oefeningen stemgebruik gezocht

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

oefeningen stemgebruik gezocht

Berichtdoor Joosie op 08 jun 2008, 11:20

Net zoals bij bijna elk toneelstuk / musical praten de leerlingen uit mijn groep te zacht en te snel.
Ik wil hier graag een dramalesje aan koppelen (ongeveer 20 min) wie heeft er leuke ideeen?

Bedankt!
Joosie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 02 jan 2008, 16:23
Groep: 7
PABO jaar: 0

Re: oefeningen stemgebruik gezocht

Berichtdoor Joke op 30 jun 2008, 20:12

Ik zou vaste figuren passend bij een bepaald stemgeluid kiezen:
marktkoopman, legerofficier, verlegen kind, oud omaatje, president etc. etc. Uitgesproken stemmen dus.
Kaartjes maken met verschillende manieren van praten.
Eerst iedereen laten oefenen wat er bij die speciale persoon past, daarna kaartjes met een manier van praten uitdelen waarbij je de meest onwaarschijnlijke combinaties krijgt: Het verlegen kind moet het stemgeluid van een legerofficier gebruiken. Het oude omaatje staat op de markt enz.
Als alles geoefend is, maak je groepjes. neem je de personen waarmee je geoefend hebt en je geeft ze zo'n kaartje.
Nu moeten ze er een toneelstukje bij bedenken. Bij reflectie kijk je of ze het inderdaad goed uitgevoerd hebben. leuke situaties hebben bedacht etc.

Het leukst zou zijn als je voor die vaste figuren een bijpassende pruik, kledingstuk en/of pet hebt, zodat iedereen weet wat 'hij' zou moeten zijn en wat 'hij' uiteindelijk wordt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: oefeningen stemgebruik gezocht

Berichtdoor Mniekske op 02 jul 2008, 11:44

Even een andere tip, die niet zozeer met stemgebruik te maken heeft, maar heb je al de musical opgenomen en daarna teruggekeken met de kinderen?
Ik heb dit gedaan toen ik stage liep in groep 8, en dat hakte er wel in. De kinderen hoorden zelf dat ze niet verstaanbaar waren (en zagen ook dat het 'gek doen' onder elkaar er niet uit zag op het podium en dat mensen echt alles zagen) Doordat ze dit zelf terug zagen en ook hoorden werd het ze wel duidelijk dat het echt serieus was en dat het klopte wat we zeiden, dus dat het zo niet echt te volgen was en dat ze echt harden moesten praten. Daarna ging het al een stuk beter.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: oefeningen stemgebruik gezocht

Berichtdoor Joosie op 02 jul 2008, 18:04

Bedankt voor de tips.. dat van het terugkijken was inderdaad ook nog de bedoeling maar is er niet meer van gekomen. Uindelijk heb ik de leerlingen elkaar laten beoordelen door tips en tops te geven en dat werkte ook goed.. de vakantie is inmiddels begonnen dus de musical is geweest en hij ging erg goed.. :)
Joosie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 122
Geregistreerd op: 02 jan 2008, 16:23
Groep: 7
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten