Groep 6-7 weing tijd ...

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor Eva25 op 16 sep 2007, 17:42

Hoi!

Ik zat te twijfelen of ik dit bericht op het klaagbord moest zetten of tussen groep 6/7/8.
Heb toch maar voor de laatste gekozen want ik ben toch wel benieuwd hoe jullie dat doen.

Het zit zo:
Ik draai op dit moment een combi 6/7. Gaat allemaal prima.
Ik vind het wel vermoeiend en veel maar ik heb het naar mijn zin

Maar ik (en vooral de leerlingen) heb het zo druk met de hoofdvakken!
Ik hou echt geen tijd over. Van 's ochtends vroeg tot 's middags zijn we aan het werk.
Ik vind het heel moeilijk ruimte te vinden en creeeren voor even 'wat anders'.
Omdat aan het eind van de ochtend of middag vaak wel één groep klaar
maar de andere niet met zijn/ haar taken kan ik niet een spelletje of zo inlassen.

Ook tijdens de lessen vind ik het moeilijk om met één groep bijvoorbeeld
een spel van leefstijl te gaan doen of een oefenspelletje bij taal.

Gelukkig heb ik 1 dag in de week ondersteuning en dan gaan de groepen uit elkaar.
Op zo'n dag merk ik dat ik echt ijd heb voor de leerlingen. 't Is dan een kleiner groepje,
én er zit niet een andere groep op me te wachten.
Het enige vak wat ik gezamenlijk geef is natuur en dat is echt heel erg leuk!
Ik heb de aandacht van hele groep en dat werkt dus soms ook wel heel fijn!

Nou ik vind het een beetje lastig om het allemaal te verwoorden. Ik vind het echt lastig en
denk er veel over na hoe ik het nu kan aanpassen. Ik mis hierdoor gewoon wat 'schwung' in de lessen!

Wie herkent dit? Of wie heeft er tips?
Eva25
PABOforum Peuter
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 16 feb 2005, 14:16
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor Anita op 16 sep 2007, 19:31

Ik weet niet welke methodes jullie hebben, maar bij bijvoorbeeld Taalactief zijn de hoofdstukken van verschillende groepen op elkaar afgestemd. Dit zou dan kunnen leiden tot een gezamenlijke startactiviteit. Of kies bijvoorbeeld van beide groepen een 'praatles' uit, kijk naar de doelen en verweef dat tot een les.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor Eva25 op 17 sep 2007, 19:34

Ah we werken idd met TaalActief.
Ik zal er eens naar kijken!
Bedankt voor de tip!
Iemand anders nog ?
Eva25
PABOforum Peuter
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 16 feb 2005, 14:16
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor lindajuf op 17 sep 2007, 19:50

Hoi Eva,
allereerst ik draai mijn lio-stage in groep 6/7. Hetzelfde dus als jij... En inderdaad wat is dat lastig en zwaar zeg. Jouw probleem herken ik volkomen. Toch merk ik wel dat het goed gaat. Het is 's morgens gewoon hard werken. Voor de 1e pauze is rekenen en taal bij de meesten af. Het moet dan ook echt stil zijn in de klas en dat is het ook. Enige manier om door te werken en tijd over te houden voor jezelf en de kinderen. Wat misschien een tip is: een weektaak invoeren. Wij zijn er ook mee begonnen, het is heerlijk. Er staan dingen op als schrijven, topo/ dictee leren, bladzijde spelling maken, puzzels, werkbladen ed. erop. Ook kun je bepaalde verwerkingsopdrachten op de weektaak zetten. Je geeft dan alleen instructie voor aardrijkskunde b.v. en zet de verwerking op de weektaak. Je legt de weektaak maandag uit en ze kunnen er de rest vd week mee aan de gang. Op een blad moeten ze zelf aanvinken als ze iets af hebben. Zodra k'en dus eerder klaar zijn moeten ze aan hun weektaak. Zo heb je minder het gevoel dat je er continu voor beide groepen moet zijn. 's middags doen wij de zaakvakken om en om. Dus ene klas instructie andere klas weektaak/ lezen. Dan de andere groep instructie en de andere groep verwerking. Verder kun je ook kijken naar de hoeveelheid rekenen. Misschien kun je soms wat dingen schrappen zodat de k'en 's morgens allemaal klaar zijn. Dat is gewoon je doel en moet gewoon makkelijk kunnen. 's Middags zaakvakken en is het werk van de ochtend niet af dan is dat je eigen verantw... en wordt het tijdens de leuke dingen afmaken of om 15.15u! Succes!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor Joke op 17 sep 2007, 21:26

Ik voegde ook wel eens taallessen samen én ik keek altijd in de HL of het een les was die getoetst werd.
Die lessen gebruikte ik dan om beide groepen gelijkertijd weer voor een leuk moment klaar te hebbenVrijblijvender dus en een weektaak doet wonderen.
5 sommen van de rijtjes kunnen ook wel eens de drie onderste of drie naar keuze o.i.d zijn. Als je de sommen begrijpt is drie ook wel genoeg.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 6-7 weing tijd ...

Berichtdoor Eva25 op 18 sep 2007, 19:35

@2ejaarsstudent: Ik werk idd met een weektaak.
Dat kennen en kunnen de leerlingen al!
Dat vind ik ook een uitkomst! Maar ik er staan nu in principe alleen nog maar
verwerkings opdrachten op en verder in het jaar wil ik ook de zaakvakken er in zetten
zodat de leerlingen die ook zelfst kunnen voorbereiden en evt maken.

@Joke Je hebt gelijk! Als je de sommen begrijpt is (soms) een aantal sommen maken ook een optie.
Misschien moet ik daar maar wat meer aan denken. Ik heb echt een sterk clubje kinderen dus die mogelijkheid is er.

Bedankt!

Mijn gr 6 is trager en minder sterk dan mijn gr 7. Bij groep 7 draai ik me bij wijze van spreken om en dan hebben ze het af.
Die werken ook heel goed met een weektaak. Groep 6 gaat ook goed maar ook dromertjes en lln die meer begeleiding nodig hebben. Omdat ik dus vaak met gr 6 aan het werk ben, werkt gr 7 vaak zelfst. Het gaat prima maar ik vind het moeilijk die eindtijden van de lessen op elkaar af te stemmen.
Eva25
PABOforum Peuter
 
Berichten: 61
Geregistreerd op: 16 feb 2005, 14:16
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron