Klassenregels visueel maken

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Klassenregels visueel maken

Berichtdoor Juf__mama op 24 nov 2007, 11:42

In mijn klas hebben de kinderen structuur en regels nodig. Nu zijn er wel klassenregels aanwezig, maar dan in de map van de juf. Ik wil de klassenregels eigenlijk visueel maken. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ermee werken in de klas!

* Hoe werken jullie met klassenregels?
* Wat zijn de afspraken in de klas?
* Wat zijn de consequenties als de kinderen ze niet nakomen?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Klassenregels visueel maken

Berichtdoor Robje op 24 nov 2007, 12:04

* Hoe werken jullie met klassenregels?
elke twee weken staat er een andere regel centraal (we hebben er 11) die wordt aangehaald in bijv. kringgesprekken. Alle regels hangen in de vorm van wolkjes in de klas. In elke klas op dezlfde manier dus een duidelijke structuur van behasndelen en zichtbaarheid in de klas.
* Wat zijn de afspraken in de klas?
heb ze hier niet bij de hand maar de geijkte (door de kids zelf verzonnen) zoals: je lacht niemand uit, je gaat met zorg met spullen om, je laat elkaar uitpraten, je hebt respect voor elkaar etc.
* Wat zijn de consequenties als de kinderen ze niet nakomen?
lijfstraffen ;)
de gangbare riedel; aanspreken, bij herhaling straf en die is leerkracht afhankelijk. Natuurlijk is het beter om degene die zich eraan houdt te complimenteren; ik hou niet zo van straf en hoef het eigenlijk nooit te geven.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Klassenregels visueel maken

Berichtdoor fruity op 24 nov 2007, 16:00

Klassenregels: om de 2 weken hebben we een nieuwe 'leef-je-regel' waarover wordt gesproken en daarbij worden oefeningen gedaan (SOVA)
Afspraken in de klas: niet rennen, je blijft op/in je eigen werkplek, behalve om te plassen of een dringende vraag die je groepje niet kan beantwoorden, laat elkaar uitpraten, help elkaar een handje, iedereen hoort erbij, niet schreeuwen, op een nette manier dingen vragen, niet wiebelen met je stoel
Consequenties: in gesprek gaan zowel individueel als met de groep, wij hebben een nadenkstoeltje in de klas waarop ze kunnen nadenken over wat ze hebben gedaan, bij wiebelen op de stoel > staan

We hebben de leefregels zichtbaar in de klas hangen, maar ook in de gemeenschapsruimte van de school, zodat ouders dit ook zien.
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en LB leerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron