algemeen - gebruik instructietafel

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor juf Fleur op 24 jun 2007, 13:36

Komend jaar heb ik eindelijk wat ruimte "over" om met een instructietafel te gaan werken.
Na dit jaar 30 leerlingen in groep 7/8, krijg ik er komend jaar 24.

Nu is mijn vraag: Hoe gebruik jij de instructietafel?

Leg je tijdens het zelfstandig werken som voor som uit aan de tafel. Op de manier van: "Ik ga nu som 7 uitleggen van rekenen, wie uitleg wil gaat aan de instructietafel zitten." Natuurlijk kun je dan ook kinderen zelf uitnodigen.

Of laat je het vrij. Mogen kinderen die een vraag hebben aan de instructietafel komen zitten?

Een andere vraag: Waar staat jouw instructietafel?

Juist vooraan bij het bord, zodat je dat meteen kunt gebruiken? Of achteraan en geef je instructie op papier?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!!
Nu weer terug online: www.dagritmekaarten.punt.nl
De leukste dagritmekaarten van Leendert Jan Vis en Me 2 You!
juf Fleur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 18 maart 2006, 10:31
Woonplaats: het zuiden
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor Anita op 24 jun 2007, 14:14

Mijn situatie is nogal anders. Ik heb dit jaar een groep van maar 13 kinderen met heel veel niveauverschil.

Ik heb mijn tafel aan de zijkant staan, zodat aan de ene kant andere kinderen niet afgeleid worden, maar ik aan de andere kant wel alles kan overzien.
Een aantal kinderen vraag ik regelmatig zelf bij me om hen extra instructie te kunnen geven. Anderen geven aan iets niet te snappen waarna ik ze uitnodig.
Ook doe ik het wel eens zo dat ik aan de instructietafel zit terwijl de kinderen werken. Een kind dat ergens niet uitkomt mag bij me komen zitten en dan gaan we samen aan het werk.

Mijn instructie geef ik hierbij mondeling en op papier. Mijn ervaring is dat het bord de rest van de klas te erg afleidt.

Zorg overigens wel dat de rest van de klas zich intussen ook wel 'gesteund' voelt. Dit door bijvoorbeeld af en toe een rondje langs hen te maken waarin je vragen beantwoordt, door afspraken te maken over vragen stellen aan de buurman etc.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor Sylvia op 24 jun 2007, 15:02

In mijn lio klas vorig jaar had ik ook een instructietafel. 's ochtends startte iedereen met de weektaak en dan ging ik aan de instructietafel zitten. De kinderen die hulp nodig hadden schoven dan vanzelf aan. De instructie voor de lessen gaf ik klassikaal. Eerst heel kort, zodat er al een aantal aan het werk konden. Vervolgens wat uitgebreider. Dan ging ik weer aan de instructie tafel zitten. Ik nodigde dan zelf kinderen uit waarvan ik wist of verwachtte dat die problemen zouden krijgen en ook schoven de kinderen aan die vragen hadden. De instructietafel stond bijna middenin de klas, achterin stond, een stuk van de muur een lage kast met daarachter nakijktafels. Daar zat ik dan net voor.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor tientje op 26 jun 2007, 20:24

Ik heb dit jaar ook voor het eerst een instructietafel en dat werkt perfect!
Wij werken met rekenen met de zelfst. werken methode. (Dus met stoplichtmodel)
Bij rood mogen de kinderen niet praten en niet overleggen, maar ook niks aan de juf vragen.

Ik gebruik de instructietafel als volgt:
Ik leg de sommen van rekenen eerst uit aan de hele klas. (behalve aan degene die gelijk kunnen beginnen)
Dan weet ik vaak al voor mezelf kinderen die mee gaan met de xtra instructie (zijn de niv. 1 en 2 leerlingen. Wij hebben 5 niveaus in de klas, waarbij 1 het laagst is) Vaak vraag ik ook nog wie heeft er xtra instructie nodig? Soms steekt dan nog iemand zijn vinger op.

Met die 5/6 kinderen ga ik aan de instructietafel zitten en neem ik zelf kladpapier mee.
De tafel heb ik achterin de klas staan, zodat ik de kinderen goed kan zien werken en dat wij de kinderen niet afleiden.
Vaak ga ik de sommen even langs en laat ik er 1 of 2 maken. Begrijpen ze? ga ik door naar de volgende som.
BIj de echte instructiesommen (nieuwe sommen) heb ik echt een uitgebreider uitleg voor hen.

Echt een aanrader! Het werkt perfect!
De kinderen vinden het ook heel leuk aan de instructietafel te zitten, omdat zij het dan ook eindelijk begrijpen op hun eigen tempo.

Succes!
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor juf Fleur op 10 jul 2007, 13:16

Gebruikt er verder niemand een instructietafel?
Nu weer terug online: www.dagritmekaarten.punt.nl
De leukste dagritmekaarten van Leendert Jan Vis en Me 2 You!
juf Fleur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 18 maart 2006, 10:31
Woonplaats: het zuiden
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor jennifervd op 10 jul 2007, 14:25

In mijn basisschooltijd werkte ik als kind met een instructietafel.
In zat in een combi groep van 3 groepen en dus was dit wel zo prettig.
Nu ga ik zelf als leerkracht werken in een groep 3/4/5 met een instructietafel. Alleen heb ik mijn klas nog niet ingericht en weet ik dus nog niet waar hij zal komen. De andere leerkrachten hebben hem meestal voor het bord, aan het bureau.
Maar de valkuil is dan voor mij dat ik mijn rommel op de instructietafel zet, en dat ik sneller aan mijn bureau ga zitten!
In de groep 3 waar ik iedere maandag zal werken hebben we ook een instructietafel neergezet, rechts achterin.
Dit zodat de andere kinderen niet gestoord hoeven te worden wanneer wij aan de tafel werken.
Hier staat ook het bureau achterin de klas.

Dit lijkt mij ook fijn werken maar ik moet hier wel de ruimte voor hebben...En die is minimaal doordat ik ook 27 kinderen heb.
Ik ga deze week mijn klas inrichten en dan weet ik dus meer.
Maar als iemand hier een idee heeft of een goede tip, GRAAG!
(hoe ziet jullie instructietafel er uit? Trapeze model? 6 hoek? groepstafel?losse tafeltjes? aan je bureau?)
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor Juf__mama op 11 jul 2007, 18:12

Ik heb dit jaar ook met de instructietafel gewerkt. Op mijn LIO school werd er veel mee gewerkt. Ik keek de schriften van de kinderen na en als ik zag dat een paar kinderen veel fouten hadden gemaakt. dan kwamen ze bij mij aan de instructietafel. Maar ook kinderen met een handelingsplan of kinderen die iets heel moeilijk vinden. Ik zocht de groepjes wel bij elkaar.
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor jennifervd op 11 jul 2007, 19:25

Ik ben vandaag in mn klas geweest.
Eerst had ik de instructietafel achterin de klas gezet. Maar omdat de ruimte zo klein is stond het allemaal zo krap.
Ook was t zo dat de kasten aan 1 kant stonden en de rest van de tafels aan de andere kant. dat stond erg 'tafelerig'!!
Nu heb ik de instructietafel aan de zijkant gezet.
Dat staat beter, alleen staan de kasten op de oude plaats iets minder...

Twijfel dus nog!
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor JuffieMyrna op 26 sep 2007, 11:58

Hoi allemaal.

Ik ben tweedejaars pabo studente en gebruik in mijn stageklas groep 7 nu ook een instructietafel.
Hij staat voorin de klas, voor het bord.
Ik leg altijd eerst de sommen uit en invertariseer dan hoeveel kinderen nog instructie nodig hebben. Als het er meer dan 4/5 zijn dan leg ik nog dieper uit, en anders kunnen die kinderen aan de instructie-tafel komen zitten.
Als ze het snappen is het de bedoeling dat ze weer terug gaan zitten.
Zo weet ik precies wie er wel of niet aan het werk is en wie het wel of niet snapt. Heel handig, als de tafel leeg is, kan ik andere dingen gaan doen.
JuffieMyrna
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 02 mei 2006, 18:02

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor jennifervd op 26 sep 2007, 18:17

Even een update:

ik draai nu ongeveer 6 weken in mijn groep 3/4/5.
In deze combi kun je niet zonder instructie tafel.
Hij staat ondertussen gewoon vooraan in de klas.
Achteraan en de zijkant was niet mogelijk vanwege de 27 kids die ook nog moeten zitten.

hij staat vooraan, voor het bord. Er kunnen 12 kids aan zitten.
Soms betrek ik een aantal zitplaatsen naast de instructietafel er bij.(dat is soms nodig)

Hoe ik het gebruik?
Ik geef daar de instructielessen (groeps/klassikale) zoals het gele boek van rekenen pluspunt.
Dus dan zitten bv alle groep 3 kinderen aan de instructietafel en de rest werkt zelfstandig aan hun eigen tafel.
Daarna gaat groep 3 weer naar hun eigen plaats en komt bv groep 4.

Wanneer iedereen zelfstandig werkt is het de 'rustig werk plaats' waar sommige kinderen kunnen zitten en de rust kunnen zoeken.
Ook geef ik hier verlengde instructies en pre teaching.
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor thomas op 26 sep 2007, 19:02

Ik zit vaak meer aan de instructietafel dan aan mijn bureau. Ik heb de instructietafel achter in de klas staan, zodat ik wel het overzicht heb op de groep, maar de leerlingen niet op de instructietafel. Geeft sommige lln een fijn gevoel. I
k geef pre-teaching tijdens de inloop en na korte instructies die (deels) klassikaal zijn een verlengde instructie. Ik werk dan vaak met aanschouwelijkere materialen of pen en papier. Ooit eens een mentor gehad die daar een klein whiteboardje had. Ook erg handig. Heb ik het bord nodig, dan ga ik met krukjes voor het bord zitten, dit gebeurd niet vaak. In het begin gebruikte ik de tafel als stapeltafel (stond tegen mijn bureau aan) en ik zou nu niet meer zonder kunnen en willen....
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: algemeen - gebruik instructietafel

Berichtdoor Vereltje op 27 sep 2007, 05:47

Ik heb 30 leerlingen in de groep en gebruik de instructietafel toch elke dag. Het vraagt wel de nodige organisatie. De kinderen werken per dag soms 30 minuten, soms 45 minuten zelfstandig aan hun dag- en weektaak. Hierbij gebruiken we een stip (rood) als ze de leerkacht niet mogen storen (want dan is de lrkr bezig met extra instructie). Wanneer de stip op de voetjes gaat, lopen we rondes. Dan hebben we een vaste loopronde, zodat kinderen precies weten wanneer we bij ze komen.
De instructie plan ik dan vaak ook de dag vooraf al, bvb op basis van een toets of dingen die ik in hun schrift gezien heb, maar het gebeurt ook dat kinderen die dag zelf even iets niet goed snappen tijdens de instructie en dat ik die er dan bij roep voor verlengde instructie.
Vereltje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 461
Geregistreerd op: 28 aug 2005, 10:08
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron