door juf suus op 24 jun 2010, 22:45
Nogmaals bedankt voor jullie fijne reacties. Ik heb vandaag gehoord, dat de 2 kinderen van de andere school niet doorgaan. Het wordt dus een groep van 33 leerlingen, maar ja nog groot,zeker gezien het aantal zorgleerlingen.
Kan je geen stagiaires krijgen, bij voorkeur een 3e jaars die al zelfstandig lessen kan geven zodat jij je kan bezig houden met administratie? Of dat jullie de groep verdelen zodat er extra tijd is om de zorgleerlingen te helpen?
Wij zijn inderdaad aan het kijken of ik een stagiaire in de klas erbij kan krijgen. Tot nu toe hebben we nog niks gehoord van de pabo, ondanks herhaaldelijk aangeven dat we graag 3de jaars stagiaires willen.
Ik ben dit jaar ook begonnen met 33, dus het is niet helemaal nieuw voor me. Wat tips:
- zorg ervoor dat de kinderen zo zelfstandig mogelijk zijn. Zorg dat materiaal zelf te pakken is, klaaropdrachten bekend zijn etc.
- plan de zorg goed in en zorg dat dit rooster voor iedereen duidelijk is
- uitgestelde aandacht (kokertje, stoplicht)
- zorg dat je sommige dingen door ouders laat doen / regelen (lezen met een groepje, aanleren Powerpoint, bedenken knutselopdracht, regelen klassenfeestje)
- er is geen geld voor extra hulp, maar ik hoop voor je dat er toch iets te regelen is zodat iemand bepaalde toetsen zoals AVI / DMT kan afnemen binnen jouw groep.
- Een stagiaire werd al genoemd. Ook een eerstejaars of een stagiaire van het SPW kan een deel van jouw taak verlichten. Denk aan klusjes als nakijkwerk, lezen met een groepje, extra werk opzoeken etc.
- Voor de indeling van je lokaal: je houd meer ruimte over als je de kinderen in groepjes laat zitten, maar brengt meer rust als je ze in tweetallen laat zitten.
Bedankt voor de tips Anita. Wij werken inderdaad ook met uitgestelde aandacht dmv een vragenkaartje. Ik ben nu druk bezig met een rooster voor volgend jaar, waarbij ik inderdaad goed moet kijken naar de zorg. Maar dit vind ik niet makkelijk met het volle rooster in groep 7. Over het klaarwerk was ik dit jaar niet tevreden, daar moet ik dus kritisch naar kijken. Bedankt ook voor je tips omtrent het voorraadkastje, die ga ik onthouden
Supertip; bedenk elke dag om 16.00 uur welke vraag jou meerdere keren is gesteld en zorg dat die vraag niet meer gesteld wordt.
Bijv.
Probleem; “Juf, mijn schrift is vol…..”
Oplossing; 1 x duidelijk vertellen wat je doet met een vol schrift (bijv. in een apart laatje doen) en waar ze nieuwe schriften kunnen pakken. Hang er een handelingswijzertje bij en je krijgt deze vraag niet meer (als het goed is..)
Dat is een goeie Robje, die ga ik zeker onthouden. In mijn organisatie ben ik wel heel strak, dus dat is zo zeker een pluspunt.
Ohja, nog een tip; ga eens kijken op een school die ver is met zelfstandig werken; hier kun je misschien wel goede, praktische ideeën opdoen. Een Daltonschool is een goede optie, maar tegenwoordig werkt driekwart van Nederland met uitgestelde aandacht, weektaken, maatjes etc.
Wij zijn als school een traject ingegaan voor GIP ( zelfstandig werken, hulprondes, uitgestelde aandacht, werken met kieskast). De school is daar echter al een poos mee bezig, voor mij is dit het eerste jaar geweest dat ik met weektaken heb gewerkt. Volgend schooljaar ga ik ook eens kritisch kijken naar mijn weektaak en dan vooral naar klaarwerk zoals ik al zei. Ik ben hier niet helemaal tevreden over. Hoe pakken jullie het klaar werk aan, en dan vooral voor kinderen die meer aankunnen?
Ik heb een heel goed uitgewerkt schema voor weektaken waardoor jij Ă©cht veel tijd vrij kunt maken voor extra begeleiding van je zwakke leerlingen... Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het wel. We werken zo dicht bij elkaar dat je desnoods langs kunt komen volgende week of na de vakantie!
Bedankt juf Henriette voor je reactie, ik stuur je even een PB.