door marjan op 14 nov 2006, 12:04
Kopieerwerk vind ik zo'n onzin. Toen ik SPW-stagiaire was bestonden mijn taken uit kopiƫren, 2 keer per dag koffie en thee zetten en rondbrengen, afwassen, lokalen schoonmaken, ... Veel activiteiten met de kinderen deed ik niet. En dat is toch juist het doel van zo'n SPW-stage: omgaan met de leerlingen en kijken of het werken met kinderen wat voor je is. Tuurlijk, af en toe wat laten kopiƫren of nakijken vind ik geen enkel probleem, maar het moet geen standaard taak zijn. Een leerkracht moet een SPW-stagiaire niet zien als een taakverlichter! De stagiaire komt voor zichzelf, niet voor jou!
Ik zou haar dus iets geven waar ze echt iets aan heeft en waarbij ze contact heeft met de kinderen: groepjes begeleiden op de computer, niveaulezen, individuele leerlingen of kleine groepjes voorbereiden op moeilijke lessen (aardrijkskunde, geschiedenis, bio, begrijpend lezen, etc.) door samen de tekst alvast door te lezen en ze op de vragen voor te bereiden, zodat ze tijdens de echte les in de klas beter zijn voorbereid. Verder misschien een keer een kort lesje aan de hele klas geven: een simpel liedje aanleren of een knutselactiviteit. Laat haar op een leuke manier met de kinderen kennismaken, misschien kan ze ook af en toe een groepje meenemen voor een spelletje of een ontdekdoos.
En natuurlijk kun je met haar overleggen wat ze graag wil doen.