Ik heb een paar jaar geleden een combi 4/5 gedraaid. Daarbij zette ik wel dezelfde vakken naast elkaar.
Bij rekenen was onze methode zo opgebouwd dat je (ongeveer) om en om een leerkrachtgebonden les had en een zelfstandig werken les. Stel dat groep 5 zelfstandig aan de slag ging, dan liep ik even in één minuutje met ze door de stof heen en dan gingen zij aan het werk. Ik kon vervolgens met groep 4 aan de slag met de leerkrachtgebonden les. Bij groep 5 hing dan eerst een tijdje het stoplicht op rood, dit hield in dat ze helemaal alleen aan het werk gingen en ook niets aan elkaar konden vragen en uiteraard ook niet aan mij, want ik zat bij groep 4. Op hun tafel hadden ze een houten blokje staan met daarop ook een rood rondje (vergelijkbaar mer rood stoplicht), een groen rondje (kom ik zo op) en een vraagteken. Als ze iets niet snapten draaiden ze hun vraagteken naar boven, maar (belangrijk!) gingen vervolgens door met de volgende opdracht. Als ze helemaal niets meer snapten, hadden ze altijd nog een leesboek of een klaarwerkboekje in hun la. Vanaf groep 4 kon ik heel makkelijk elke keer naar groep 5 kijken, als ik dan meerdere vraagtekens zag gaf ik groep 4 even een opdracht die ze zelf moesten maken (maak bijv. de rest van dit rijtje even zelfstandig af) en dan liep ik langs bij 5 om de vragen te beantwoorden. Als het soms zo uitkwam dat allebei de groepen zelfstandig werkten, maakten we ook gebruik van de dobbelsteen. Ook dan startte ik met zeker 10-15 minuten helemaal stil werken, zo kon ik extra individuele instructie geven of gewoon eens observeren. Daarna hing ik het stoplicht op groen, dit hield in dat ik nog steeds bezig was (bijv. aan de instructietafel), maar dat ze wel zachtjes hun buurman om hulp mochten vragen. Kinderen hadden dan de keus om hun houten blokje op rood of groen te zetten. Rood betekende: ik ben zelf lekker bezig en ik wil niet gestoord worden, daar mocht dus niks aan gevraagd worden. Groen betekende: ik wil wel helpen.
Bij taal zette ik dit ook naast elkaar. Wij hadden alleen een lastige methode waarbij er om en om lessen zijn waarbij samengewerkt moet worden. Deze zette ik juist wel naast elkaar, omdat ik dan zowel in groep 4 als in groep 5 ruis had en ze geen last van elkaar hadden. Het is dus echt puzzelen met je methodes en kijken wat er wel en niet tegelijk kan.
Daarnaast zorgde ik er altijd voor dat ze een klaarwerkboekje hadden (denk aan extra spelling, tafels enz. enz.). Daarmee kon ik een klas altijd een paar minuten aan het werk zetten, zodat ik de andere klas een startinstructie kon geven. Je vraagt eerder: bij taal en spelling heb je toch ook regelmatig instructiemomenten nodig? Klopt, maar die zijn niet altijd even lang. Soms zijn die dus ook op te vangen met even een klaarwerkboekje. Wat ik ook deed was de zelfstandig lezen tijd gebruiken: de ene klas een spellinginstructie/dictee en de andere groep even lezen en later omdraaien. Ook kan je bijvoorbeeld instructie van zaakvakken eerder geven en de verwerking laten doen op een later moment. Die hoeven in jouw geval 7 en 8 niet tegelijk te maken en zo kan je nog een moment creeeren waarop je de ene klas zinvol aan het werk kan zetten en de andere groep instructie kan geven. Dat is misschien een oplossing voor jouw gevoel dat je ze zoveel blaadjes laat maken, gebruik de zaakvakken en bijvoorbeeld verkeer om ze aan het werk te zitten. In je methodes (ook taal en rekenen) zitten vast wel opdrachten die je hiervoor kan gebruiken, die kan je als het ware opsparen en gebruiken als het jou uitkomt.
Later in het jaar (maar bij jou kan dat wel) ging ik vakken clusteren. Dan gaf ik de kinderen bijv. drie vakken en anderhalf uur de tijd. Dat waren dan vakken als zelfstandig rekenen, een taalles die ze zelf konden maken en een begrijpend lezen bladzijde. De kinderen mochten dan zelf plannen en bedenken hoe ze het gingen doen (bij wijze van spreken achterstevoren
), als het na die anderhalf uur maar af was. De klas werkte dan keihard, want dit vonden ze zelf erg fijn werken en gaf mij wederom tijd voor individuele instructie, observatie, gewoon even langslopen en kijken hoe het gaat etc.
Welke methodes gebruik je in de klas? Misschien is er hier iemand die ze kent en met je mee kan denken?
Ik hoop dat je wat kan met mijn hele verhaal, heb je nog vragen, stel ze gerust!!