'Lastige'kinderen groep 6

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Lissen-a op 11 dec 2009, 21:06

Hoi!

Volgende week heb ik een week groep 6 als stageklas. NU heb ik al de lessen besproken welke ik ga doen volgende week. Ik moet ze alleen nog verder uitwerken. Maar nu heeft de meester verteld dat er een aantal kinderen in de klas zitten die erg lastig zijn. Met name 2 kinderen, waarvan er 1 een rugzakleerling is. Nu heb ik gevraagd hoe hij het aanpakt als de leerling bijv. dus lastig gaat doen,en hij negeerde het gewoon vaak,in ieder geval boos worden of waarschuwingen/straf geven helpt allemaal niet. Ik wil hem zelf via een positieve benadering gewenst gedrag laten vertonen,maar heb geen idee hoe ik dat zal doen bij zo'n leerling. Heeft iemand ervaring en tips voor mij?

Alvast bedankt!
Er bestaat een facelift die je jezelf kunt geven en waar je gegarandeerd van opknapt..
Ze noemen het een glimlach!
Lissen-a
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 16 sep 2008, 19:14
Woonplaats: Ergens in Overijssel
Groep: 0
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 1

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Joke op 11 dec 2009, 22:49

Ik weet zeker dat jij het ook kan. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Geoffrey op 12 dec 2009, 01:34

Ik heb jaren geleden een keertje ingevallen in groep 4 waarbij ik van tevoren wist dat een zekere Tobias een handleiding zo dik als die van Windows Vista had. Opstandig gedrag, brutaliteit, roepen door de klas... ik kreeg alle tips al mee. Ik begon de dag dus met een vraag: "Zoals jullie weten kom ik vandaag een dagje bij jullie in de klas, maar ik weet natuurlijk niet alles over hoe het hier in groep 4 werkt. Daarom heb ik iemand nodig die mij helpt als ik een vraag of probleem heb. Iemand die heel veel weet en die ik echt met zo'n belangrijke taak kan vertrouwen... en dat is volgens mij Tobias wel!"
Hij keek me even stomverbaasd aan, maar begon toen te glunderen. En eigenlijk heeft hij dat de rest van de dag ook gedaan. Ik heb hem regelmatig even de gelegenheid gegeven om zijn hulpvaardigheid te tonen. Hij mocht de computers opstarten, hielp mee met uitdelen, kon me uitstekend vertellen welk boek ik moest voorlezen en aan het einde van de ochtend maande hij zelfs de rest van de klas tot stilte toen hij zag dat ik aan het wachten was.

Ik heb een zwak voor dit soort kinderen. Ze maken het werk zo ongelooflijk interessant, ook al zul je ongetwijfeld ook lastige momenten gaan beleven. Maar Tobias liet mij zien dat kinderen boven alles vertrouwen nodig hebben. Als ze zien dat jij als leerkracht in ze gelooft, zullen ze er alles aan doen om je verwachtingen waar te maken. Maar dat geldt ook andersom: als de leerkracht van tevoren al weinig vertrouwen heeft in de kinderen en dit ook uitstraalt (in de vorm van negativisme óf gespeeld positief benaderen), dan zullen ze zich óók naar jouw verwachtingen gedragen. En dan gaan ze vooral negatief gedrag vertonen. Dus ja: benader ze positief, maar méén het ook! Heb vertrouwen en geloof dat ze jouw verwachtingen waar gaan maken of zelfs gaan overtreffen, ook al hebben ze bij sommige gedragsproblemen misschien jouw hulp nodig. Ik spreek ook graag uit naar kinderen hoe goed ik ze vind: "Jongens, juf zei al dat jullie zo'n gezellige klas waren en dat zie ik nu ook. Jullie zijn echt een geweldig stel bij elkaar!"

Kortom: ik zou al die waarschuwingen en wijze tips even naast je neerleggen. Vertrouw op de kinderen en op jezelf en handel daarnaar. Val niet in de valkuil om, als het mis gaat, te denken: "zie je wel, het is een rotjoch". Doe dat andersom: als het wel goed gaat, denk dan: "zie je wel, hij kan en wil het best wel!" Ik heb zelf veel kinderen voorbij zien komen van allerlei soorten scholen (tot ZMLK en ZMOK aan toe) en als er iets is wat ik heb geleerd is het wel dat de bereidwilligheid van kinderen recht evenredig is aan het vertrouwen dat je in ze stelt.

Succes! Het gaat absoluut goed komen!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Anita op 12 dec 2009, 11:43

Wat ik heel vaak meemaak is dat leerlingen die door de ene leerkracht als lastig ervaren worden bij de andere leerkracht niet eens opvallen en andersom. Dat komt toch door wie je zelf bent, hoe jij reageert en de wisselwerking die daarbij ontstaat. Ga er dus niet teveel met een vooroordeel in door verhalen die je gehoord hebt, maar bedenk inderdaad wel van tevoren hoe jij het zou aanpakken als er een dergelijke situatie ontstaat.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Joke op 12 dec 2009, 16:52

Ze zeggen niet voor niets: Lastige kinderen bestaan niet, wel lastige leerkrachten. :lol:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor Lissen-a op 12 dec 2009, 19:45

Wauw! Bedankt ! Eerlijk gezegd voel ik nu best een stukje negatieve lading van me afvallen. Want ik zag er best tegenop..
Ik ga er ook zeker wat mee doen volgende week!

Bedankt!! :D
Er bestaat een facelift die je jezelf kunt geven en waar je gegarandeerd van opknapt..
Ze noemen het een glimlach!
Lissen-a
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 16 sep 2008, 19:14
Woonplaats: Ergens in Overijssel
Groep: 0
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 1

Re: 'Lastige'kinderen groep 6

Berichtdoor justme27 op 25 dec 2009, 14:29

En hoe is het afgelopen?

Ik weet nog dat ik vorig jaar een flink aantal raddraaiers in de klas had, maar de invaller had tot 3x toe juist last van twee kinderen waar ik nooit last van had... Vond het toen wel grappig om te horen, en fijn om de kinderen die normaal al veel gewaarschuwd worden juist nu een groot compliment te kunnen geven omdat ze het zo goed gedaan hadden!

Ik heb nu een jongen in de klas die echt een aparte handleiding zeg maar heeft; nu heb ik goed contact met hem kunnen maken en weet ik ook zijn juiste knopjes te vinden zeg maar, maar ik weet dat als er een bepaalde invaller komt, hij alles doet wat hij wil en dus weinig doet/leert wat de bedoeling is die dag. Het met hem voorbespreken werkt ook niet, maar meestal bespreek ik de dag erna even hoe of wat, en maakt hij dus wat meer de dag erna haha. Dit hebben we nu al een aantal keer zo gedaan en die jongen vindt het ook allemaal prima zo. En aangezien hij niet erg vervelend is bij de invaller (zolang deze weinig van hem verlangt en niet in discussie gaat met hem), vind ik het dan ook maar goed zo. Ik weet nog dat ik de eerste 2 a 3 weken ook echt dacht van pfffffffff wat een kind...! Maar nu heb ik een leuk contact met hem, en presteert hij boven verwachting in de klas!
justme27
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 30 jun 2006, 14:39
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten