aardrijkskunde in 6/7

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

aardrijkskunde in 6/7

Berichtdoor jufnicol op 08 aug 2008, 11:01

Ik heb dit jaar een cominatiegroep gehad 6/7 en volgend jaar weer.
Wij hebben een aantal jaar terug de methode losgelaten maar merken dat de kinderen wel erg weinig meekrijgen nu van aardrijkskunde. De nadruk ligt dan toch op andere vakgebieden.
Nu willen we weer terug naar een stukje basale kennis die we de kinderen mee willen geven. Op school hebben we de methode land in zicht. Deze wordt wel gebruik voor de topo, groep 6 krijgt nederland en groep 7 europa.
De aardrijkskunde die we aanbieden willen we in de basisgroep doen, dus 6/7 samen.
Ik zie zelf nog veel struikelblokken en nog niet echt mogelijkheden. Heeft er misschien iemand een idee hoe ik het een beetje vorm kan geven??
Avatar gebruiker
jufnicol
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 21 jul 2004, 15:03
Woonplaats: Valkenswaard
Groep: 6
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en I-coach

Re: aardrijkskunde in 6/7

Berichtdoor Kimberley1985 op 08 aug 2008, 11:57

Als eerst moet je de leerlijnen voor jezelf duidelijk in beeld hebben. En daaraan kan je opdrachten verbinden en/of lessen maken. Er zijn best wel algemene lessen die je kan geven zoals over het klimaat, het weer, platentectoniek, het zonnestelsel, tornado's. Houd wel bij voor de volgende leerjaren wat ze al hebben gehad, dat ze niet iets dubbel krijgen of iets belangrijks helemaal niet. Volgens mij moet je hier ook duidelijke afspraken over maken met de overige leerkrachten

Maar ik zie ook voor me dat je aan de hand van topografie de leerlingen wat laat uitzzoeken. Dan kan het voor groep 6 voor een provincie zijn en voor groep 7 van een land. OPdrachten die je dan kan geven is zoek uit welke bodemsoorten er zijn en waar deze voor worden gebruikt. Wat zijn de belangrijkste toeristische gebieden en waarom (bergen om te skien n wandelen/ zee voor het weer etc) Laat ze hier wat dieper op in gaan. Dit moeten ze dan aan het eind aan elkaar presenteren.

Dit is wat er nu zo in opkomt.
Kimberley1985
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 05 dec 2006, 20:54
Woonplaats: schiedam
Groep: 6
Schooltype: rk,-pc
PABO jaar: 4

Re: aardrijkskunde in 6/7

Berichtdoor Geoffrey op 08 aug 2008, 12:03

Ik denk dat je in dit geval gewoon heel basaal moet beginnen: wat zijn de onderwerpen die je de kinderen mee wilt geven? Maak een schema van onderwerpen die je in twee jaar tijd voorbij wilt laten komen en geef per onderwerp de doelen aan die gehaald moeten worden. Je kunt dan dit schooljaar de helft van die onderwerpen behandelen en volgend schooljaar de andere helft. Dan weet je zeker dat je leerlingen niet dezelfde onderwerpen nog een keer krijgen als ze een klas hoger komen.

Mijn ervaring met Land in zicht is dat het een methode is die hier en daar een beetje doordraaft en teveel de diepte in gaat. Sommige onderwerpen uit de methode vind ik zelf niet zo zinvol en ik had er dan ook een handje van om uit de methode mijn eigen lesprogramma samen te stellen. Het lijkt me dus zinvol om de methode wel te gebruiken als leidraad voor de onderwerpen die behandeld worden, maar om daar - samen met je collega's - gewoon je eigen invulling aan te geven.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten