[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Nieuw woordenboek

Algemeen - Nieuw woordenboek

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor juf queen op 01 feb 2007, 19:32

oproep
Wie weet er woorden met dubbele betekenis, oftewel, welke woorden blijven een mysterie voor deze kinderen omdat de christelijke school deze taalcensuur toepast?

bijv.
kolere; verbastering van het woord cholera (supergeschiedenis)
kloten; bol, kogel, slechte prestatie, testikel (is toch echt bio of niet?)

bal, zak, borstplaat...poes, doos en muts
juf queen
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 295
Geregistreerd op: 24 feb 2006, 15:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 01 feb 2007, 21:03

oproep
Wie weet er woorden met dubbele betekenis, oftewel, welke woorden blijven een mysterie voor deze kinderen omdat de christelijke school deze taalcensuur toepast?

bijv.
kolere; verbastering van het woord cholera (supergeschiedenis)
kloten; bol, kogel, slechte prestatie, testikel (is toch echt bio of niet?)
zaad, eitje, vermenigvuldigen (?), chijl en chijlvaten (Glycerol en vetzuren gaan na diffusie doorheen de darmwand over in de chijlvaten. Daar worden ze omgezet tot kleine vetdruppeltjes, die van de lymfe een witte vloeistof maken (chijl). ) Ik ken dit woord van scrabble. ;) )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf Wilma op 02 feb 2007, 09:20

maar jullie vinden dus dat kinderen op de basisschool al allerlei dingen van sex moeten weten (wat 'geil zijn' is, wat pijpen/beffen is e.d) ??
Als mijn kinderen zoiets later willen weten, hoop ik dat ze naar mij toekomen zodat ik het aangepast aan hun niveau kan uitleggen, en dat ze die info niet alleen uit woordenboeken (en van internet) gaan halen

het lijkt me toch dat elke school een bepaalde sencuur heeft wat betreft bepaalde woorden...
en dat je het gebruik van bepaalde (scheld- en seksueel getinte) woorden niet gaat bevorderen...
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor tinka op 02 feb 2007, 13:26

Ik vind absoluut niet dat kinderen op de basisschool al allerlei zaken over sex moeten leren! Maar ze horen natuurlijk wel van alles (tv, tijdschriften) en als je dan krampachtig je best doet om zulke dingen te verstoppen voor kinderen wordt het alleen maar interessanter!
Zo zullen kinderen ook allerlei scheldwoorden horen, je kunt als leerkracht best duidelijk maken dat je zulke woorden niet hoort te gebruiken en ook uitleggen waarom niet.
Juf Wilma, wat zou jij doen als een kind uit je klas bij je komt en vraagt wat geil zijn is?
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Juf Wilma op 02 feb 2007, 14:28

Als een kind aan mij zou vragen wat geil zijn is...tja, ik denk dat ik zou vertellen dat iemand die geil is, zin heeft om sex met een ander te hebben en hem/haar te laten genieten.

Ik vind ook zeker niet dat sex een taboe moet zijn, maar ik vraag me af of kinderen niet teveel over de daden te horen krijgen en veel te weinig over de gevoelens die erbij horen. het lijkt wel alsof het niet bijzonder meer mag zijn, zelfs niet op die leeftijd

Het woordenboek waar het hier om gaat, zou gemaakt worden voor (reformatorische scholen) in staphorst. Als ik kijk naar de reformatorische en gereformeerde kinderen die ik ken, komen die niet zoals andere kinderen via tv en tijdschriften in contact met de hedendaagse ideeën over vrije sex en dat je alles moet weten over sex. ook wordt daar over het algemeen (gelukkig) heel anders tegen schelden en vloeken aangekeken dat in de rest van Nederland. Ik heb niet het idee dat deze kinderen actief op zoek gaan naar uitleg over sex... Ik kan me heel goed voorstellen dat de leerkrachten en de ouders de uitleg daarover en de momenten waarop je het daarover hebt, graag zelf willen bepalen.

Als ik kinderen tegenwoordig hoor praten over sex en liefde, verbaas ik mij enorm en heb ik vaak de gedachte dat ik hoop dat ik mijn kinderen later wel zal kunnen bijbrengen hoe bijzonder liefde en sex zijn en dat ze bij elkaar horen... En als het dan nodig is, zal ik zeker sencuur plegen op te kijken tv-programma's en te bekijken site's
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor afsdjk op 02 feb 2007, 14:40

het typische aan een woordenboek is dat er alle woorden instaan die we kennen in de nederlandse taal. Daar horen al deze woorden ook bij PUNT
Van dale heeft vandaag trouwens besloten om het woordenboek NIET uit te gaan brengen. Er kwamen teveel klachten binnen (en terecht).

Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Berichtdoor tinka op 02 feb 2007, 14:59

Dus, de reformatorische en gereformeerde kinderen zijn beter af dan de mensen die niet geloven?
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor Geoffrey op 02 feb 2007, 15:01

En daar ben ik het dan wel weer mee eens, Joery. Woordenboeken horen een totaaloverzicht van woorden uit de Nederlandse taal te geven, zonder waarde-oordeel te geven over deze woorden. Juist in een objectief boek als een woordenboek past censuur niet, ook niet in een kinderwoordenboek.

Als leerkracht moet je niet willen dat bepaalde woorden gecensureerd worden. Wat je moet proberen is om zulke woorden in je eigen lesgeven te vermijden, en aan te geven dat je niet wilt dat kinderen zulke taal op school gebruiken. Maar het is onzin om net te doen alsof zulke woorden niet bestaan: kinderen weten heus wel op tienjarige leeftijd wat dat soort woorden betekenen. Hebben ze echt geen woordenboek voor nodig.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Juf Wilma op 02 feb 2007, 17:02

Als jij een kind uitleg geeft over woorden op sexueel gebied, ben je bezig met sexuele voorlichting... Dus volgens mij heeft het in dit geval zeker wel met elkaar te maken (de woorden die weggelaten zouden worden waren gericht op sex of vloeken/schelden)...

Ik zeg ook niet dat reformatorische en gereformeerde kinderen beter af zijn...zeker niet...maar zij krijgen op sexueel gebied wel een andere opvoeding! Hierdoor komen zij er minder en op een andere manier mee in aanraking, dit is een heel bewuste keus van de ouders... ik vind het heel knap/goed dat zij ervoor proberen te zorgen dat ook buiten het gezin die keuzes doorwerken.

een woordenboek moet idd objectief zijn, maar volgens mij zijn er bij alle woordenboeken keuzes gemaakt over welke woorden er wel en niet in komen, ik geloof tenminste niet dat in de woordenboeken (vooral in kinderwoordenboeken) alle woorden uit de nederlandse taal staan... dan zou hij volgens mij een stuk dikker moeten zijn...

en dat kinderen van 8 zelfs al veel weten tegenwoordig, daar bne ik al eens achter gekomen ;) ...heb je een logee, zegt de doodleuk dat ze straks wel even gaat spieken hoe wij elkaar verwennen... :oops: en daarna kwam de vraag welke sexspeeltjes wij hebben :oops:
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor afsdjk op 02 feb 2007, 17:14

idd de uitleg van het woord is voorlichting het woord opzich wat in het woordenboek staat is een feit. Het woord (feit) heeft niks te maken met sexuele voorlichting. Als voorbeeld: In een woordenboek staat onder seks: geslachtsverkeer. Dat vind ik niet echt onder sexuele voorlichting vallen.
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Berichtdoor juf queen op 03 feb 2007, 16:31

ik vind eigenlijk dat er een woordenboek speciaal voor leerkrachten moet komen waar o.a. de volgende woorden weggelaten dienen te worden:

stress
werkdruk
lastige kinderen
moeilijke ouders
rapporten
voorbereiden
nakijken
ruzie
geen geld voor
onmogelijk

:D :lol: ;)
Laatst bijgewerkt door juf queen op 03 feb 2007, 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
juf queen
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 295
Geregistreerd op: 24 feb 2006, 15:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 03 feb 2007, 16:48

:lol:
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor lucia op 03 feb 2007, 18:25

Gelukkig hoeven we ons, als we naar je onderschrift kijken, nog steeds geen zorgen over je te maken Juf Queenn! ;)
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor juf queen op 03 feb 2007, 22:30

hihihi, nee hoor. Het is ook eigenlijk een grapje die ik weer van iemand 'gejat' heb. Ik vond hem nl. erg grappig en dacht meteen om 'm hier te posten.
juf queen
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 295
Geregistreerd op: 24 feb 2006, 15:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten