combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor sann op 29 nov 2011, 19:44

@ robje: ik heb idd een digitaalbord ( smartbord ) maar ook dat is nieuw voor mij ( dit jaar het eerste jaar dat ik daarmee moet werken )
Bedankt voor de link
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor Juf.Ess op 02 dec 2011, 10:52

Het draaien van een combinatieklas is lastig!! Vooral als de kinderen dit niet gewend zijn.

Er worden hier al goede tips gegeven!

Als ik jou was zou ik voor beide klassen een dagtaak maken. (zoals miekiemousie zeg)Duidelijk aangeven wat de kinderen zonder instructie mogen maken. Daarnaast zou ik een kieslijst voor de kinderen maken wat ze kunnen doen als ze klaar zijn. Hier kunnen materialen op staan uit de kieskast, maar ook extra oefenstof die ze zelfstandig uit kunnen voeren en computeropdrachten (rekenweb, webquesties etc)
Daarnaast is het voor jezelf belangrijk om het stapje voor stapje aan te pakken. Niet alles kan/hoeft in één keer goed.
Juf.Ess
PABOforum Peuter
 
Berichten: 119
Geregistreerd op: 22 feb 2011, 11:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor moimoi op 02 dec 2011, 11:24

En maak extra werkboekjes - dan hebben ze altijd iets te doen als ze klaar zijn, hoeven ze t jou niet te vragen.
Dat kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.
In de eerste instantie zou ik t boekje gewoon "vullen". Spelling in de lift, maatwerk rekenen.
Probeer t niet te moeilijk te maken, anders moet je alsnog uitleggen....

Als dit loopt, en jij weer wat meer rust hebt, dan kun je de werkboekjes vanzelf nog zinvoller maken..
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor sann op 07 maart 2012, 18:44

ik loop nog steeds met hetzelfde gevoel rond...
ik ben de enige met een graadskals op school dus niemand die me daar echt tips kan geven.
Heb de vraag al aan mijn directie gesteld en die zegt me dan dat ik goed bezig ben, tja... daar is mijn probleem niet mee opgelost...

Wij hebben op school vooral methodes die denk ik niet zo geschikt zijn voor een combi...
Ik heb het gevoel dat ik hen heel veel extra blaadjes moet laten maken en te weinig tijd kan spenderen aan de echte lessen.
pfff frusterend hoor.
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor Joke op 07 maart 2012, 19:37

Maak de echte lessen ook eens op blaadjes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor sann op 15 maart 2012, 17:11

hier ben ik weer...
ik ben momenteel op zoek naar iemand die me eens heel concreet kan uitleggen hoe je efficiënt met en in een combi werkt.
Heb al raad gevraagd aan collega's op school, maar aangezien ik de enige combi heb kunnen ze me niet helpen. Mijn voorganger is niet echt een mogelijkheid om aan te spreken. De directie geeft ook weinig reactie ( behalve 'je doet dat goed', tja ik vind van niet en voel me er niet goed bij, dus aan haar heb ik niets... )

Ik ben hier in de buurt aant zoeken naar mensen die in combi's werken, maar hier in België komt dat eigenlijk niet zo erg veel voor, en is het vooral uit noodzaak dat de groepen samen zitten.
Omdat ik hier al gelezen heb dat dit bij jullie vaak een keuze is en het precies toch veel voorkomt, wil ik graag jullie ervaringen gebruiken.

Dus wie o wie voelt zich geroepen om mij eens concreet uit te leggen hoe jullie werken in een combi? Ik weet ook wel dat er verschillen zijn tussen leerkracten en tussen groepen, maar ik denk wel dat er een basis is die bij iedereen wel wat gelijklopend is, of niet?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn relaas en voor degene die het ziet zitten om mij verder te helpen...

sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor bovenbouwjuf op 15 maart 2012, 20:47

Hoe zit je dagelijks rooster in elkaar?
Geef je het eerste uur beide groepen rekenen of niet?

Een misschien prettig werkend rooster is iets als


Groep 7 voor de pauze rekenen - groep 8 voor de pauze taal en spelling

Groep 7 na de pauze taal en spelling - groep 8 na de pauze rekenen

Het laatste half uur werk van alle 3 vakken afmaken

Zo heb je voor en na de pauze tijd om instructie te geven voor rekenen en het laatste half uur in beide groepen een kwartier om taal en spelling na te bespreken of individuele hulp te geven.

Vakken als aardrijkskunde, biologie en geschiedenis worden vaak tegelijk gegeven. Het ene jaar het boek van groep 7, het jaar erop allemaal het boek van groep 8.

Momenteel werk ik een dag per week in een groep 6/7/8 en wisselen deze boeken dus 3 jaar lang elkaar af.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat meer mensen tips kunnen geven.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor sann op 15 maart 2012, 22:12

erg bedankt voor je reactie!

nu vroeg ik me wel af: bij taal of spelling heb je toch ook regelmatig instructiemomenten nodig? Hoe doe je dat dan?

de wo vakken ( bio en zo ) geef ik idd dit jaar van groep 7 en volgend jaar dat van groep 8.


zijn er misschien boeken of websites of zo die ik kan nalezen ivm combi's?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor Joke op 15 maart 2012, 22:28

Je start met een tijdverschil, zodat je de ene groep laat starten met een opdracht die ze zelfstandig kunnen doen na een korte instructie. Daarna start je met een instructieles of korte instructie met de andere groep. Taal tegenover rekenen is meestal wel handig, want taallessen kunnen vaak toe met een kortere instructie en bij rekenen komen ook vaak hele instructielessen voor die met de hele groep tegelijk gedaan moeten worden. Ik was altijd aan het passen en meten en er mochten geen storingen zijn, want dan liep mijn hele schema in de war. En er moet altijd een zinvolle vervolgopdracht gegeven worden voor als ze eerder klaar zijn. Zet tussendoor de instructiegroep weer even aan het werk met een tussenopdracht en dan kan jij weer even tijd besteden aan de groep die als eerste gestart is. Indien nodig leg je dan nog even iets uit.
Ik had voor beide groepen een rode cirkel en aan de achterkant een groene, met het cijfer van de groep erin. De groep die geen instructie kreeg, zag dat zijn 'stoplicht' op rood hing. Ze hadden ook een kaartje rood/groen met naam op hun tafel liggen. Als ze wat te vragen hadden legden ze dat op rood, maar gingen gewoon door met wat ze wel begrepen of met ander werk van hun dag- op weektaak. Als de instructiegroep dan even een tussenopdracht uitvoerde, liep ik volgens een vaste route langs de tafels en hielp de lln. die hun kaartje op rood hadden liggen. Als er te veel kaartjes lagen, wist ik dat mijn uitleg niet voldoende was geweest en dan vond ik het handiger nog eens allemaal naar de herhaalde instructie te laten luisteren als ze daar behoefte aan hadden. Wie geen problemen had kon gewoon doorgaan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant

Berichtdoor sann op 22 maart 2012, 20:30

[/quote]
Dus wie o wie voelt zich geroepen om mij eens concreet uit te leggen hoe jullie werken in een combi? Ik weet ook wel dat er verschillen zijn tussen leerkracten en tussen groepen, maar ik denk wel dat er een basis is die bij iedereen wel wat gelijklopend is, of niet?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen van mijn relaas en voor degene die het ziet zitten om mij verder te helpen...

sann[/quote]

niemand?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor Anne op 22 maart 2012, 21:29

Ik heb een paar jaar geleden een combi 4/5 gedraaid. Daarbij zette ik wel dezelfde vakken naast elkaar.
Bij rekenen was onze methode zo opgebouwd dat je (ongeveer) om en om een leerkrachtgebonden les had en een zelfstandig werken les. Stel dat groep 5 zelfstandig aan de slag ging, dan liep ik even in één minuutje met ze door de stof heen en dan gingen zij aan het werk. Ik kon vervolgens met groep 4 aan de slag met de leerkrachtgebonden les. Bij groep 5 hing dan eerst een tijdje het stoplicht op rood, dit hield in dat ze helemaal alleen aan het werk gingen en ook niets aan elkaar konden vragen en uiteraard ook niet aan mij, want ik zat bij groep 4. Op hun tafel hadden ze een houten blokje staan met daarop ook een rood rondje (vergelijkbaar mer rood stoplicht), een groen rondje (kom ik zo op) en een vraagteken. Als ze iets niet snapten draaiden ze hun vraagteken naar boven, maar (belangrijk!) gingen vervolgens door met de volgende opdracht. Als ze helemaal niets meer snapten, hadden ze altijd nog een leesboek of een klaarwerkboekje in hun la. Vanaf groep 4 kon ik heel makkelijk elke keer naar groep 5 kijken, als ik dan meerdere vraagtekens zag gaf ik groep 4 even een opdracht die ze zelf moesten maken (maak bijv. de rest van dit rijtje even zelfstandig af) en dan liep ik langs bij 5 om de vragen te beantwoorden. Als het soms zo uitkwam dat allebei de groepen zelfstandig werkten, maakten we ook gebruik van de dobbelsteen. Ook dan startte ik met zeker 10-15 minuten helemaal stil werken, zo kon ik extra individuele instructie geven of gewoon eens observeren. Daarna hing ik het stoplicht op groen, dit hield in dat ik nog steeds bezig was (bijv. aan de instructietafel), maar dat ze wel zachtjes hun buurman om hulp mochten vragen. Kinderen hadden dan de keus om hun houten blokje op rood of groen te zetten. Rood betekende: ik ben zelf lekker bezig en ik wil niet gestoord worden, daar mocht dus niks aan gevraagd worden. Groen betekende: ik wil wel helpen.

Bij taal zette ik dit ook naast elkaar. Wij hadden alleen een lastige methode waarbij er om en om lessen zijn waarbij samengewerkt moet worden. Deze zette ik juist wel naast elkaar, omdat ik dan zowel in groep 4 als in groep 5 ruis had en ze geen last van elkaar hadden. Het is dus echt puzzelen met je methodes en kijken wat er wel en niet tegelijk kan.

Daarnaast zorgde ik er altijd voor dat ze een klaarwerkboekje hadden (denk aan extra spelling, tafels enz. enz.). Daarmee kon ik een klas altijd een paar minuten aan het werk zetten, zodat ik de andere klas een startinstructie kon geven. Je vraagt eerder: bij taal en spelling heb je toch ook regelmatig instructiemomenten nodig? Klopt, maar die zijn niet altijd even lang. Soms zijn die dus ook op te vangen met even een klaarwerkboekje. Wat ik ook deed was de zelfstandig lezen tijd gebruiken: de ene klas een spellinginstructie/dictee en de andere groep even lezen en later omdraaien. Ook kan je bijvoorbeeld instructie van zaakvakken eerder geven en de verwerking laten doen op een later moment. Die hoeven in jouw geval 7 en 8 niet tegelijk te maken en zo kan je nog een moment creeeren waarop je de ene klas zinvol aan het werk kan zetten en de andere groep instructie kan geven. Dat is misschien een oplossing voor jouw gevoel dat je ze zoveel blaadjes laat maken, gebruik de zaakvakken en bijvoorbeeld verkeer om ze aan het werk te zitten. In je methodes (ook taal en rekenen) zitten vast wel opdrachten die je hiervoor kan gebruiken, die kan je als het ware opsparen en gebruiken als het jou uitkomt.

Later in het jaar (maar bij jou kan dat wel) ging ik vakken clusteren. Dan gaf ik de kinderen bijv. drie vakken en anderhalf uur de tijd. Dat waren dan vakken als zelfstandig rekenen, een taalles die ze zelf konden maken en een begrijpend lezen bladzijde. De kinderen mochten dan zelf plannen en bedenken hoe ze het gingen doen (bij wijze van spreken achterstevoren :)), als het na die anderhalf uur maar af was. De klas werkte dan keihard, want dit vonden ze zelf erg fijn werken en gaf mij wederom tijd voor individuele instructie, observatie, gewoon even langslopen en kijken hoe het gaat etc.

Welke methodes gebruik je in de klas? Misschien is er hier iemand die ze kent en met je mee kan denken?

Ik hoop dat je wat kan met mijn hele verhaal, heb je nog vragen, stel ze gerust!!
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor sann op 26 maart 2012, 19:32

anne: bedankt voor je reactie. Helaas vrees ik dat er hier niemand onze methodes kent, het zijn Belgische methodes.
Voor rekenen hebben wij nu rekensprong plus. Voor taal en spelling voorlopig nog kameleon, en vermoedelijk volgend jaar tijd voor taal.
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor dodo84 op 27 maart 2012, 17:25

Ik heb geen combi-groep dus daar kan ik je niet bij helpen.
Ik lees wel dat de mogelijkheid bestaat dat jullie tijd voor taal gaan gebruiken?
In het 4e leerjaar zijn dat allemaal vrij geleide lessen, ik vind niet dat hier echt zelfstandig mee gewerkt kan worden door de kinderen.
Dus als jullie de volgende jaren nog combi-klassen krijgen, zou ik dat toch zeker eerst goed bekijken!!
Spelling is wel zelfstandig te doen, dat is gestructureerd opgebouwd!
dodo84
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 23 aug 2005, 18:14

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor sann op 27 maart 2012, 17:47

tja dat is het probleem dat ik met elke taalmethode ondervind....
Vooral klassikale lessen en ja dat is niet zo handig in een combi
ben je voor de rest wel tevreden van de methode?
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: combi 7/8 draait vierkant, nog steeds

Berichtdoor sann op 03 aug 2013, 19:48

amai zeg, was hier net dit topic nog eens aan het lezen...
zat toen echt wel behoorlijk in de knoop en vond niet echt de fut om het op te lossen, er kwam te veel op me af. Was ook in het tweede deel van de vakantie dat het plots werd gemeld door directie dat ik van groep 5 naar 7/8 moest... kreeg dan een ander lokaal dat echt een grote rommel was dus heb daar veel tijd aan moeten spenderen...
Daardoor ben ik het jaar erg onvoorbereid gestart ( in mijn gevoel).
Het jaar erna zat ik nog steeds met hetzelfde, heb toen ook maar enkele maanden gewerkt, daarna op zwangerschapsverlof... Waardoor ik het toen ook niet echt grondig heb aangepakt.

Nu dit jaar ben ik echt van plan om goed te starten. Ben dus al twee dagen bezig met alles over groep 7 en 8 en 7/8 te lezen en ook alles ivm combi's. Alles wat me interessant lijkt sla ik op in een word-doc met tips.

ik ben dus dit jaar van plan om te starten met een dagtaak, loopt dit vlot, dan ga ik naar een weektaak.
wil ook het stoplicht en die kaartjes/kokers op de bank invoeren. Alleen nog eens goed bekijken hoe en wat precies ( en hoe ik het ga maken ).
Ook zo'n instructietafel ga ik gebruik van maken... ( wordt hier in België bij mijn weten maar weinig gebruikt )

In mijn geval moet ik echt wel rekenen tegenover elkaar zetten en zo, omdat ik enkele leerlingen heb die volledig andere leerstof krijgen voor rekenen ( die sluiten aan bij groep 6 )

Als jullie nog tips voor me hebben hoor ik ze graag... Ik zal in de komende weken bij het voorbereiden en de start van het schooljaar vanzelf nog wel een hoop dingen willen weten, dat horen jullie nog wel...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Vorige

Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron