[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - grote groep 7 (34 kinderen)

grote groep 7 (34 kinderen)

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor juf suus op 23 jun 2010, 15:17

Zals het er nu naar uitziet krijg ik volgend schooljaar een grote groep 7 van 34, misschien 35 kinderen. 32 kinderen uit groep 6 en 2 kinderen die van een andere school komen. Ik krijg geen extra hulp in de klas wegens bezuinigingen. De groep is best zwak ( 2 kinderen met een eigen programma, daarnaast veel zwakke leerlingen Ik kijk daar eerlijk gezegd best een beetje tegenop. Ik heb nog nooit zo grote groep gehad ( ben natuurlijk ook nog niet super lang afgestudeerd). Wie heeft er ook wel eens met zo'n grote groep gewerkt, en kan mij goede tips geven wat wel en niet te doen met zo'n grote groep
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Yvonnetje op 23 jun 2010, 17:02

Pfff... jeminee Juf Suus, dat zijn er véél!
Moet zeggen dat ik de groep van 30 die ik nu heb al veel vind. Nog 4/5 er bij is helemaal een 'hoop'.
Toevallig las ik in het onderwijsblad een artikel over regels & wetten waarin staat hoe de verhouding begeleider:kind moet zijn. Overal is dat, maar in het onderwijs dus niet!

Ik heb geen tips voor je, maar wens je al wel veel succes & plezier.
Eind februari met m'n nieuwe baan beginnen. Ditmaal aan de universiteit :) In Shenyang, China.
Yvonnetje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 487
Geregistreerd op: 16 okt 2005, 13:29
Woonplaats: Shaoxing, China.
Groep: 0
Schooltype: bilingual kindergarten
PABO jaar: 0

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor MeesterD op 23 jun 2010, 17:06

Ik krijg geen extra hulp in de klas wegens bezuinigingen. De groep is best zwak ( 2 kinderen met een eigen programma, daarnaast veel zwakke leerlingen Ik kijk daar eerlijk gezegd best een beetje tegenop. Ik heb nog nooit zo grote groep gehad ( ben natuurlijk ook nog niet super lang afgestudeerd). Wie heeft er ook wel eens met zo'n grote groep gewerkt, en kan mij goede tips geven wat wel en niet te doen met zo'n grote groep
Kan je geen stagiaires krijgen, bij voorkeur een 3e jaars die al zelfstandig lessen kan geven zodat jij je kan bezig houden met administratie? Of dat jullie de groep verdelen zodat er extra tijd is om de zorgleerlingen te helpen?
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Anita op 23 jun 2010, 17:28

Ik hoorde vandaag dat een meisje toch niet gaat verhuizen, dus ik heb er straks ook 34 in groep 5/6. Ik heb gelukkig wel wat hulp. Drie dagen een LIO'er en nog een aantal uur een onderwijsassistent die RT doet.

Ik ben dit jaar ook begonnen met 33, dus het is niet helemaal nieuw voor me. Wat tips:

- zorg ervoor dat de kinderen zo zelfstandig mogelijk zijn. Zorg dat materiaal zelf te pakken is, klaaropdrachten bekend zijn etc.
- plan de zorg goed in en zorg dat dit rooster voor iedereen duidelijk is
- uitgestelde aandacht (kokertje, stoplicht)
- zorg dat je sommige dingen door ouders laat doen / regelen (lezen met een groepje, aanleren Powerpoint, bedenken knutselopdracht, regelen klassenfeestje)
- er is geen geld voor extra hulp, maar ik hoop voor je dat er toch iets te regelen is zodat iemand bepaalde toetsen zoals AVI / DMT kan afnemen binnen jouw groep.
- Een stagiaire werd al genoemd. Ook een eerstejaars of een stagiaire van het SPW kan een deel van jouw taak verlichten. Denk aan klusjes als nakijkwerk, lezen met een groepje, extra werk opzoeken etc.
- Voor de indeling van je lokaal: je houd meer ruimte over als je de kinderen in groepjes laat zitten, maar brengt meer rust als je ze in tweetallen laat zitten.

Dit zijn wat dingen die mijn praktijk verlichten op het moment. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Robje op 23 jun 2010, 18:37

35! Het is te idioot voor woorden! Dat dit zomaar kan! En dan verwachten ze ook nog dat je fatsoenlijk onderwijs geeft.....

Ik heb er nu 32 in gr 6 en het is een vrij homogene groep.... dat is dus wel makkelijker...

Tips;
- Zorg dat je organisatie staat als een huis!
- Besteed veel aandacht aan de basisregels en routines zodat de klas medeverantwoordelijk is voor de rust, orde en voorspelbaarheid in de klas.
- Zorg voor een goed plan t.a.v. nakijken; een gr7 produceert nogal veel, dus zelf nakijken en/of gezamenlijk nakijken (laatste kwartier van de dag, elkaars schrift, antwoorden op (digi?-)bord) spaart jou veel tijd uit. Dan kun jij je na schooltijd goed op de registratie richten.
- Maak alles dusdanig voorspelbaar (programma, organisatie, materialen) dat het jou ontlast. Elke dag routinematig het rooster volgen klinkt suf, maar elke dag een ander feestje is erg vermoeiend met 35 kids…
- ik weer niet hoe het met je collega's zit, maar er zijn scholen waar leerkrachten met meer dan 30 kids minder uren hoeven te besteden aan werkgroepen...

Supertip; bedenk elke dag om 16.00 uur welke vraag jou meerdere keren is gesteld en zorg dat die vraag niet meer gesteld wordt.
Bijv.
Probleem; “Juf, mijn schrift is vol…..”
Oplossing; 1 x duidelijk vertellen wat je doet met een vol schrift (bijv. in een apart laatje doen) en waar ze nieuwe schriften kunnen pakken. Hang er een handelingswijzertje bij en je krijgt deze vraag niet meer (als het goed is..)
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor MeesterD op 23 jun 2010, 18:39

Supertip; bedenk elke dag om 16.00 uur welke vraag jou meerdere keren is gesteld en zorg dat die vraag niet meer gesteld wordt.
Die is leuk :o
Dagelijks wordt er genoeg gevraagd maar je lost het dan op dat moment op. Sta er nooit zo bij stil... Leuke tip, die ga ik ergens opschrijven :)
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Robje op 23 jun 2010, 18:40

Ohja, nog een tip; ga eens kijken op een school die ver is met zelfstandig werken; hier kun je misschien wel goede, praktische ideeën opdoen. Een Daltonschool is een goede optie, maar tegenwoordig werkt driekwart van Nederland met uitgestelde aandacht, weektaken, maatjes etc.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Robje op 23 jun 2010, 18:45

Supertip; bedenk elke dag om 16.00 uur welke vraag jou meerdere keren is gesteld en zorg dat die vraag niet meer gesteld wordt.
Die is leuk :o
Dagelijks wordt er genoeg gevraagd maar je lost het dan op dat moment op. Sta er nooit zo bij stil... Leuke tip, die ga ik ergens opschrijven :)

Tja, als je bijhoudt hoeveel x iemand komt zaniken om een nieuwe vulling, schrift, punteslijper gum, een vraag die een klasgenoot makkelijk en graag kan beantwoorden.... Ik had het altijd wel goed voor elkaar tot ik van school veranderde. Toen viel me pas op dat zelfstandigheid valt of staat met jouw klassenmanagement (ik trof een ramp aan). Het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die je kinderen kunt geven worden vaak onderschat.....
Het was even doorbijten voor de kids, maar ik heb ze kunnen "herprogrammeren" en dat scheelde me veel tijd!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Anita op 23 jun 2010, 19:30

Tja, als je bijhoudt hoeveel x iemand komt zaniken om een nieuwe vulling, schrift, punteslijper gum, een vraag die een klasgenoot makkelijk en graag kan beantwoorden.... Ik had het altijd wel goed voor elkaar tot ik van school veranderde. Toen viel me pas op dat zelfstandigheid valt of staat met jouw klassenmanagement (ik trof een ramp aan). Het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die je kinderen kunt geven worden vaak onderschat.....
Het was even doorbijten voor de kids, maar ik heb ze kunnen "herprogrammeren" en dat scheelde me veel tijd!

Misschien is het ook voor jullie een goede tip zoals ik het tegenwoordig doe:
Als de kinderen bij mij binnenkomen krijgen ze nieuwe kleurpotloden, nieuw grijs potlood en een nieuwe gum. De oude restanten worden bij mij ingeleverd. Iedereen heeft nu de juiste materialen om mee te beginnen. Ben je er zuinig op dan heb je geen probleem. Raak je iets kwijt of is iets op dan kun je uit mijn voorraadkastje pakken. Ook als ik ergens iets vind stop ik het daar in. Dat is zo'n houten kastje van de Ikea. Daar zit in: gebruikte grijze potloden, gebruikte gummen, puntenslijpers, vullingen, gelpennen (mogen ze gebruiken na vijf stickers bij schrijven), stickers (mogen ze zelf plakken als er een S in het schrijfschrift staat). Alle kleurpotloden die ik aan het begin van het jaar terugkrijg van de kinderen zitten in een schoenendoos. Daarin kunnen kinderen grabbelen als een kleur op of kwijt is.
Verder heb ik nog een bakje waar ik gevonden vulpenonderdelen in stop. Van kapotte vulpennen bewaar ik in datzelfde bakje alle bruikbare onderdelen. Soms kun je een pen daar nog mee repareren.
De nieuwe schriften liggen in de kast en pakken ze zelf. Oude schriften worden ingeleverd. Als ik ook vind dat hij vol is schrijf ik er 'vol' op en mag hij mee naar huis.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Robje op 23 jun 2010, 19:44

Ik had ook wel zo ongeveer zo'n systeem en dat liep inderdaad best goed. Zolang gevonden potloden weer in de "gebruikte bak" gaan (en niet in de vuilnisbak) werkt het. Om alvast problemen te voorkomen zorgde ik altijd voor een overdaad aan grijze potloden, dan zijn ze nooit op/kwijt....
Ik ben nu 2x op een andere school begonnen (dit jaar in november de klas overgenomen) en dan merk je dat het wel valt of staat met de collega's en afspraken daarmee. Wat gebeurt er daar aan het einde van het jaar met de potloden? (1 x eentje gehad die alles weg had laten gooien; "dat ruimde lekker op.."), hoe gaat men daar om met het klassenmanagement? Op mijn vorige school waren de kids al 7 jaar gewend om elk potlood, schrift, gummetje, vraag, toiletbezoek bij de leerkracht neer te leggen.... werd ik niet heel blij van. Ik heb ze eerst 2 maanden moeten opvoeden....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor juf suus op 23 jun 2010, 22:46

Jeetje, wat fijn dat jullie zo meedenken. :D Heb net even vluchtig jullie reacties doorgelezen, ben net pas terug van de musical van groep 8.
Morgen reageer ik uitgebreid.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor JufH op 24 jun 2010, 08:09

Jeetje meid, wat een lading!!! Inderdaad, ga kijken voor een stagiaire onderwijsassistent! Mijn collega in groep 7 had er dit jaar heel veel baat bij! Ik heb een heel goed uitgewerkt schema voor weektaken waardoor jij Ă©cht veel tijd vrij kunt maken voor extra begeleiding van je zwakke leerlingen... Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het wel. We werken zo dicht bij elkaar dat je desnoods langs kunt komen volgende week of na de vakantie!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor juf suus op 24 jun 2010, 22:45

Nogmaals bedankt voor jullie fijne reacties. Ik heb vandaag gehoord, dat de 2 kinderen van de andere school niet doorgaan. Het wordt dus een groep van 33 leerlingen, maar ja nog groot,zeker gezien het aantal zorgleerlingen.

Kan je geen stagiaires krijgen, bij voorkeur een 3e jaars die al zelfstandig lessen kan geven zodat jij je kan bezig houden met administratie? Of dat jullie de groep verdelen zodat er extra tijd is om de zorgleerlingen te helpen?
Wij zijn inderdaad aan het kijken of ik een stagiaire in de klas erbij kan krijgen. Tot nu toe hebben we nog niks gehoord van de pabo, ondanks herhaaldelijk aangeven dat we graag 3de jaars stagiaires willen.

Ik ben dit jaar ook begonnen met 33, dus het is niet helemaal nieuw voor me. Wat tips:
- zorg ervoor dat de kinderen zo zelfstandig mogelijk zijn. Zorg dat materiaal zelf te pakken is, klaaropdrachten bekend zijn etc.
- plan de zorg goed in en zorg dat dit rooster voor iedereen duidelijk is
- uitgestelde aandacht (kokertje, stoplicht)
- zorg dat je sommige dingen door ouders laat doen / regelen (lezen met een groepje, aanleren Powerpoint, bedenken knutselopdracht, regelen klassenfeestje)
- er is geen geld voor extra hulp, maar ik hoop voor je dat er toch iets te regelen is zodat iemand bepaalde toetsen zoals AVI / DMT kan afnemen binnen jouw groep.
- Een stagiaire werd al genoemd. Ook een eerstejaars of een stagiaire van het SPW kan een deel van jouw taak verlichten. Denk aan klusjes als nakijkwerk, lezen met een groepje, extra werk opzoeken etc.
- Voor de indeling van je lokaal: je houd meer ruimte over als je de kinderen in groepjes laat zitten, maar brengt meer rust als je ze in tweetallen laat zitten.

Bedankt voor de tips Anita. Wij werken inderdaad ook met uitgestelde aandacht dmv een vragenkaartje. Ik ben nu druk bezig met een rooster voor volgend jaar, waarbij ik inderdaad goed moet kijken naar de zorg. Maar dit vind ik niet makkelijk met het volle rooster in groep 7. Over het klaarwerk was ik dit jaar niet tevreden, daar moet ik dus kritisch naar kijken. Bedankt ook voor je tips omtrent het voorraadkastje, die ga ik onthouden

Supertip; bedenk elke dag om 16.00 uur welke vraag jou meerdere keren is gesteld en zorg dat die vraag niet meer gesteld wordt.
Bijv.
Probleem; “Juf, mijn schrift is vol…..”
Oplossing; 1 x duidelijk vertellen wat je doet met een vol schrift (bijv. in een apart laatje doen) en waar ze nieuwe schriften kunnen pakken. Hang er een handelingswijzertje bij en je krijgt deze vraag niet meer (als het goed is..)

Dat is een goeie Robje, die ga ik zeker onthouden. In mijn organisatie ben ik wel heel strak, dus dat is zo zeker een pluspunt.

Ohja, nog een tip; ga eens kijken op een school die ver is met zelfstandig werken; hier kun je misschien wel goede, praktische ideeën opdoen. Een Daltonschool is een goede optie, maar tegenwoordig werkt driekwart van Nederland met uitgestelde aandacht, weektaken, maatjes etc.
Wij zijn als school een traject ingegaan voor GIP ( zelfstandig werken, hulprondes, uitgestelde aandacht, werken met kieskast). De school is daar echter al een poos mee bezig, voor mij is dit het eerste jaar geweest dat ik met weektaken heb gewerkt. Volgend schooljaar ga ik ook eens kritisch kijken naar mijn weektaak en dan vooral naar klaarwerk zoals ik al zei. Ik ben hier niet helemaal tevreden over. Hoe pakken jullie het klaar werk aan, en dan vooral voor kinderen die meer aankunnen?

Ik heb een heel goed uitgewerkt schema voor weektaken waardoor jij Ă©cht veel tijd vrij kunt maken voor extra begeleiding van je zwakke leerlingen... Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het wel. We werken zo dicht bij elkaar dat je desnoods langs kunt komen volgende week of na de vakantie!
Bedankt juf Henriette voor je reactie, ik stuur je even een PB.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor juf suus op 03 jul 2010, 18:24

Jullie hebben mij al heel veel tips gegeven voor het runnen van een grote groep, bedankt daarvoor. Omdat ik pas de vrijdag voor de school weer begint mijn lokaal kan inrichten ( ivm sloop- werkzaamheden rond de school en daardoor een late schoonmaak) heb ik besloten om de komende dagen nog wat dingentjes voor school te doen, nu ik de school nog inkan.

Ik heb nog wel wat vragen voor jullie, waar ik zelf nog niet over uit ben hoe ik het wil gaan aanpakken
1.Anita sprak al over de indeling van het lokaal. Hebben jullie tips hoe ik zo’n grote groep het beste kan laten zitten. Op welke manier kan ik het meeste ruimte creëren.
2.Zoals het er nu inziet kan ik geen instructietafel kwijt in het lokaal. Hebben jullie nog tips hoe ik het beste verlengde/extra instructie kan geven? Zelf dacht ik misschien om kinderen met hetzelfde leerprobleem bij elkaar in een groepje te plaatsen, zodat ik zelf makkelijk bij een groepje kan aanschuiven. Alleen is het dan wel lastig als een kind met meerdere vakken moeite heeft.
3.Hoe organiseren jullie klaarwerk. Hebben jullie een lijstje waar kinderen uit klaarwerk kunnen kiezen. Hoe registreren jullie welk klaarwerk is gedaan, geven de kinderen dit b.v. aan op de weektaak? Wat doen jullie met kinderen die (bijna) nooit aan klaarwerk toekomen, of kinderen die juist meer aankunnen?
4. het groepsgevoel is bij deze groep ver te zoeken. Heef iemand misschien tips/ activiteiten hoe ik daar structureel op in kan springen. Ik ga sowieso kanjertraining doen.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: grote groep 7 (34 kinderen)

Berichtdoor Mniekske op 04 jul 2010, 10:42

In mijn LIO had ik een groep 5 van 35 kinderen. Wij hebben de kinderen toen gewoon in groepjes gezet. Dit zag er minder druk uit en er was ook meer ruimte dan bij rijtjes. Wat betreft de extra instructie; wij lieten wat kinderen van plaats wisselen wanneer er extra instructie gegeven werd, zodat de kinderen aan konden schuiven bij een groepje. In het begin was het even wennen, maar de kinderen waren er al snel aan gewend.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Volgende

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast