Les rivierengebied

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Les rivierengebied

Berichtdoor Juf to be op 30 mei 2009, 20:27

Hallo allemaal!

In mijn stageklas (groep 7) ga ik een les over het rivierengebied doen. Hiervoor wil ik 9 opdrachtkaarten met bijbehorende werkbladen maken, maar ik loop een beetje vast. Het gaat met name om de uitvoering. Praktisch dus!

De 9 onderwerpen zijn:
1 rivierkleigebied
2 overstroming van de rivier
3 uiterwaarden
4 meanders
5 kribben in de rivier
6 zomer- en winterdijk/ de dijken
7 sluizen en dammen
8 de Rijn en de Maas
9 erosie en sedimentatie

Als introductie laat ik een filmpje zien over rivieren (waar ik wat vragen over stel), hierna gaan de leerlingen in tweetallen aan de slag met de opdrachtkaarten en werkbladen. Ze mogen gebruik maken van internet en waar nodig een atlas. 's Middags verdeel ik de groep in tweeën en gaat de ene helft in de klas zelfstandig werken en de andere helft bouwt met mij een rivierlandschap in de zandbak. Halverwege de middag wisselen we.
Als eindopdracht levert elk tweetal de werkbladen ingevuld in, samen met een verslagje.

Mijn vraag: wie heeft een goede tip om de werkbladen aantrekkelijk te presenteren? Ik heb al geprobeerd iets met Hot Potatoes te doen, maar aangezien ik geen geregistreerde versie heb, komt er niet echt iets zinnigs uit. Ik ben nu begonnen in Word, maar vraag me af of iemand een soort gelijk werkblad heeft gemaakt dat ik mag bekijken.

Groetjes,
Juf to be
Juf to be
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 05 nov 2006, 15:33
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Les rivierengebied

Berichtdoor Juffie19 op 31 mei 2009, 14:24

Wat een leuk idee!!

Ze moeten dat werkblad op de computer invullen?
Kan je dan niet gewoon de vraag typen en daaronder een paar lege regels waar de kinderen zelf typen?

Ik ooit groep 8 een webkwestie laten maken. Ze kregen daarbij een document in word waarbij de nummers van de vragen de tabelletjes e.d. al in stonden. De kinderen konden zo zelf verder werken in dat document.

Groetjes,
Ylse
Juffie19
PABOforum Peuter
 
Berichten: 189
Geregistreerd op: 22 nov 2005, 19:30
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: Les rivierengebied

Berichtdoor Juf to be op 01 jun 2009, 09:12

Ja, ze moeten het inderdaad op de computer verder invullen. Ik heb nu de opdrachtkaarten iets aangepast en ben verder gaan "rommelen". Voor mij gevoel is het nu bijna klaar. Ik wil eigenlijk vragen of iemand misschien tips kan geven. Misschien mis ik iets, misschien zijn mijn vragen te makkelijk of juist te moeilijk?
Juf to be
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 05 nov 2006, 15:33
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Les rivierengebied

Berichtdoor Joke op 01 jun 2009, 21:34

Ja, ik mis iets. Iets gezelligs, iets over varen, veerboten, vissen, zwemmen en zulk soort dingen, maar dat komt omdat ik op de camping bij een rivier sta. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten