lessenserie rekenen ontwerpen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

lessenserie rekenen ontwerpen

Berichtdoor Meisje1986 op 27 feb 2008, 13:57

Hallo allemaal,

ik zit in het tweede jaar van de Pabo (in eindhoven) ik loop 2 dagen in de week stage in groep 6 (hele leuke groep!!)
maar nu wil ik een beroepsproduct (eigen ontworpen lessenserie onderbouwt met theorie en visie) gaan maken bij rekenen.
in groep 6 zijn ze bezig met het thema architectuur daar wil ik de lessenserie op laten aansluiten maar ik weet niet goed hoe ik mijn lessen hieraan kan koppelen. kan iemand mij helpen? hebben jullie leuke ideeen?

alle ideeen zijn welkom!!! alvast bedankt.

groetjes!!
Meisje1986
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 14 dec 2007, 12:48
Groep: 3
PABO jaar: 2

Re: lessenserie rekenen ontwerpen

Berichtdoor Juflies op 27 feb 2008, 15:46

Misschien kun je iets ontwikkelen met delen en procenten over bouwmaterialen, arbeidloon, functies.

voorbeeld sommen:
* 1/5 van de 600 materialen was van staal, hout of van firma ..., hoeveel materialen zijn dat?
* kijk in de loontabel, hoeveel verdienen de bouwvakkers?
* Kijk in de cirkeldiagram, hoeveel procent van de de werklui moet verplicht een helm dragen?
Juflies
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 02 dec 2007, 21:16
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: lessenserie rekenen ontwerpen

Berichtdoor daan op 27 feb 2008, 16:08

- zelf een gebouw laten ontwerpen op schaal
- plattegronden maken
- uitrekenen hoeveel behang, tegels of verf er nodig is
- hoe veel kosten al die materialen

zoiets??
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lessenserie rekenen ontwerpen

Berichtdoor juf suus op 27 feb 2008, 21:06

Op de site van geoffrey staat de volgende erg leuke les voor groep 6.
http://www.meestergeoffrey.nl/

De gemeente heeft plannen om vlak bij jullie in de buurt een groot winkelcentrum te bouwen. In dit winkelcentrum komen grote en kleine winkels. En de kinderen mogen voor architect spelen en het winkelcentrum helemaal inrichten. Maar ze moeten wel met één ding rekening houden: elke winkel heeft een bepaald aantal vierkante meters gehuurd. C&A wil bijvoorbeeld 60 m², Free Record Shop heeft genoeg aan 30 m². Op het bord maak je zelf een lijstje met winkels en het aantal vierkante meters dat ze willen hebben. De kinderen moeten dit in gaan passen in het winkelcentrum, en ook de wandelpaden maken. Die moeten natuurlijk ook breed genoeg zijn, en alle winkels moeten goed bereikbaar zijn. Hoe breed moet zo'n wandelpad dan eigenlijk zijn? Goede vraag om te bespreken.

De kinderen zijn dus helemaal vrij om op het werkblad het winkelcentrum van hun dromen te maken, mits ze maar goed letten op het aantal vierkante meters. Eventueel kun je nog een extra eis invoeren voor de slimmeriken: let op de concurrentie! Free Record Shop zou het bijvoorbeeld niet echt waarderen als er een Diskoland in de buurt was, want dan zouden ze veel meer concurrentie hebben. Probeer de soorten winkels dus een beetje te spreiden.

Je zou de suggesties die al zijn gedaan, goed kunnen gebruiken bij deze les.

Het lijkt een lastige opdracht, en dat is het ook wel. Maar als je duidelijk bent in wat de bedoeling is, en de kinderen ook een beetje op weg helpt, moet dit wel te doen zijn. Succes!
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: lessenserie rekenen ontwerpen

Berichtdoor daan op 27 feb 2008, 21:14

heej
die les heb ik vorig jaar in groep 7 gebruikt bij een circuit over meten, tijd en geld.
Ze vonden het erg leuk, heb er wel een korte instructie bij moeten geven en toen konden ze lekker aan het werk. Er zijn erg leuke ideeën uit gekomen!

[quote="juf suus"]Op de site van geoffrey staat de volgende erg leuke les voor groep 6.
http://www.meestergeoffrey.nl/

De gemeente heeft plannen om vlak bij jullie in de buurt een groot winkelcentrum te bouwen. In dit winkelcentrum komen grote en kleine winkels. En de kinderen mogen voor architect spelen en het winkelcentrum helemaal inrichten. Maar ze moeten wel met één ding rekening houden: elke winkel heeft een bepaald aantal vierkante meters gehuurd. C&A wil bijvoorbeeld 60 m², Free Record Shop heeft genoeg aan 30 m². Op het bord maak je zelf een lijstje met winkels en het aantal vierkante meters dat ze willen hebben. De kinderen moeten dit in gaan passen in het winkelcentrum, en ook de wandelpaden maken. Die moeten natuurlijk ook breed genoeg zijn, en alle winkels moeten goed bereikbaar zijn. Hoe breed moet zo'n wandelpad dan eigenlijk zijn? Goede vraag om te bespreken
quote]
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron