[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Schriften ophalen en stilteteken

Algemeen - Schriften ophalen en stilteteken

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor Gysella op 29 aug 2006, 21:28

Dank je wel Joke!

Morgen maar weer eens consequent wezen. Doe ik elke dag al of tenminste probeer ik. Maar het is soms best moeilijk om elke dag bij alles consequent te wezen.

En wat ik ook doe. Is dit:

Je pakt je rekenboeken en legt die op de goede bladzijde open. Sommige kinderen leggen dan klabam hun boek op tafel, soms. Dan is het jammer. Doen we het gewoon overnieuw. Wedden dat ze het dan goed doen. Op een gegeven moment worden ze het wel zat om steeds overnieuw te doen. Het moet gewoon zoals ik dat wil.
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 29 aug 2006, 21:30

Volhouden en je plukt later de vruchten ervan. Ik vind het heel knap van jullie. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Gysella op 29 aug 2006, 21:34

Volhouden dat is inderdaad waar het daarbij omdraait.

En... 'Matje-schatje' ik weet niet of bij jou de kinderen erg luidruchtig zijn bij de vrijere vakken, zoals tekenen en handvaardigheid. BIj mij wel de eerste les. Heb ik meteen iets op bedacht, misschien een tip?

De geluidsmeter, niet onbekend. Heel simpel deed ik het. Drie gekleurde vakjes bovenelkaar. We begonnen in het onderste vakje. Daar bleven ze als ze bleven fluisteren. Praatten ze hardop, dan gingen ze naar het middelste vakje. Dan nog een keer, gingen ze naar het bovenste. Betekent vijf minuten stil. Praat er iemand? Nog een minuut erbij. Zijn ze in het middelste vakje en gaat het een tijd lang goed, ongeveer 10 minuten dan gaan ze weer terug naar het onderste vakje. Werkte bij mij echt gesmeerd. Hopelijk blijft dat zo, maar daar gaan we natuurlijk van uit!

Groetjes
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor matje-schatje op 29 aug 2006, 21:34

Ow inderdaad, dingen opnieuw doen, werkt vaak ook perfect!!
Het grootste nadeel vind ik in mijn geval het parttime werken, hihihi... Je weet, ook na goed overleg, nooit precies hoe consequent de ander op de andere dagen is.... Ik kan het moeilijk los laten ook.
Maar, aan de andere kant........ ik heb nu al weer weekend, en morgen lekker spelen met mijn kleine mannetje..... en dan ben ik de klas al weer vergeten! hahaha
Avatar gebruiker
matje-schatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 25 mei 2002, 07:55
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor matje-schatje op 29 aug 2006, 21:37

Heee Gysella,
Dat is een goede tip! Van die geluidsmeter! Kende ik nog niet! Ik denk dat mijn groep dat 'leuk' vind! In de zin van dat ze daar wel voor gaan, en hun best voor doen!! Ze zijn wel heerlijk enthousiast over dat soort dingen! Enne, inderdaad ook heerlijk luidruchtig bij tekenen / handv.
Avatar gebruiker
matje-schatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 25 mei 2002, 07:55
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor MarijeBosman op 30 aug 2006, 07:08

Vaak gaan nieuwe dingen in het begin erg goed. Daarna komt toch vaak de periode waarin kinderen gaan uitproberen hoe ver ze over de gestelde grens heen gaan. Gewoon de regel hanteren en idd een consequentie eraan verbinden als ze de regel overtreden.
Ook veel prijzen als iets goed gaat werkt prima
MarijeBosman
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 11 jun 2006, 16:03
Woonplaats: Glanerbrug

Berichtdoor matje-schatje op 30 aug 2006, 09:58

Ja Marije,
Ik snap ook dat ik er een consequentie aan verbinden moet. Maar als jke even terug leest, was juist mijn vraag, wat een goede consequentie kan zijn als een kind niet, of telkens later reageert op een stilteteken. Ik kan juist niet echt wat bedenken......
Strafregels of naar de gang o.i.d. vind ik een beetje te gek voor zo'n 'kleine' overtreding (althans, ik heb geen kinderen, die gek gaan doen, of heel bewust dan de onrust verstoren, het is meer dat ze niet of te laat reageren op het teken, en ik het moet herhalen, of moet wachten, en dat wil ik niet).
Dus....iemand hier tips voor?
Avatar gebruiker
matje-schatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 25 mei 2002, 07:55
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor Gysella op 30 aug 2006, 15:16

Ik doe: 1 keer waarschuwen en dan straf. Bij het stil zijn.
De 'straffen' zijn verschillend, maar wel binnen de schooltijd. De andere kinderen mogen bijvoorbeeld vrij tekenen, maar hij of zij moet dan 100 mondjes met een kruis erdoor heen tekenen of een sommenblad o.i.d. maken.

Maar het is moeilijk om het consequent vol te houden als het steeds best wel wat zijn. En moeilijk onthouden wie je al gewaarschuwd hebt en wie niet. Maar ik vraag het eerst aan henzelf en dan antwoorden ze vrijwel altijd eerlijk.

Vandaag weer met dat stilteteken aan de gang geweest. Duidelijk gezegd als ik mijn hand omhoog en jij ziet doe dan ook je hand omhoog. Maar...dan moet je ook wel stil zijn, Naar mij kijken en niets meer in je handen hebben. Vandaag ging dat heel goed. Ik zeg ook telkens of het goed ging of niet. Ik evalueer ontzettend veel met de kinderen. Wat ging goed en wat ging niet goed? Dat werkt erg fijn en kinderen wat dat ook haarfijn aan te geven.

En... ik prijs ontzettend overdreven als het goed ging / gaat (naar je eigen idee dan)
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf-nien op 06 dec 2006, 17:28

Gebruiken jullie ook een soort beloningssysteem? Dat als het teken heel goed gaat, er dan iets aan vastzit? Ik loop stage in groep 7 en ik kan me goed voorstellen dat ze op een gegeven moment zoiets hebben van 'jaa dahaag, heb je haar weer met die hand omhoog'.
Als de kinderen aan het werk zijn en je wil het zachter hebben, hoe doen jullie dat? Ik heb het gevoel dat altijd die hand gebruiken niet zo goed werkt. Ik kan er niet goed overheenkomen, dus ik kan ook niet brullen dat het zachter moet ;)
juf-nien
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 08 okt 2006, 17:06

Berichtdoor Anita op 06 dec 2006, 17:36

Als de kinderen aan het werk zijn en je wil het zachter hebben, hoe doen jullie dat? Ik heb het gevoel dat altijd die hand gebruiken niet zo goed werkt. Ik kan er niet goed overheenkomen, dus ik kan ook niet brullen dat het zachter moet ;)

Ik denk dat het juist andersom is. Het werkt pas goed als je het altijd zo doet. Heel consequent zijn en zeker niet gaan brullen. Er zijn er dan vaak die weer over jou heen gaan brullen...
Wees heel duidelijk dus. Je kunt wel belonen als het snel gaat. Neem bijvoorbeeld een kwartier aan het eind van de ochtend. Iedere seconde dat jij moet wachten gaat er van af. Hoeveel spelletjestijd blijft erover?
Dan gaan ze elkaar wel aansporen en het goede voorbeeld geven!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor jennifervd op 06 dec 2006, 17:45

Ik gebruik heel consequent mijn hand...ook in andere groepen.
Kinderen weten dat dat bij mij hjoort en wat ik ermee bedoel.
Zo pikt echt iedereen dat dus op, zonder uitleg.

Leuk om te zien!
Consequentie is zeker belangrijk...
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor daan op 06 dec 2006, 17:46

heej juf nien

op mijn stage gebruiken we een beloningsysteem. Dat gaat als volgt: op het bord staan alle namen van de kinderen. Na elke les gaan we kijken hoe het is gegaan en of je een krul (wit) hebt verdiend. Ging het niet zo goed dan kun je een twijfelkrul krijgen (rood) ging het helemaal mis en heb je dit ook goed duidelijk gemaakt naar het kind word het een kruis.

Aan het einde van de dag wordt gekeken wat ieder kind heeft gehaald. Het kind kan een reserve krul verdienen als het allemaal krullen heeft met max. 1 kruis. Drie reserve krullen kunnen ingeruild worden voor 15 min. computeren. Maar een reserve krul kan ook ingeruild worden om van een kruis een krul te maken.
(ik hoop dat jullie het nog snappen :) )

Het werkt erg goed bij de kinderen en ze zijn erg blij als ze weer reserve krullen krijgen !

Verder iets op je andere vraag, als de kinderen aan het werk zijn het het volume gaat omhoog kun je zoals gysella hierboven heeft geschreven de geluidsmeter gebruiken, maar ik zing ook wel eens een liedje met een zelf verzonnen tekst dat ik wil dat het zachter gaat. Dit helpt omdat ze opeens een melodie horen
Of ik zeg EN JA (hard) nu gaat het geluid weer zachter en fluisteren we met elkaar (zacht)
Succes verder
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor miekiemousie op 06 dec 2006, 20:35

Gebruiken jullie ook een soort beloningssysteem? Dat als het teken heel goed gaat, er dan iets aan vastzit? Ik loop stage in groep 7 en ik kan me goed voorstellen dat ze op een gegeven moment zoiets hebben van 'jaa dahaag, heb je haar weer met die hand omhoog'.
Als de kinderen aan het werk zijn en je wil het zachter hebben, hoe doen jullie dat? Ik heb het gevoel dat altijd die hand gebruiken niet zo goed werkt. Ik kan er niet goed overheenkomen, dus ik kan ook niet brullen dat het zachter moet ;)

Je hand opsteken en benoemen als je kinderen mee ziet doen. Dit werkt vaak ook erg goed. Of, ik zie al twee handen omhoog. Er zijn namelijk altijd kinderen die dit opvangen en dan mee gaan doen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf-nien op 07 dec 2006, 19:08

Hee bedankt voor jullie reacties! :) Ik zit pas in het eerste jaar, en sta dus nog niet veel voor de klas. Ik ga nog maar niet met die krullen werken, haha, word me iets te ingewikkeld aangezien ik maar een paar lessen doe. Het is zeker iets om te onthouden in ieder geval :) Ik denk dat ik het benoemen maar eens ga gebruiken ('ik zie al 3 handen'). Aan het einde van deze periode wissel ik ook alweer van klas, dus ik ga niet meer hele systemen invoeren.. Maar bedankt voor de tips :D ik denk dat ik er wel wat aan heb in mijn verdere pabo-carriere ;)
juf-nien
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 08 okt 2006, 17:06

Berichtdoor teresevandasselaar op 09 dec 2006, 12:18

Ik heb een stilteteken: tellen tot 1-2-3
Als ik bij 3 ben, moeten ze stil zijn.

Alleen ik gebruik niet vaak. Alleen in vrijere situaties. Bijvoorbeeld als ze aan het tekenen zijn of met handvaardigheid bezig zijn of even mogen praten.
Wie er bij 3 niet stil is, dan komt je naam op het bord. Gebeurt dit een tweede keer die morgen of middag dan krijg je een kwartier straf na schooltijd. Dat betekent: een extra werkblad maken.

Dit werkt heel goed. Ik hoef niks te zeggen, draai me om en schrijf de naam op. Ze hebben het gelijk in de gaten. Dit is de 1e waarschuwing.
teresevandasselaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 19:25

VorigeVolgende

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron