een goede manier hiervoor, omdat ik graag van rust en orde houd in de klas :P (waarschijnlijk iedereen) vond t vaak storend dat de klassedienst de spullen nog aan het ophalen was, terwijl ik eigenlijk al met de volgende les wilde beginnen. Met het gevolg dat die klassedienst ook weer niet klaarzit met de goede spullen of om te eindigen (ik werk op een chr. school)

Dus... nu doe ik het als volgt:
schriften etc. m.b.v. de nakijkmandjes. Daar stoppen ze zelf in als ze klaar zijn.

De rest bijv. geschiedenisboeken/werkboeken laat ik ze gewoon zelf op een bepaalde plaats leggen, die ik van te voren aangeef, met de leswisseling. Dit werkt perfect. Dan is het even heel rommelig, maar het gaat veel sneller!


Groetjes
teresevandasselaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 19:25

Berichtdoor moimoi op 22 aug 2006, 20:06

een collega begint als 2/3 deel stil is gewoon met praten. Heel rustig. En voila - het wordt vanzelf stil. Is niet mijn manier maar bij hem werkt het.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor teresevandasselaar op 22 aug 2006, 20:28

Lijkt me ook idd niet mijn manier...

Ik houd er van heel ordelijk.
Dus begin het liefst vanuit stilte.
Zodat ik zeker weet dat iedereen het hoort.

Maar ieder zijn eigen ding/regel...
teresevandasselaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 19:25

Berichtdoor MarijeBosman op 23 aug 2006, 08:00

Schriften leveren de kinderen zelf in als ze klaar zijn in een speciaal vak voorin de klas.
Dictees en proefwerken laat ik wel ophalen door de klassedienst, omdat ik dan zeker weet dat ik alles in 1 keer heb.
Boeken laat ik meestal per groepje opruimen. Stapeltje maken, 1 kind uit het groepje bergt de boeken op.

Daarnaast merk ik dat kinderen de ruimte die er is om even een beetje lawaai te maken of te bewegen op deze momenten erg prettig vind.
Daarom laat ik deze momenten ook vaak een beetje los, dan maar iets later klaar, of een som minder maken hoor. Ontspanning is net zo belangrijk
MarijeBosman
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 11 jun 2006, 16:03
Woonplaats: Glanerbrug

Berichtdoor Gysella op 24 aug 2006, 17:29

Ik heb sinds gisteren maandag ook een stilteteken ingevoerd!!

En wel het hand opsteken. Eerst deed ik met vinger voor de mond, omdat ze gewend waren bij de vorige leerkracht. Dit vond ik echter niet fijn en ook niet goed werken.

Nu doe ik zoals ik hier las. Hand opsteken en dan zachtjes, onhoorbaar of hardop tellen met mijn vingers tot en met vijf. Als ik de combi-groep allemaal tegelijk stil wil hebben tel ik hardop tot vijf. En als ik alleen groep 5 of alleen groep 6 stil wil hebben tel ik of heel zachtjes en of onhoorbaar tot vijf. De kinderen hadden dit heel snel door en doen er goed aan mee.
Ze tikken elkaar aan als de ander het niet ziet. En je ziet ook dat sommige kinderen het echt niet in de gaten hebben. Door het aantikken zien ze het wel.

Een goed stilteteken!!
Bedankt!

Gysella
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor matje-schatje op 29 aug 2006, 20:58

Ik heb een enorm gezellige klas! Maar.... ze kletsen erg graag en veel!!
Vorige week maandag en dinsdag was de eerste schoolweek voor mij ( ik werk 2 dagen). Mijn stilteteken is een klein belletje. Ik zei daar in het begin steeds bij: kijk naar mij, doe je armen over elkaar, en luister! Dit werkte na een paar keer al, zonder dat ik er wat bij zei! Perfect dus!
Maar....sinds deze week (weet niet goed hoe strak mijn duo-collega er mee om is gegaan..) zijn er best een aantal kinderen die gewoon een tijdje doorwerken, of vast alles gaan opruimen... Ik wil dit er echt uit hebben, en er een consequensie aan verbinden, als kinderen dus gewoon doorkletsen, gaan rommelen, enz. Nu herhaalde ik telkens hoe ik het wilde, maar ik heb er een paar bij die echt een consequensie nodig hebben, zodat ze weten dat het menens is, zeg maar. Ik kan alleen even niet goed bedenken wat de consequensie kan zijn.... Tips??
Avatar gebruiker
matje-schatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 25 mei 2002, 07:55
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor Gysella op 29 aug 2006, 21:10

Ik heb een consequentie voor het stil zijn na een stilteteken. Maar een consequentie voor het niet stil zijn tijdens het zelfstandig werken. Dat ze bij mij best vaak moeten doen omdat ik een combinatiegroep heb.

Een keer waarschuwen, daarna is het gelijk straf. Die straf bestaat vaak uit een sommenblad maken o.i.d. terwijl de andere kinderen iets veel leukers mogen doen. De eerste keer had ik er 10 de volgende dag maar 1. Maar nu de tweede week werkt het niet meer zo goed. Het is erg lastig om in de gaten te houden wie er praat terwijl je met een andere groep bezig bent. Dus ik ben er eigenlijk niet tevreden over.

Dat van dat stilteteken herken ik. Hand opsteken doen ze allemaal wel snel. Maar het stil zijn dan doen ze een hand weer naar beneden en dan gaan ze weer praten of gauw toch weer een boek in hun kastje stoppen.
Dus een vraag van mij is

Mijn klas is gewend aan hand opsteken, wie het ziet leg zijn werk aan de kant en steekt ook zijn hand op ( en is stil)


Wanneer de kinderen hun hand opgestoken hebben, laat je ze dan gelijk naar beneden doen of wanneer jij het zegt? Ik weet dat niet zo goed, want sommigen zitten nog vijf minuten (beetje overdreven natuurlijk) met hun hand omhoog. En het naar beneden doen gebeurt ook niet altijd geruisloos.

En Matje-schatje. Ik denk dat wij een klas hebben die heel veel op elkaar lijken.
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 29 aug 2006, 21:25

Ze mogen de hand pas naar beneden doen als jij het zegt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor matje-schatje op 29 aug 2006, 21:25

Denk het ook Gysella,
Want inderdaad, ze gaan als ik aan het praten ben, al snel rommelen, toch opruimen, enz. Ik stop dan met praten, en kijk enorm verbaasd. Dit werkt wel om ze weer te laten luisteren, maar ik wil het er echt uit hebben. Dus daarom maar straffen, zodat ze het meteen goed weten...
Avatar gebruiker
matje-schatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 25 mei 2002, 07:55
Groep: 1
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast