Hallo allemaal,
De rapporten komen er weer bijna aan... Ik wil vanmiddag gaan beginnen met het schrijven van de stukjes op het rapport... Nu heeft de school waar ik werk wel van die standaard zinnetjes (positief geformuleerd) voor op het rapport. Maar nu ik het rapport van de kinderen doorblader, zie ik steeds hetzelfde staan. Tijd om er wat nieuws op te schrijven. Wie heeft er leuke positieve suggesties? Het volgende hebben we al op papier staan (het gaat om de dikgedrukte onderdelen):
Werkhouding
positief
• Je werkt met plezier
• Je bent gemotiveerd
• Je maakt regelmatig extra werk
• Je stelt veel eisen aan je eigen werk
• Je hebt een serieuze werkhoudig
• Je bent taakgericht bezig met je werk
• Je werkt erg precies
• Je bent een harde werker
• Je hebt nu een serieuze werkhouding
• Je werkhouding is voldoende
negatiever
• Je hebt soms / regelmatig te veel stimulans nodig om aan het werk te blijven
• Je hebt soms / (te) veel extra hulp nodig om aan je werk te blijven
• Het kost je soms / te vaak moeite om een poosje met een taak bezig te zijn
• Je hebt de neiging om te gemakkelijk over je werk te denken
• Je hebt veel bevestiging nodig, terwijl je het goed kan
• Je mag best wel wat meer eisen aan je eigen werk stellen
Concentratie
positief
• Je kunt lang en intens met een opdracht bezig zijn
• Je kunt goed geconcentreerd werken
• Je kunt je aandacht goed bij je werk houden
• Goed / voldoende
• Je concentratie is voldoende
negatiever
• Je bent snel afgeleid door...
• Je laat je snel door anderen afleiden
• ...maar je leidt anderen ook af
• Je hebt de behoefte aan een rustige omgeving om je te kunnen concentreren
• Je vindt het moeilijk om een lange tijd aan een stuk door te werken
• Je concentratie is wisselend: als je een opdracht leuk vindt dan...
• Je laat je soms afleiden door dingen die om je heen gebeuren in de klas
• Probeer wat minder in te gaan op wat er om je heen gebeurt
Tempo
positief
• Je werkt vlot en maakt toch weinig fouten
• Je werkt niet zo snel, maar je werk ziet er wel altijd keurig uit
• Je hebt een goed werktempo / je tempo is voldoende
• Je hebt een goed werktempo
• Je werktempo is voldoende
• Je werktempo gaat vooruit
• Je werkt rustig in je eigen tempo en zorgt ervoor da alles goed en op tijd af is
• Je bent ijverig
negatiever
• Je werkt niet zo snel omdat je snel afgeleid bent
• Je werkt niet zo snel omdat je .... nog niet beheerst
• Je werkt niet zo snel omdat het schrijven nog moeilijk voor je is
• Je werk is snel af maar dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede
• Je werktempo is te wisselend
• Je moet door mij teveel bij je werk betrokken worden om op tijd je werk af te krijgen
Werkverzorging
positief
• Je werk ziet er altijd / meestal netjes uit
• Je werk ziet er steeds netter uit, ga zo door!
• Je bent een opgeruimd type
• Je werk ziet er keurig uit
• Je werk ziet er verzorgd uit
• Je doet goed je best om je werk er netjes uit te laten zien
• Je werk ziet er goed uit
• Blijf je best doen
negatiever
• Je vindt het moeilijk om je werk goed in te delen, zodat er een overzichtelijk geheel ontstaat
• Probeer / Je moet de komende tijd netter (te) werken
• Het is jammer dat je slordig omgaat met het schoolmateriaal
• Je moet beter omgaan met het schoolmateriaal
• Je kunt steeds netter werken maar moet wel streng zijn voor jezelf
• Je probeert netjes te werken maar het schrijven in “schrijfletters”kost je nog veel moeite
Houding t.o.v. de leerkracht.
Positief
• Je luistert goed naar aanwijzingen en hulp
• Goed
• Je komt vaak wat vertellen
• Er is een open contact met mij / ons
• Je komt op tijd om hulp vragen
• Je komt steeds makkelijke naar mij toe om iets te vragen of te vertellen
• De aanwijzingen die je krijgt zijn altijd goed bedoeld
negatiever
• Twee leerkrachten moeten voor jou even belangrijk zijn
• Het is belangrijk dat je meer luistert naar advies
• Je gaat stilletjes je eigen gang
• Je bent / doet soms / vaak te eigenwijs
• Goed luisteren naar advies wat je krijgt
Houding t.o.v. de medeleerlingen
positief
• Je bent behulpzaam
• Je bent op anderen gericht
• Je hebt een open houding naar anderen toe
• Je durft veel van jezelf te laten zien in contact met anderen
• Je kunt goed met iedereen opschieten
• Je hebt vaste vrienden/vriendinnen waar je mee optrekt
• Je neemt initiatief tot het leggen van contacten
• Je voelt je verantwoordelijk voor het klassengebeuren
• Je werkt goed/graag samen
• Je bent erg behulpzaam naar andere toe
• Je bent erg sociaal tegenover anderen
• Je hebt veel contact met anderen
• Je bent erg betrokken bij anderen
• Je hebt al snel een eigen plekje binnen de nieuwe groep verworven
negatiever
• Je vertelt niet zoveel over jezelf
• Je mag wat meer voor jezelf opkomen
• Je hebt een afwachtende houding bij het leggen van contact
• Het is jammer dat je niet altijd even gezellig bent tegen andere kinderen
• Je vindt het soms moeilijk om een ander te helpen
• Je neemt soms wel wat veel initiatief naar anderen
• Laat ook voor anderen meer ruimte over voor contacten of initiatieven
• In contacten naar anderen ga jij je eigen gang
• Houd je aan de gemaakte afspraken binnen de groep
• Let wat mee op jezelf en wat minder op anderen
• Let goed op je eigen gedrag
• Los problemen op door erover te praten
• In contacten met anderen gaat het niet altijd zoals jij wilt