Tips gezocht voor groep 8

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Vera op 19 feb 2008, 20:18

Vanaf 3 maart begin ik aan mijn nieuwe baan als leerkracht van groep 8 voor 2,5 dag. De rest van de dagdelen werk ik nog op een andere school als RT en kleuterjuf. Vorig jaar had ik fulltime een groep 1 dus de overgang is best groot te noemen.

Ik zou graag wat tips krijgen over het hoe en wat in een bovenbouw groep. Er is het een en ander met deze groep aan de hand. Er zitten 26 kids in deze klas maar het is geen groep. Er is pestgedrag (waar de school en de huidige leerkrachten erg druk mee zijn) En er zijn meerdere kinderen met beste gedragsproblemen. Een aantal van deze kids is HB en gaan zeer binnenkort een aantal dagedelen per week naar een verdiepingsklas.

Ik zie deze groep als mooie uitdaging en ik heb er erg veel zin in, maar ik wil wel goed beslagen te ijs komen. Vandaar mijn vraag.
Fulltime juf van groep 1 en Meervoudige Intelligentie coƶrdinator & Piramide coƶrdinator
Avatar gebruiker
Vera
PABOforum Peuter
 
Berichten: 181
Geregistreerd op: 28 aug 2002, 14:22
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Noompie op 20 feb 2008, 18:44

Hoi,
Ik sta nu (lio-jaar) in groep 8, het is zeker pittig! (ik vind het pittiger dan bijvoorbeeld een groep 6 enz.) Je merkt duidelijk dat ze allemaal lekker aan het puberen zijn!!!
Ik zou de eerste periode echt veel tijd inversteren om van de groep een hechte(re) groep te maken, door "spelletjes" waarbij ze leren om elkaar grenzen te respecteren en kringgesprekken enz.
Ook denk ik dat het belangrijk is dat je met de klas een aantal duidelijke regels opsteld over pestgedrag en daar ook heel consequent op bent.
Als er een probleem is met een specefieke leerling zou ik afspraken maken met die leerling (apart pakken) en gesprekken voeren met de ouders.
Succes ermee!
Avatar gebruiker
Noompie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 18 feb 2008, 10:52
Woonplaats: Weert
Groep: 8
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 4

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Geoffrey op 20 feb 2008, 19:56

Ik denk dat je in groep 8 nu in een periode komt waarin het qua leerstof wat rustiger is. De CITO-toets is achter de rug en de kinderen gaan zich voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Dit is een periode waarin je jouw creativiteit kunt aanspreken om iets speciaals te doen.

Ik zelf ben voor zulke periodes wel gecharmeerd van het fenomeen "verhalend ontwerpen". Dit is een vorm van thematisch werken, waarin je aan de hand van een soort verhaallijn allerlei activiteiten uitvoert. Er zijn bijvoorbeeld ontwerpen waarin de leerlingen een eigen dierenwinkel beginnen. Of waarin de burgemeester ze vraagt om een plan te maken voor de verkeersveiligheid. Of waarbij ze de ruimte verkennen. Een goed verhalend ontwerp is enorm motiverend en waardevol, en zorgt vaak ook voor een groepsgevoel.

Kijk maar eens op http://www.verhalendontwerpen.nl
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Joke op 20 feb 2008, 20:09

Geen tips, wel een vraag: moet je ook de musical doen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Kimmiebee op 20 feb 2008, 22:19

Hoi,

ik sta nu voor het derde jaar voor groep 7/8, dus ik wil je best wat tips geven. Ik kan alleen uit jouw verhaal niet opmaken waar je tips over wil.
Wil je tips over hoe jij je het beste kunt opstellen, over de leerstof, over het pestgedrag, of iets anders?
Over jezelf kan ik alleen maar het volgende zeggen. Wees vooral jezelf. Kinderen prikken er feilloos doorheen als je je anders voordoet. Daarnaast merk ik dat bij mijn groep het beste werkt om heel consequent en duidelijk te zijn. Kinderen geven ook aan dat ze het fijn vinden dat ze bij mij precies weten waar ze aan toe zijn. Tuurlijk ben ik dan wel een "strenge" juf, maar de sfeer in de klas is wel goed. Bij mijn invallers ontsporen ze, en de kinderen geven zelf aan dat de invallers niet streng genoeg zijn.
Natuurlijk is er ook vaak genoeg ruimte voor een grapje, maar dit tot op zekere hoogte.

Als je nog meer of andere dingen wil weten hoor ik het wel!

Groetjes Kim
Kimmiebee
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 10 mei 2002, 21:25
Woonplaats: almere
Groep: 7
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en bouwcoordinator

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Vera op 21 feb 2008, 10:40

Bedankt voor jullie reacties, ik heb veel aan jullie inbreng.

@ Joke: Ja ik ga idd de musical doen net als kamp en het afscheidsfeest.
Fulltime juf van groep 1 en Meervoudige Intelligentie coƶrdinator & Piramide coƶrdinator
Avatar gebruiker
Vera
PABOforum Peuter
 
Berichten: 181
Geregistreerd op: 28 aug 2002, 14:22
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Joke op 21 feb 2008, 11:56

:shock: Nou, nou, dat zal best pittig worden! Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tips gezocht voor groep 8

Berichtdoor Vera op 21 feb 2008, 18:33

Dankjewel Joke. Het zal idd best pittig worden. Maar het is een prachtige kans om heel veel te leren. :D
Fulltime juf van groep 1 en Meervoudige Intelligentie coƶrdinator & Piramide coƶrdinator
Avatar gebruiker
Vera
PABOforum Peuter
 
Berichten: 181
Geregistreerd op: 28 aug 2002, 14:22
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron