Themakisten Aardrijkskunde/ geschiedenis.

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Themakisten Aardrijkskunde/ geschiedenis.

Berichtdoor juf suus op 20 apr 2011, 18:01

Voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis willen wij in de bovenbouw graag gaan werken met themakisten.
Voor aardrijkskunde werken wij met de methode Hier en daar, en met geschiedenis gaan we komend schooljaar werken met een nieuwe geschiedenismethode ( De Trek)
Ik ben heel nieuwsgierig of er scholen zijn die al werken bij deze vakken met themakisten.
Hoe zetten jullie deze themakisten dan in?
Is de kist puur gevuld met materialen voor op een thematafel of zitten er materialen in waar kinderen zelf mee aan de slag kunnen als b.v. extra werk?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Themakisten Aardrijkskunde/ geschiedenis.

Berichtdoor Joke op 16 mei 2011, 09:56

Heb je al reacties gehad, juf suus? Het lijkt me namelijk erg leuk om op deze manier te werken en ik ben ook benieuwd hoe anderen hier invulling aan hebben gegeven. Ik lees dus mee als er reacties komen.
Een 'pilot'groep bij ons op school heeft kisten samengesteld over landen (werelddelen) en hierbij opdrachtkaarten gemaakt, zodat de leerlingen er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Helaas zijn deze kisten nooit uit de verf gekomen omdat, na een inbraak, alle materialen en kisten door de war zijn gegooid en matertialen besmeurd, gescheurd en/of vernield. De inhoud en de opdrachten weet ik ook niet (meer) omdat deze kisten door een andere collega zijn gemaakt. Wel weet ik dat de opdrachten heel duidelijk en in niet te moeilijk Nederlands moeten worden gemaakt, want anders schiet zo'n kist zijn doel voorbij en dat zou zonde zijn. Probeer differentiatie in de opbrachten aan te brengen, zodat het een en ander een beetje gestuurd kan worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Themakisten Aardrijkskunde/ geschiedenis.

Berichtdoor Sisja op 13 jun 2011, 15:40

Ik las net op webje-wijzer een stukje over geschiedenisanders. Schijnt iets te zijn van 4xwijzer. Het komt er op neer dat ze 16 thema's hebben met ieder 16 kaarten volgends de MI.
Ziet er best leuk uit en ik vroeg me af of iemand de mappen al eens heeft bekeken of zelfs mee gewerkt.
Nu echt Montesoriaan, zou dat anders zijn?
Sisja
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 08 aug 2010, 21:16
Groep: 7
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten