Lesidee godsdienst

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Lesidee godsdienst

Berichtdoor Jur op 01 feb 2009, 11:16

Ik ben momenteel bezig met een van mijn laatste verslagen naast de Lio stage. Voor dit verslag moet ik (o.a.) 5 lessen ontwerpen voor het vakgebied godsdienst binnen een bepaald thema. Deze lessen moeten vernieuwend zijn, en alle werkvormen zijn mogelijk. Dit is hetgeen wat ik tot nu toe heb..

Thema: Elkaar helpen

Les 1: Verhaal (moderne versie van de barmhartige samaritaan), leerlingen zelf een verhaal laten bedenken en uitspelen.
Les 2: Krantenberichten (wie zijn vandaag de dag de barmhartige samaritanen?)
Les 3: Elkaar helpen (blinddoeken) en aan de hand van stellingen praten over helpen (wanneer doe je dit, maar ook, wat maakt helpen moeilijk?)
Les 4: ?
Les 5: Als klas daadwerkelijk iemand helpen (ik moet nog even kijken hoe ik dat vorm ga geven)
Extra: Werkboekje?

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn creativitiet na een aantal dagen een beetje blijft hangen...en aangezien hier genoeg creatievelingen zijn, was ik benieuwd of iemand een leuk idee/aanvulling had? Alvast bedankt :D
Jur
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 20 jun 2008, 12:34
Groep: 8

Re: Lesidee godsdienst

Berichtdoor Doeda op 03 feb 2009, 13:13

Zomaar even een ideetje hoor...

Bij les 3 heb je staan: ''Elkaar helpen (blinddoeken) en aan de hand van stellingen praten over helpen (wanneer doe je dit, maar ook, wat maakt helpen moeilijk?)''. Zou je hier niet 2 lessen van kunnen maken?

Les 3: Elkaar helpen (blinddoeken) in de gymzaal? Dat je een klein parcourtje uitzet? Je zou dan eventueel ook nog het begrip 'vertrouwen' er bij kunnen doen. Ik zou dan trouwens wel de tweetallen zelf indelen op leerlingen die niet zoveel met elkaar om gaan. Jongen-meisje bijvoorbeeld. Het is lastiger om iemand te vertrouwen met wie je niet zo veel met iemand omgaat dan met iemand met wie je wel veel omgaat!
Les 4: Een kringgesprek met stellingen over helpen.

Zou je bij les 5 niet iets kunnen regelen met een bejaardetehuis? Om oude mensen te helpen? (Koffie zetten en serveren in de koffiekamer, gezelsschapsspelletjes doen etc) Misschien dat je het kringgesprek daar dan ook een beetje naar toe kan leiden.
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron