Heb je hier nog iets aan? Zo'n kubus is dan de praalwagen als je er wielen onder laat maken.
Terugblikken op de Rekendagen 2006:
Reflectie : 12. Bouwplaten en kubussen
Beschrijving:
Bedenken hoe een kubus er in werkelijkheid uitziet wanneer enkele aanzichten gegeven zijn. De opdracht is (met toestemming van de uitgever) overgenomen uit het boekje Rekentijger, groep 6, boekje B, werkblad 23.
Uitgever: Zwijsen
Voor welke groep(en) geschikt?
Voor goede leerlingen uit groep 6 die extra uitdaging nodig hebben. Welk domein?
Meetkunde, driedimensionaal. Gebruik van aanzichten.
Wat is het nut hiervan?
Voorbeeld van zinvolle opdrachten voor leerlingen die meer uitdaging aankunnen. Sommige leerlingen hebben er moeite mee om zich een getekend object in de ruimte voor te stellen. Uitvoeren van deze opdracht helpt hen deze vaardigheid te ontwikkelen.
Tips:
1. Op de website
www.rekentijger.nl is meer informatie te vinden over deze en andere opgaven. Rekentijgers zijn er voor de groepen 6, 7 en 8. De aanwijzingen hieronder voor het vinden van de oplossing komen van deze website.
2. Vraag leerlingen die moeite hebben met de opdracht om zelf eerst een kubus te vouwen. Vergroot het voorbeeld van de uitslag van een kubus zoals op het blad aangegeven. Overigens zijn ook andere uitslagen mogelijk.
3. Kijk eerst op welke plaats het plaatje of de pijl moet komen. Maak de kubus na (of gebruik een blokje) wanneer het niet lukt om de juiste plaats ‘in gedachten’ te vinden.
4. Als je weet waar de pijl of het plaatje moet komen, bedenk dan in welke richting het moet komen.
5. Gebruik het applet van
http://www.fi.uu.nl/rekenweb/ om kubussen te draaien en te vouwen. Dat is een mooie tussenvorm tussen ‘in gedachten’ vouwen en ‘in werkelijkheid’ vouwen. De naam van het spel is Bouwplaten
Heb je hier nog iets aan? Zo'n kubus is dan de praalwagen als je er wielen onder laat maken. Misschien kun je er uit verschillende hoeken foto's van maken.