Groep 7: Frans

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 7: Frans

Berichtdoor Piezebeth op 17 apr 2011, 11:16

Dag iedereen,

Ik loop binnenkort stage in groep 7 (5de leerjaar) en moet van mijn klasmentor een herhalingsles geven voor het vak Frans.
Moet een heel hoofdstuk herhalen en krijg hiervoor 50 minuten de tijd.
Heeft er iemand toevallig enkele ideetjes hoe ik dit op een leuke manier kan doen? Eventueel spelletjes?
Alvast bedankt,

X
Avatar gebruiker
Piezebeth
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 06 apr 2011, 20:40
Woonplaats: Oudenaarde, België
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Groep 7: Frans

Berichtdoor Joke op 17 apr 2011, 12:39

Voor Frans zul je hier waarschijnlijk weinig of geen ideetjes kunnen vinden. Dat vak wordt in Nederland niet (of weinig) op de basisschool gegeven,
maar je zou wel kunnen zoeken naar ideetjes voor Engels. Misschien kun je die aanpassen.
Je zou inderdaad spelletjes kunnen maken en die in een circuitje laten volgen. Ik denk dan aan 4 onderdelen voor het circuit: 4x 10 min. per onderdeel
en 5 min. voor de uitleg en 5 minuten voor hetwisselen+opruimen aan het eind. De klas wordt dus in 4 groepen verdeeld. In elk spel komt iets anders van de herhaling aan bod
(tenminste als het verschillende onderdelen zijn die je moet herhalen). Als je langer per onderdeel nodig hebt verdeel je de klas in 3 groepen, dan heb je ca 13 min. per onderdeel.
Als het om woordenschat gaat zou je ook bij spelletjes en oefenmanieren voor Nederlands woordenschat kunnen kijken op het forum.
Ik vond dit spel bijvoorbeeld voor woordenschatconsolidering met de hele klas: Je hebt groene en rode kaartjes nodig. Op de rode kaartjes type of schrijf je de woorden op en op de groene kaartjes schrijf je de betekenissen op. Vervolgens deel je aan de ene helft van de klas de woorden uit (rode kaartjes) en aan de andere helft de betekenissen (groene kaartjes). Je zet wat muziek op en de kinderen mogen vrij in het lokaal staan. Het is de bedoeling dat de kinderen paren gaan vormen waarbij het kind met het woord, gaat zoeken naar het andere kind met de juiste betekenis. Als ze elkaar gevonden hebben, dan moeten ze naast elkaar staan op een door jou aangewezen plaats. Als de muziek stopt, dan moeten alle kinderen stoppen met zoeken. De kinderen die niet goed staan, hebben het woord dus nog niet goed begrepen... en meteen een gezellig sfeertje door die muziek.
het bord en laat er zoveel mogelijke nieuwewoorden meemaken.
Of
1. galgje
2. Puzzelpost. Alle leerlingen nemen een woord, tekenen of schrijven dat op een blaadje. Je knipt dit blaadje in 10 stukjes. Je doet het in een envelop en je wisselt de enveloppen uit. Een ander moet deze puzzel maken.
3. Stellingen waar/ niet waar.
4. woordpluizen: Schrijf een woord op het bord en laat er zoveel mogelijke nieuwe woorden meemaken.
5. woordketting: de laatste van een woord, is de eerste letter van het volgende woord.
6. woord tekenen: Jij omschrijf en leerlingen tekenen.
7. Pictionairy
8. detective: Een leerling gaat naar de gang, met de klas kies je een woord. De teruggekomen leerlingen stelt ja/ nee vragen en probeert zo achter het woord te komen.
9. Het geheime woord. Je zet een woord achterop het bord. De leerlingen proberen met ja/ nee vragen erachter komen welk woord dat is.
10. Liplezen
11. omgekeerde definitie- oefening. Jij gaat staan en de leerlingen zitten. Jij zegt ja, de leerlingen nee. Benoem wel wat je aan het doen bent.
Je vindt nog meer op het forum als je even zoekt op spelletjes+woordenschat
Dit is een deel van de spelletjes die een ander forumlid verzameld heeft.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten