[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 8 - Schoolverlaterskamp

Groep 8 - Schoolverlaterskamp

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 8 - Schoolverlaterskamp

Berichtdoor DIO op 31 maart 2003, 12:44

Hallo,

Op de Pabo in Eindhoven ben ik begeleidend docent voor onder andere de module 'evenementen'.
De bedoeling van deze module is, dat Pabostudenten ervaring opdoen in het organiseren van activiteiten, zowel op Pabo- als op basisschoolniveau.

Voor veel basisscholen staat het schoolverlaterskamp voor de groepen 8 er weer aan te komen. Studenten (ik was vorig jaar zelf nog student!) vroegen mij o.a. of ik nog suggesties had voor invulling van zo'n schoolkamp.

Aangezien ik zelf geen ervaring heb met deze schoolkampen wilde ik vragen of er misschien iemand is die dit wel heeft en kan aangeven wat leuke activiteiten zijn voor op zo'n kamp.

Een disco-avomd en vossenjacht liggen voor de hand, maar wie weet wat origineels?

Het hoeft echt niet per se leerzaam te zijn. Het is natuurlijk een afsluiting van de basisschoolperiode.
Een kind raakt zijn onschuld kwijt wanneer hij op de toekomst wordt voorbereid?!
DIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 16 feb 2003, 22:32
Woonplaats: Best

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor Kikker op 31 maart 2003, 18:40

Halloooo,
Ik zit zelf op korfbal en daar gingen we iedere zomer op kamp! We deden hier van alles en nog wat... en ik zal even een aantal dingen hiervan opnoemen:


* Vossenjacht (blijft altijd leuk).
* Estafetten spelen.
* Sportdag (met allerlei sportieve spelen).
* Dropping.
* Bonte avond.
* Fiets / -speurtochten.
* Levend stratego.
* Hutten bouwen.


Ik hoop dat je er iets aan hebt....

Doegg
Avatar gebruiker
Kikker
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 15 okt 2002, 18:54

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor DIO op 31 maart 2003, 18:45

Dank je wel voor de suggesties, ik heb er zeker wat aan!

Groeten, DIO
Een kind raakt zijn onschuld kwijt wanneer hij op de toekomst wordt voorbereid?!
DIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 16 feb 2003, 22:32
Woonplaats: Best

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor Priscilla op 31 maart 2003, 20:53

Naast al de hierboven genoemde spelen kan bij ons het spel vlag veroveren ook niet meer stuk. De kinderen vinden het geweldig om in het donker door het bos te rennen. Zeker een aanrader!
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor Lienke op 31 maart 2003, 20:56

Wat dacht je van het kaarsjes spel (zal nu wel niet meer mogen....)
dropping onder het mom er is een kinderlokker in het bos...
Lienke
 

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor DIO op 01 apr 2003, 13:57

[quote author=Lienke link=board=28;threadid=1889;start=0#16352 date=1049140608]
Wat dacht je van het kaarsjes spel (zal nu wel niet meer mogen....)
dropping onder het mom er is een kinderlokker in het bos...
[/quote]

Er is een kinderlokker in het bos?!?!?!?!

Lijkt me niet verstandig wanneer er in je groep sprake is geweest van sexuele intimidatie of erger.....

Ik snap best de bedoeling hoor: een spannende draai geven aan de dropping, maar het lijkt me met geesten of spoken ook al wel spannend.

In ieder geval bedankt voor de suggestie!

Groeten DIO
Een kind raakt zijn onschuld kwijt wanneer hij op de toekomst wordt voorbereid?!
DIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 16 feb 2003, 22:32
Woonplaats: Best

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor Kikker op 02 apr 2003, 13:28

Ineens schoot mij nog iets te binnen wat ik zelf altijd super vond op kamp, en iedereen met mij ook.

..... SPOOKFOLIETOCHT.....

Er worden in het bos stukjes folie opgehangen en in de route verstoppen een aantal mensen zich in het bos....die de groepjes die voor bij komen laten schrikken.. Dit alles gebeurt natuurlijk in het donker!! Bij ons op kamp keek altijd iedereen uit naar de beruchte spookfolietocht!! En je kan het natuurlijk zo eng maken als je zelf wilt...!!

Succes!!
Groetjes!!
Avatar gebruiker
Kikker
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 15 okt 2002, 18:54

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor jade35 op 02 apr 2003, 14:55

een goed afsluitkamp heeft oa
- een bonte avond
- een tocht door het donker, wij hebben eens een volg de kaarsjes tocht gedaan, allemaal theelichtjes in jampotjes, 2 van de leiding gingen 15 minuten van te voren de kaarsjes zetten en aansteken, wij daarna erachteraan met de kinderen.
de 2 voorlopers liepen weer 5 minuten na ons om de boel op te halen, een groot succes.
- een bosspel ( in het donker ) de leiding heeft spullen bij zich die geluid maken, zij moeten om de zoveel minuten hun geluid laten horen, net zolang totdat ze gevonden zijn. spreek wel duidelijk van tevoren af tot waar de kinderen mogen komen, tot een bepaald pad etc en dat niemand alleen mag zijn ivm veiligheid !!!
voor meer spelletjes heb ik hier een link voor je:
http://www.jeugdwerknet.be/spelen/index.htm
daar staan allerlei dingen op voor diverse leeftijdsgroepen, voor binnen en voor buiten, houd ook rekening met regen en dergelijke !!
en natuurlijk : veel plezier
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor Elske op 21 apr 2003, 20:06

sport en spel
enge bosspelen savonds of snachts
de bonte avond / disco (liefst bonte avond met bezoek van ander eleerkrachten?)
bosspelen (ouders kunnen best een dagje komen helpen als post)
Op de fiets er naar toe?
Slapen in tenten?
Vrije tijd (altijd aan te raden)
kampvuur met gitaarmuziek
een half uur voordat de kids moeten slapen ze vast naar bed laten gaan....kunnen ze lang stoken naar hun idee, en jij hebt het vast ingecalculeerd :)

een thema in het kamp is altijd leuk!

Geef alle kinderen een briefje met een opdracht, bijvoorbeeld:
Laat Pieter zijn veters strikken
of: Laat Miranda een koprol maken
een boer laten
snachts uit tent kruipen
iemand nat gooien met water
en noem maar op!
Ze krijgen hier een heel kamp de tijd voor, en als het gelukt is, moeten ze het komen melden bij de organisatie!
Zorg dat iedereen een opdracht heeft en iedereen er een uit moet voeren en doe als begeleiding zelf ook mee!!!
Altijd geslaagd!
'Laat de wind in je gezicht waaien en adem diep in. De wind streelt je en geeft je nieuwe energie'

(Uit 'Spelen blijft heerlijk' van Michael Joseph)
Avatar gebruiker
Elske
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 jan 2003, 17:11
Woonplaats: Pabo Eindhoven

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor inguh op 23 apr 2003, 19:07

Doe ook 'grote' dingen, die je in jongere groepen niet doet. Een nachtzoen geven (de eerste nacht de jongens, de tweede nacht de meiden), kampvuur, disco - dingen waardoor ze zich 'ouder' voelen.
** gras gaat niet sneller groeien door er hard aan te trekken, je moet het goed verzorgen **
Avatar gebruiker
inguh
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 24 dec 2002, 15:57

Re:Waaraan moet een goed schoolverlaterskamp voldoen?

Berichtdoor juflotte op 24 apr 2003, 17:17

leuke spellen voor overdag zijn, het zweedsloopspel, water,spons,vuur op de volgende site staan een heleboel leuke spellen uitgelegd ik hoop dat je er iets aan hebt, en een goed kamp moet zeker voldoen aan een hoop lol en zeker een paar flinke geintjes uithalen met de kinderen.

http://users.scoutnet.nl/~sps/spel/

http://www.esrac.ele.tue.nl/~ivo/groepsspelen/

http://www.scoutquest.com/
Groep 2/3
Avatar gebruiker
juflotte
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 17 apr 2003, 14:51
Woonplaats: Veghel

Groep 8 - Knutselactiviteit op kamp

Berichtdoor Yanick op 02 feb 2004, 20:21

Hallo allemaal,

Dit jaar ga ik met groep 8 mee op kamp. Zoals elk jaar willen we een knutselactiviteit bedenken, waarmee de kinderen ongeveer een uur bezig zijn.
Tijdens het kamp gaan we ook op 'heksenjacht' en dergelijke, en een knutselactiviteit in dit thema zou natuurlijk geweldig zijn. Een heksenhoed maken vind ik alleen weer iets te makkelijk.....
Misschien heeft iemand op dit forum nog een leuk idee, dan hoor ik dat heel graag. Twee of 10 mensen weten meer dan één! Toch?! :D
Alvast bedankt voor de eventuele spetterende ideeën!
Yanick
 

Re:knutselactiviteit op kamp

Berichtdoor Joke op 02 feb 2004, 21:04

Verzamel tijdens de heksenjacht geschikte takjes. Zorg voor een lading zwarte en witte lappen, vilt (allerlei kleuren), piepschuim balletjes, wol, dun ijzerdraad, garen, naald en draad, textiellijm, plakoogjes, kralen, watervaste stiften, chenille draad etc.
Wie maakt de mooiste heks op een bezemsteel.
Je prikt de piepschuimbal op een takje. Knip een witte lap en leg die over de bal, bind de lap onder de bal vast. Haren maak je van wol. Met een steekje vastnaaien en goed vastknopen is het beste. Het restant van de witte lap is het volume van haar lichaam. Er overheen wordt met zwart een heks gemaakt, vorm van armen en benen kun je met chenilledraad maken. Lijmen waar je lijmen kan, af en toe een steekje als het nodig is, altijd goed afhechten door een paar knopen te leggen. Van andere takjes maak je een bezem.
Simpeler is het om een handpop van een sok te maken. Je hebt wel voor iedereen een sok nodig. Je kunt (bijna) alles lijmen:
Doe de sok over je hand en duw de voet een flink stuk naar binnen. Plak er een mondje op. Uitpuilende ogen maak je door er een kraaltje of knoop onder te leggen en af te binden met een stevige dubbele knoop. De neus maak je ook zo, bijv, door er een stukje hout onder te leggen en af te binden. De rest kan met zwarte stof en vilt gemaakt worden. Haren van wol (naaien of lijmen), muts van vilt, cape van een lap zwarte stof.
Zorg voor een leuk heksenlied en laat alle heksenpoppen optreden. De kinderen vinden het zelf prachtig. Zeker weten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:knutselactiviteit op kamp

Berichtdoor Yanick op 05 feb 2004, 13:51

Volgens mij vinden ze dat inderdaad heel leuk! Bedankt voor het goede idee. Iedereen kan natuurlijk op zijn manier een heks maken met de materialen die je klaar legt. Alleen de wolharen kan je toch niet vastnaaien aan het hoofd (van piepschuim)? Lijmen kan ook wel, denk ik.
Heb je dit ook een keer met kinderen gemaakt? Heb je veel uitgelegd over de manier waarop ze het moeten maken of heb je materialen klaar gelegd en alleen de opdracht gegeven?

Sokpoppen hebben ze al gemaakt dit jaar, dus dat wil ik eigenlijk niet herhalen voor de heks. Maar wel bedankt voor het idee!
Yanick
 

Re:knutselactiviteit op kamp

Berichtdoor Joke op 05 feb 2004, 19:06

Je kunt een hoofd van een pop van allerlei materialen maken: een grote kraal, pingpongbal, een prop papier/ krant e.d. Niet dát materiaal doet ertoe, maar de lap die je er overheen doet! Over het hoofd trek je nl. een lap, de lap wordt stevig vastgeknoopt onder de bol met garen/ katoen of dun ijzerdraad en dient meteen als volume voor het lijf.) Op en aan de lap kun je de haren naaien. Ook onder de lap kun je van alles stoppen, maar dan wel vóór je hem vastbindt onder de bol: kraaltjes of knopen voor ogen, kraal of stukje hout voor neus, iets voor de oren, wat je maar wilt. Elk onderdeel blijft op zijn plaats door het aan de buitenkant weer met een dunne draad vast te knopen.
Trouwens, de mooiste haren maak je door een flinke bos wol ergens omheen te wikkelen en aan één kant door te knippen.
Je kunt de kinderen, als het hoofd van de pop niet te groot is, de wol om hun hand heen laten wikkelen.
Ik heb op deze manier nog nooit een heks laten maken, maar wel allerlei andere popjes. Het is het moeilijkst om het hoofd aan een ander materiaal vast te maken, want ze gaan er nog veel mee doen voor de pop af is. Het restant van de lap is daarom erg geschikt als volume van het lijf. Het hoofd kan niet loslaten terwijl ze werken.
De basisopdracht het hoofd, de lap, werken onder en boven de lap door vast te binden aan de bovenkant wat je eronder stopt, aan/ en afhechten als je naait (door een paar stevige knopen te maken), kun je het beste uitleggen, verder kunnen ze aan de slag gaan met de materialen. Het is handig als er wat hulp rondloopt om problemen op te lossen die zich voor gaan doen.
Je schreef dat ze ong. een uur hebben, dan kun je geen volmaakte kunstwerken verwachten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten