Koken met kinderen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Koken met kinderen

Berichtdoor Nicoletje op 28 maart 2010, 21:08

Voor de bovenbouw starten we deze week met een project omtrent materie.

Het is de bedoeling dat ik met de kinderen iets ga koken. Ik heb 2 x 60 minuten tot de beschikking. Mijn groepje bestaat uit ongeveer 10 kinderen van groep 5 t/m 8. Tevens mag het niet te veel kosten, er is erg weinig budget :? Ik krijg gedurende een aantal weken 10 groepen langs.
Nu had ik een geweldig idee, schuimpjes maken. Mijn link met materie leg ik door in te gaan op de eiwit/luchtbelletjes/schuim. Ik heb hiervoor ook een werkblad met de uitwerking en de verklaring. En ik heb eventueel voedingskleurstof, om te laten zien hoe je voeding een kleur kan geven. Alleen nu lees ik op internet dat het ruim 2uur :shock: de oven in moet, in mijn experimentenboek stond namelijk 1 uur. Op sommige dagen moeten ouders de groep begeleiden en die blijven echt geen 2 uur wachten! Eventueel kan een andere leerkracht de oven uitzetten maar dit is toch lastig. Misschien kan ik de schuimpjes klein maken, zou het dan korter duren? Morgenavond ga ik het zelf proberen maar als het niet lukt moet ik iets anders vinden :(

Dus mijn vraag is: Hebben jullie een ander idee wat ik met de kinderen kan maken?? Ik moet een link kunnen leggen met materie.

Alvast bedankt!
Alweer 2 jaar afgestudeerd, wat vliegt de tijd!
Avatar gebruiker
Nicoletje
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 21:44
Woonplaats: Geldrop

Re: Koken met kinderen

Berichtdoor Joke op 29 maart 2010, 09:16

Tip: vergelijk in beide recepten de temperatuur van de oven even met elkaar.
Het kan zijn dat het ene recept een hogere temperatuur aangeeft, waardoor de baktijd een stuk korter is.
(Vergelijkbaar met knutselbrooddeeg bakken, daar zie je ook zo veel verschillende tijden.)
Als de oven bij 1 uur baktijd inderdaad een stuk heter is, zou je even kunnen uitproberen of de schuimpjes dan ook goed worden.
Kleinere schuimpjes zal niet werken waarschijnlijk, want het is kinderwerk en dus altijd ongelijk van grootte.

Een andere 'kook'opdracht met dezelfde materie is 'Haagse bluf'. Dit wordt niet gebakken, maar opgeklopt gegeten. De kleur (en smaak) krijg je door er bessensap aan toe te voegen.
Je zou erbij een custardpapje (dat kost weinig en zou eventueel met schoolmelk gedaan kunnen worden) kunnen (laten) maken i.p.v. dure vla en maakt van de 'bluf' toch even iets meer dan 'bluf'.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten