Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor Juf__mama op 18 aug 2007, 11:09

Dit jaar ga ik voor het eerst werken met de a'kunde methode 'Hier en daar' in groep 5 en groep 6. Ik heb nog nooit met deze methode gewerkt. Wie werkt er met deze methode? Hoe werk je met deze methode? Elke week een les? En wat doe je met de topografie?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor linniepinnie84 op 18 aug 2007, 11:15

Ik ga komend jaar ook met deze methode werken (ik krijg 7/8) . Ik heb bedacht het zo te doen:

Mijn les is steeds opgedeeld in 2 keer een half uur

les 1: groep 7: topografieles (werkbladen in het werkboek)
instructie les 1a

groep 8: instructieles 1a
verwerking 1a

les 2: groep 7: verwerking 1a (zelfstandig)
instructie 1b

groep 8: instructie 1b
verwerking 1b

les 3: groep 7: verwerking 1b
hoofstuk bespreken, moeilijke dingen herhalen/ topo leren (ligt aan behoefte op dat moment)

groep 8: hoofdstuk bespreken, topo leren etc (topo groep 8 staat op de weektaak)
( in groep 6 zou dit een topoles kunnen zijn als je het niet op een weektaak hebt)

Ik hoop dat je er wat mee kunt!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor Juf Pip op 22 aug 2007, 11:41

Vorig jaar hebben wij de methode Hier en daar aangeschaft en ik ben erg positief erover!
De leerlingboeken vind ik goed geillustreerd en eenvoudig geschreven (bij ons belangrijk, omdat ik werk met veel allochtone leerlingen), de verwerking is ook relatief eenvoudig.
Zelf kies ik inderdaad voor een les per week, gesplitst in ongeveer een half uur instructie (bij les 1, 3 en 4) en een half uur zelfstandige verwerking. Na de instructie neem ik even de vragen met de leerlingen door, zodat ze weten wat de bedoeling is. Het maken van de vragen is een onderdeel op de weektaak, dus dat kunnen ze zelf indelen tijdens één van de zelfstandig werk-uren.

Voor de topo heb ik gekozen voor een iets andere aanpak dan die in de methode voorgeschreven staat. De kinderen vullen zelf de kaart in en nemen die aan het eind van het hoofdstuk mee naar huis om te leren voor de toets. In de toets komt echter alleen maar de basisstof topo aan de orde, dus twee weken later krijgen de leerlingen nogmaals een topotoets; nu ook met de plusopgaven erbij. Deze toets maak ik zelf en ik verwerk daarin ook vragen, zoals in het topoboek, bijvoorbeeld: welke stad ligt het noordelijkst?, welke rivier is het langst? etc. (dus niet alleen maar plaatsen leren).

Succes ermee in ieder geval!
Juf Pip
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 22 aug 2007, 11:06
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor Juf__mama op 26 aug 2007, 15:51

Bedankt voor de tips. Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste les gegeven. Ik moest er even inkomen maar de methode is aardig duidelijk en ik kan er goed mee overweg. Nu heb ik ook het digitale schoolbord gebruikt om filmpjes te laten zien. Wat voegen jullie zelf nog toe aan de methode?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor Juf__mama op 31 aug 2007, 09:08

Hoe werken jullie met de Topografie? Geven jullie dat op en moeten ze het dan leren en na een week een overhoring?

En hoe werken jullie met de toetsen? Laat je die van te voren oefenen of geef je stof op wat ze moeten leren?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Methode Aardrijkskunde 'Hier en daar'

Berichtdoor linniepinnie84 op 31 aug 2007, 16:29

Topografie wordt getoetst bij de toets van de leerstof van het boek in, wij combineren het dus net zo als in de methode staat aangegeven. Geloof niet dat ik hier zo blij mee ben (maar weet dat nog niet zeker) Ze hebben zo wel veel kans om de stof eigen te maken, duurt namelijk 3 tot 4 weken voordat je een hoofdstuk uit hebt.
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron