......... Hierin wordt gesproken over bodemgebruik in Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland en noord Noord-Holland. Daarnaast wat over het IJsselmeer, Waddenzee en de verschillen daar tussen. De verrijkingsstof gaat over veenkoloniƫn.
............................
Ik wil deze les verrijken met iets voor activerend leren. Hierbij denk ik aan cooperatief leren, MI, circuit, iets in deze strekking. (andere leuke ideeen zijn ook goed hoor!) Ik kan de lesstof uitbreiden of er een onderdeel van doen.
Maar...ik zit vast. Ik vind het heel moeilijk om bij zo'n voorgekauwde les echt iets leuks te verzinnen. Ik kom eigenlijk even niet op een goed idee om te gebruiken en welke mogelijkheden er zijn. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen? Alvast bedankt.
Coƶperatief: laat groepjes werken aan een muurkrant over een provincie, ieder lid van het groepje en later samenvoegen tijdens een presentatie. ieder lid van de groep moet de vragen van de andere lln. kunnen beantwoorden, ook al heeft hij dit deel niet zelf gemaakt.
MI: op de hier bovengenoemde site
http://www.encyclopedoe.nl/index.php?on ... t_letter=B
staan heel verschillende manieren om met de bodem te werken. Hieruit laat je de lln. kiezen. Je kunt er ook een rap over laten maken, een maquette laten maken enz., landbouwproducten op rijm en/of ritme laten zetten, zodat ze makkelijk uit het hoofd te leren zijn enz. enz.
Een circuit:
Er zijn enorm veel bodemproefjes, bijv. doorlaatbaarheid van de grond, water zuiveren d.m.v. verschillende doorlaatlagen. Met deze proeven, ook op
http://www.encyclopedoe.nl/index.php?on ... t_letter=B
(maar ook de z van zand en de k van klei)
kun je een prachtig circuit samenstellen.
Maar je kunt ook iets (laten) doen met de veenkoloniƫn:
http://www.regioprojekt.nl/veenkolonien/frsticht.html
of
inpolderingen, zoals het vroeger ging, zoals het nu gaat, wateroverlast, kwelders en met de Wadden- en Noordzee valt ook veel te doen.
Kijk eens op
http://www.encyclopedoe.nl/index.php?on ... t_letter=W
de week van de zee:
http://www.weekvandezee.nl/
Dit jaar: Het thema 'In Vogelvlucht'. De functie van de Nederlandse kust, die jaarlijks als 'wegrestaurant' voor diverse trekvogels dient.
Succes.