feedbacklijst leerlingen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Carlijn2010 op 12 apr 2010, 10:22

Hallo,

Voor mijn studie pedagogiek wil ik feedback vragen aan de kinderen van mijn groepje sociale vaardigheden (2 groepjes van 4 kinderen uit groep 6/7). Dit in verband met 360 graden feedback die ik vraag aan allerlei betrokkenen van mijn stage. Ik heb er moeite mee om een overzichtelijke en goede lijst op niveau te maken voor deze kinderen.
Heeft iemand ideeen waar al bestaande lijsten te vinden zijn? / Goede vragen die ik kan stellen?
Het gaat voornamelijk om mijn houding naar de kinderen toe; goed uitleggen, enthousiasme etc.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Groetjes Carlijn
Carlijn2010
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 12 apr 2010, 10:18
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Carlijn2010 op 12 apr 2010, 10:24

Ohja... tips voor goede boeken om een feedbacklijstje te maken voor kinderen zijn ook welkom!
Carlijn2010
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 12 apr 2010, 10:18
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor super_juf op 16 apr 2010, 23:50

Waarover moet deze feedback gaan doen? IK snap sociale vaardigheden, maar heb je lessen gegeven of iets dergelijks? En dat hier feedback op moet worden gegeven?
Of moeten de kinderen juist elkaar feedback geven? en waarop moeten zij dit doen? Wat waren bijvoorbeeld jouw onderwerpen.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Carlijn2010 op 18 apr 2010, 22:48

Aan de kinderen feedback vragen, het liefst door een vragenlijstje. Feedback over mij als hun trainer (dus didactische en pedagogische vaardigheden: streng zijn, goed iets uit kunnen leggen etc.)
De 360 graden feedback draait om feedback over mij van allerlei betrokkenen (ib'ers, studiegenoten, stagebegeleider etc), om de kinderen zelf ook te vragen, op hun niveau, zou het mooi compleet maken.
Carlijn2010
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 12 apr 2010, 10:18
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor super_juf op 19 apr 2010, 21:43

Als jij zelf feedback geeft op een medestudent, kom je waarschijnlijk op bepaalde opmerkingen. Bijvoorbeeld 'Ik merk dat de concentratie bij de kinderen verslapt, ga even iets anders doen'
Met dit soort opmerkingen in je hoofd, kun jij zelf vragen stellen. Zoals: "Vond je het lang luisteren naar een uitleg? Of was er genoeg afwisseling?
Wat wil jij bijvoorbeeld van het kind weten?
Zet eerst steekwoorden op papier, wat jij van de kinderen wilt weten. Als je vragen van formuleert, kun je ze rustig stellen. Denk dan wel aan 'open vragen' en geen ja/nee vragen. Hier zal je niet veel aan hebben.

Heb je hier wat aan?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Joke op 19 apr 2010, 21:47

Als de vragen voor al die anderen (ib'ers, studiegenoten, stagebegeleider) al vaststaan kun je misschien die vragen 'vertalen' zodat ze geschikt en begrijpelijk worden voor kinderen. Dan heb je antwoorden die bij elkaar passen. Dan bestrijk je het onderwerp inderdaad 360 graden volgens mij.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Ingrid88 op 21 apr 2010, 17:53

Tijdens mijn LIO-stage moest ik ook een 360 graden feedback uitvoeren. Hiervoor heb ik een vragenlijst gebruikt (maar die vond ik zelf minder, omdat kinderen vaak niet goed lezen en zo maar wat invullen) en om dit aan te vullen heb ik het volgende gedaan.
Elk kind kreeg van mij een groen en een rood blaadje (voor rood kun je ook oranje kiezen bijvoorbeeld). Op het groene blaadje moesten ze 3 dingen schrijven die ze goed vonden, op het rode blaadje 3 dingen die ze minder goed vonden. Natuurlijk was een naam niet verplicht. Op deze manier kreeg ik een goed beeld van wat wel en niet goed ging.

Succes ermee!
Ingrid88
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 01 maart 2010, 21:20
Groep: 12
Schooltype: Interconfessioneel
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht en ICT coach

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor Carlijn2010 op 22 apr 2010, 09:38

Dat is ook interessant, dat ze het op een papiertje moeten schrijven. Ik vind het vooral moeilijk omdat het echt over mijn vaardigheden gaat. Dus het wordt waarschijnlijk iets over of het kind mij streng vind of niet, of dat ze het snappen als ik wat uitleg, dat ze het gevoel hebben dat ze alles tegen mijn kunnen vertellen etc.
Ik wil alleen voorkomen dat ze denken dat het allemaal goed moet zijn. Ik kan me voorstellen dat het kind dan bij de 'rode' blaadjes niet weet of niet durft om wat op te schrijven.

Ik heb het boek 'luister je wel naar mij?' van Martine Delfos. Deze geeft een goed beeld van waar gespreksvoering met kinderen aan moet voldoen, wil je je doel bereiken. Het probleem is alleen dat ik geen gesprek aan kan gaan met elk kind, daar is geen tijd voor en dan wordt het te uitgebreid. Het liefst dus iets op papier...
Carlijn2010
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 12 apr 2010, 10:18
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: feedbacklijst leerlingen

Berichtdoor miekiemousie op 22 apr 2010, 19:19

Je kan ook de groene en de rode blaadjes eerst doen. Dan heb je een globaal beeld van wat de kinderen vinden. Bij kinderen waarvan je denkt, daar zou ik nog wel meer van willen weten kan je daarna nog mee in gesprek gaan.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten