Pakkende introductie taalles

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Pakkende introductie taalles

Berichtdoor Juf danielle op 17 mei 2008, 14:20

Goedemiddag,

Aankomende donderdag komt mijn stagebegeleider mij voor de laatste keer observeren. Zij heeft mij nu gezegd dat ze een pakkende introductie wil zien van de taalles die ik dan geef. Het is een lesje met i en ie woorden (groep 7). Ik pieker me suf maar kom nergens op :?
Heeft iemand hier nog een goed idee?

Groetjes,

Daniëlle
Juf danielle
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 17 mei 2008, 14:11
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Pakkende introductie taalles

Berichtdoor miekiemousie op 17 mei 2008, 20:22

De krijtjes van Joke...

De wedstrijd van de gekleurde krijtjes.
In groep 3 moest ik om de dag een nieuwe letter aanleren en heb daarvoor een idee uit de handleiding verwerkt tot een spel, genaamd De wedstrijd van de gekleurde krijtjes.
Regels:
Er zijn een paar regels aan verbonden: je mag niet rennen, je mag iemand niet wegduwen, je mag niet hinderen, eerst moet iedereen een beurt gehad hebben (als je nog niet geweest bent mag je niet door de klas roepen, wel je vinger opsteken) en je mag niet expres iemand overslaan.
Het 'spel':
Eerst verzonnen we met elkaar zo veel mogelijk woorden waarin die letter voorkwam.
Die woorden schreef ik kriskras over het hele bord.
Daarna pakte ik twee verschillende kleuren krijtjes (bv. paars en groen).
Ik gaf aan een kind het paarse en aan een ander kind het groene krijtje en dan kon de wedstrijd beginnen. Op het bord werd daarmee om de betreffende letter een cirkeltje gezet. Als je dat gedaan had liep (!) je naar een ander, gaf het krijtje en ging dan zelf zitten. Als je al een keer met paars aan de beurt geweest was en je kreeg oranje was dat geen probleem als iedereen al een beurt gehad had.
(Handig in kleine groepen!)
Als alle letters omcirkeld waren, gingen we met elkaar tellen. Met het paarse krijtje gaf ik een streep door elke paarse letter en we telden met elkaar hoe vaak hij omcirkeld was. Met het groene krijtje deed ik hetzelfde en zo kon je bepalen welk krijtje gewonnen had. Bij een even aantal woorden was het natuurlijk ook mogelijk dat er een gelijkspel uit kwam. Dit heb je zelf enigszins in de hand door het aantal woorden in de gaten te houden.

In hogere groepen zou je dit spel kunnen toepassen om woorden met ei en ij, ou en au, ie en ei etc. nog eens in spelvorm te oefenen. Nu gaat het op tijd. Bedenk dan samen met de groep voor beide oefenletters evenveel woorden (uit de woordpakketten o.i.d.), bv. 10 met ei en 10 met ij. Het krijtje dat het eerst alle letters heeft gevonden, heeft gewonnen. Even afspreken welk signaal je geeft om het spel te laten stoppen.

Tip: zorg dat de woorden zo hoog staan dat iedereen erbij kan. Als ze gebruik moeten maken van opstapjes e.d. werk je ongelukjes in de hand.)
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Pakkende introductie taalles

Berichtdoor miek op 18 mei 2008, 09:02

Toevoeging op het idee van Joke:

Ik zou er dan ook woorden bij zetten waarbij de i klinkt als de i zoals stip. Hier moet de i dan niet omcirkeld worden alleen waar je de 'olifanten i' hoort (dus bijvoorbeeld ski). Zo heb je nog beter te pakken waar de les over gaat (als ik het goed gelezen heb) en is het ook wat meer uitdaging voor groep 7. Je moet dan wel goed uitleggen om welke letters het gaat.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pakkende introductie taalles

Berichtdoor Juf danielle op 19 mei 2008, 21:29

Bedankt dames,

Ik vind het een erg leuk idee en noteer hem zeker bij mijn tips. Ik had alleen helaas al een soort spel in powerpoint gemaakt, dmv een plaatje met een omschrijving moeten ze het juiste woord opschrijven. Waar het mij nu om gaat is een 'interessante' aankondiging. Puur de introductie zeg maar.

Gr,

Daniëlle
Juf danielle
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 17 mei 2008, 14:11
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Pakkende introductie taalles

Berichtdoor Joke op 19 mei 2008, 23:37

Misschien kun je een t-shirt volhangen met ie, i, ei (of alle woorden met die letters erin die in de les voorkomen) en aantrekken?
Pas wel even op waar je de ie opspeldt. :D
Je haalt de letters (woorden) eraf, laat deze aan de groep zien. Je bewaart de i- en de ie(-woorden) en gooit de ei(-woorden) demonstratief weg 'want je wilt het vandaag eens even over de 'i' en de 'ie' hebben.'
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron