Pittige groep

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Pittige groep

Berichtdoor Merle Kim op 24 jul 2007, 09:55

Hallo allemaal,

aanstaand schooljaar krijg ik - naar het schijnt - een vrij pittige groep op gedragsgebied. Veel brutaal gedrag en kinderen die snel boos worden.
Hebben jullie tips hoe ik dit aan kan pakken? Wat treffen jullie voor maatregelen als kinderen brutaal zijn of zo boos zijn dat je geen contact meer met ze kan maken?

Natuurlijk heb ik hier zelf een mening over, maar het lijkt me prettig om hierover met jullie te discussieren zodat ik meerdere inzichten krijg.

Met vriendelijke groeten,

Merle
Merle Kim
PABOforum Baby
 
Berichten: 40
Geregistreerd op: 22 aug 2006, 18:55

Re: Pittige groep

Berichtdoor Geoffrey op 24 jul 2007, 10:40

Ik heb vorige week als vrijwilliger meegeholpen op een zomerkamp voor kinderen uit het speciaal onderwijs. Ook deze kinderen hadden de nodige gedragsproblemen (hoewel ze ook gewoon écht ontzettend toffe kinderen waren). Wat ik in ieder geval wel duidelijk stelde was dat ik de kinderen op een positieve manier wilde corrigeren bij 'normale overtredingen'. Op het moment dat een kind in het bos niet goed bij me bleef, vertelde ik simpelweg dat ik wilde dat hij bij me bleef omdat hij anders misschien kwijt zou lopen. Dan was het meestal wel goed.

Maar een brutale reactie op mijn verzoek tolereerde ik niet. Als een kind me negeerde, of een brutale mond opzette, was het direct over met de pret. Dan zette ik het kind apart en mocht hij even niet meer meedoen. En dan zei ik ook heel duidelijk: "je moet nu hier zitten voor een tijdje. En dat is niet omdat je niet goed bij me bleef, maar wel omdat je me een grote mond gaf toen ik daar iets van zei. Ga dus maar even een tijdje nadenken over hoe jij de volgende keer kunt reageren als ik op een normale manier iets aan je vraag. Ik kom zo meteen bij je terug."

En als ik dan een paar minuten later terug kwam, had ik even een gesprekje met het kind en maakte ik heel duidelijk dat ik absoluut geen zin had in een brutale mond. "Als je weer op een normale manier kunt reageren als ik iets aan je vraag, dan mag je het weer proberen. Maar denk erom: als het weer fout gaat, ga je weer apart zitten."

Mijn advies is dus: tolereer brutaal gedrag absoluut niet. Tuurlijk, kinderen kunnen fouten maken. Tuurlijk, soms vergeten ze wel eens een regel. Dat is helemaal niet erg. Maar maak heel erg duidelijk dat wanneer jij er iets van zegt, dat jij dan een normale reactie van kinderen verwacht! En als een kind dan brutaal doet: meteen afzonderen, eventueel met strafwerk. Als je een kind afzondert, het liefst op een plek waar hij vrijwel geen oogcontact kan maken met andere kinderen (bijvoorbeeld met het gezicht naar de muur), kan hij geen stoorzender zijn en heeft hij meteen iets om over na te denken. En maak dan meteen duidelijk dat het niet gaat om de oorspronkelijke overtreding, maar vooral om de brutale mond. Als je hier consequent in bent, zal het brutale gedrag waarschijnlijk snel over zijn.

Wat betreft het boos worden: ook dat heb ik vaak gezien in de afgelopen week. Begeleid kinderen ook hier in, en geef hen handvatten om hiermee om te gaan. Wat moet je doen als je boos wordt? Zeg eerst heel duidelijk aan het kind waar je boos op bent wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld: "je moet nu écht stoppen met die grapjes, want ik begin echt boos te worden!" Stel als regel in dat ruzies alleen met woorden mogen worden opgelost: vertel wat je dwars zit en vraag het andere kind om op te houden. En als je er zelf niet meer uit komt, ga dan naar de juf en vertel waar je boos om bent. Laat ook heel duidelijk weten dat vechten absoluut niet oké is, hoe boos je ook bent. De zogenaamde "PAD-methode" geeft heel veel handvatten die je de kinderen kunt leren.

Kort samengevat: jij zult vooral in de eerste weken de kinderen moeten leren hoe ze zich bij jou moeten gedragen. De reacties die ze nu vertonen (een brutale mond als de leerkracht iets vraagt, boos worden en vechten etc.) zijn niet goed. Jij moet de kinderen alternatieven bieden om toch hun gevoelens te kunnen uiten. Als een kind het niet eens is met een maatregel die jij neemt, kan hij dat op een normale manier aangeven. Als een kind zich gekwetst voelt door een ander kind, hoeft hij niet meteen boos te worden. Hij kan ook nog andere dingen proberen om het op een goede manier op te lossen. Maar wat je de kinderen ook leert: maak ze vooral duidelijk dat het vooral voor de sfeer in de klas is. Ze zullen merken dat het er allemaal een stuk gezelliger op zal worden als ze hun best doen hiervoor.

Tot slot zou ik ook veel aandacht besteden aan positief omgaan met elkaar. Op dit forum zijn al heel veel voorbeelden van activiteiten rondom sociaal gedrag te vinden, bijvoorbeeld het complimentenspel van miekiemousie. Met dit soort spelletjes leren kinderen om ook eens iets aardigs over elkaar te zeggen, en daardoor doorbreek je de negatieve spiraal.

Er is dus genoeg wat je kunt doen om het negatieve gedrag vanaf het begin aan te pakken. Maar begin hier wel vanaf de eerste dag mee: tolereer brutaliteit en vechten absoluut niet en laat de kinderen zien wat de alternatieven hiervoor zijn. Dan gaat het je vast lukken!

Succes alvast!
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Pittige groep

Berichtdoor Merle Kim op 24 jul 2007, 15:21

Zo! Bedankt voor de reactie! Super! Ik zal nog eens wat opzoeken over de PAD-methode. Positief benaderen vind ik een heel belangrijk punt. Ik merkte tijdens de kennismakingsochtend dat dit heel goed uitpakt.

Bedankt!

Groeten,
Merle
Merle Kim
PABOforum Baby
 
Berichten: 40
Geregistreerd op: 22 aug 2006, 18:55


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten