door Sjantil op 28 nov 2011, 21:28
Hoi Sann,
ik vind het vervelend voor je dat je het gevoel hebt dat het niet loopt allemaal en dat je daarin niet echt ondersteund wordt door je collega's (dat is tenminste wat ik opmaak uit jouw berichten). Ik hoop dat je ondanks dat ook de dingen ziet die wel goed gaan. Misschien heb je wat aan onderstaande tips.
Instructie:
je schrijft dat jij de enige leerkracht bent die een combinatiegroep heeft op jouw school. Dit betekent dan waarschijnlijk dat (een deel van) jouw kinderen ook voor het eerst in een combinatiegroep (zit)/zitten. Dat is dus ook wennen voor de kinderen. Ze moeten dan leren dat ze je echt niet kunnen storen als jij instructie in de andere groep geeft. Zorg er ten eerste voor dat ze werk hebben wat ze echt zelfstandig kunnen doen, evt na een korte instructie (bv. een herhalingsles rekenen, spellingwoordjes oefenen, een schrijfles). Ik heb een combinatiegroep van drie groepen en daarbinnen nog veel niveaus en ik herken dus waar je tegenaan loopt. Ik laat vaak een deel van de kinderen lezen, ik geef bv een korte instructie spelling aan een andere groep en dan heb ik tijd voor een uitgebreidere instructie in de laatste groep. En dan wissel ik dingen om. Kijk ook kritisch in hoeverre een hele uitgebreide instructie echt nodig is. Mijn kinderen (groep 3/4/5) weten in principe ook altijd wat ze kunnen doen als ze niet verder kunnen (overslaan en verder gaan, stillezen of iets van het extra werk waar ze wel mee verder kunnen. Ze zetten dan wel eerst hun kaartje in de standerd op mijn bureau (ze mogen mij immers niet storen) en zodra ik even tijd heb, roep ik die kinderen in de juiste volgorde bij me. Dit lukt niet allemaal in een keer hoor; het is een kwestie van rustig opbouwen en blijven herhalen (vooral in de middenbouw). Natuurlijk komen er toch kinderen bij me, maar ik wijs naar de standerd op mijn bureau en herhaal wat ze kunnen doen als ze niet verder kunnen. Soms is het genoeg om te wijzen. Als er echt iets dringends (pijn, ongelukje, verdriet) is reageer ik natuurlijk wel.
Te veel/ te weinig werk:
ik zou ervoor zorgen dat je een basisweektaak hebt, wat de kinderen af moeten kunnen krijgen. daarnaast kun je Klaarwerk op de taak zetten, waar ze daarna verplicht aan moeten werken als ze de basis af hebben. Wie daar niet aan toe komt, heeft dan dus geen probleem. Dit kunnen extra opgaven voor rekenen zijn, of stillezen, een taal- of spellingskaart, een puzzel of een werkboekje.
Het zelf nakijken zou je kunnen belonen bij de kinderen die dat goed en serieus doen. Als je een week lang serieus je eigen werk hebt nagekeken, mogen ze vrijdagmiddag een bepaalde tijd een spelletje doen (of iets anders wat ze leuk vinden), terwijl de rest dan hun werk opnieuw na moet kijken of nakijkles krijgt.
Probeer ook naar jezelf toe realistisch te zijn. Als het voor jou de eerste keer is dat je een combinatiegroep hebt, dan kun je niet verwachten dat alles nu al vlekkeloos verloopt. Dus wees niet te streng voor jezelf.