Keuzewerk

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Keuzewerk

Berichtdoor Juf__mama op 19 okt 2007, 13:12

Op de site van Praxis Bulletin staan weer nieuwe opdrachtenkaarten voor keuzewerk! Ooit heb ik de voorgaande kaarten al eens ontvangen, en ik heb ze bewerkt (nog niet allemaal). Nu ik een paar dagen in de week mijn eigen klas heb, wil ik met mijn duo gaan overleggen of we dit kunnen toepassen in de klas.

Nu ben ik wel benieuwd of er leerkrachten zijn die het in de klas gebruiken:
* Hoe introduceer je het keuzewerk?
* Hoe organiseer je het keuzewerk?
* Wanneer mogen de kinderen hieraan werken?
* Hoe houden ze het keuzewerk bij (wat ze hebben gedaan)?
* Hoeveel tijd voor een taak?

Ik ben altijd voor het keuzewerk geweest, alleen pas ik dit nog niet genoeg toe in mijn lessen! Ik moet nog veel leren! :lol:
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Keuzewerk

Berichtdoor daan op 02 nov 2007, 18:59

Heej allemaal

rond april heb ik de verschillende bewerkte versies van fleur of femke weet niet meer wie psies opgeslagen
en nu ben ik toch twee weekjes vrij en me aan het voorbereiden op mijn lio dat ik ze allemaal heb geprint, uitgeknipt en gelamineerd... het was heel wat werk maarum heb hele leuke bakjes gekregen van een vriendin.
Haar ouders drinken een illy espresso en dat zit in een metaalachtig stevig doosje. Heb er gelijk 40 gekregen!!

maar goed ik heb ze dus op maat gemaakt zodat ze daar precies inpassen!
Elk thema heeft zijn eigen kleur en ook aan de buitenkant heb ik deze kleur aangehouden.

Nu ben ik net als mejuffrouw aan het bedenken hoe ik alles in de praktijk ga aanpakken.

* Hoe introduceer je het keuzewerk?
Ik wil dit denk ik tegelijkertijd doen met mijn kieskast die ik gemaakt hebt. Dus eigenlijk wordt het keuzewerk een onderdeel in de kieskast die nu alleen nog uit taal en rekenen bestaat. Met het keuzewerk wil ik het wereloriëntatiedeel uitbreiden.

* Hoe organiseer je het keuzewerk?
Bij de kieskast waar dus ook het keuzewerk bij zit wil ik een soort registratieblad voor elk kind maken zodat ze zelf kunnen bijhouden waarmee ze bezig zijn en hoe dit gaat. en waarop ze kunnen reflecteren.
Alleen wil ik het zo doen dat ze soms alleen uit het taal gedeelte mogen kiezen, of alleen uit het wereldoriëntatie gedeelte..
Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

* Wanneer mogen de kinderen hieraan werken?
Ik wil dit inzetten als klaarwerk na een dagtaak maar ook om in de planning rekening mee te houden zodat ze bijv. als ik een half uur over hebt uit de kieskast kunnen werken.

* Hoe houden ze het keuzewerk bij (wat ze hebben gedaan)?
zie hoe organiseer je het keuzewerk..

* Hoeveel tijd voor een taak?
Ik denk hoeveel tijd ze hiervoor nodig hebben??

Ben benieuwd wat jullie nog voor suggesties hebben..
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Keuzewerk

Berichtdoor Sjanne op 11 nov 2007, 15:25

Als je wilt dat ze soms iets van taal doen en soms iets van natuur bijvoorbeeld.
Dan zou ik het zo doed dat ik dit in de weektaak zet, bijvoorbeeld bij keuzewerk: taal
En de week erop bij keuzewerk: natuur
Ik zeg maar wat.
In mijn klas schrijf ik de weektaak op het bord. Dan zet ik bij extra ook de ene week natuur en de andere week geschiedenis kaart :)
Misschien heb je er iets aan. Ik weet natuurlijk niet hoe jij met je weektaak werkt..
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Keuzewerk

Berichtdoor daan op 15 nov 2007, 16:16

en mejuffrouw
heb je het al ingevoerd in de groep?
of als je dit nog niet hebt gedaan.. heb je er nog ideeën over??

groetjes Daniella
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron