Wij deden dit eerst ook met de hele school onder de naam keuzecursus, later per bouw.
Doordat groep 1/2 erbij betrokken is, zijn de mogelijkheden beperkter, tenzij je een of twee oudere leerlingen samen opdeelt met een kleuter
Koken --> soep maken, minipiza's maken, fruithapjes op stokje, hapjes van een halve plak bladerdeeg, diagonaal doorgesneden (bv. gevuld met appel of een worstje) maar alles bij koken zal waarschijnlijk wel geld gaan kosten. Goedkoop: koekjesdeeg van bloem(meel) maken en koekjes uitsteken met een vorm
sieraden maken -->de goedkoopste oplossing is kralen maken van tijdschriftfoto's :-) een langwerpige driehoek oprollen rond een satéstokje, je begint met de basis. Hoe langer de strook, hoe dikker de kraal. Je kunt ook met grillige blokjes aardappelen werken die je laat drogen op een breinaald of satéstokje. Aardappels kosten weinig. De kralen worden geverfd en gevernist als ze droog zijn. Of van borduurgaren vriendschapsbandjes knopen, maar dat is moeilijk voor de kleuters. Ook rietjes zijn niet zo duur.
Fotograferen / filmen --> wij hebben eens een enorme leuke lessencyclus van het kunstplan gehad. De leerlingen werden in groepjes verdeeld en moesten elkaar op een 'aparte' foto zetten.
Apart bijvoorbeeld door een vreemde stand etc.(laag, hoog, schuin) van het fototoestel. Rond die foto ging iedereen iets over zichzelf vertellen (op papier). Oudere leerlingen kunnen het voor de jongere lln. opschrijven of uittypen. 1e blad van hun eigen boek. Je zou in de tweede les elke ll. spullen kunnen laten meenemen van hun hobby lievelings(voorlees)boek, huisdierfoto, knuffel etc. Daarmee wordt in de tweede les van elk lid van het groepje een foto gemaakt. Tweede blad van het boekje.
Als er tijd over is zouden ze een naamgedicht (acrostichon)kunnen maken:
Dat klinkt moeilijk, maar is het niet. Bij elke letter van hun naam bedenken ze een woord dat bij hen past, het hoeft niet te rijmen.
De verwerking kan met de hand, maar ook op de computer (als die beschikbaar zijn). Je moet wel de gemaakte foto's kunnen printen
Schilderen Kijk eens in de kaartenbak plakkaatverf van Anita en mij. Anita heeft verscheidene leuke dingen in haar klas uitgeprobeerd:
De uiltjes zijn bv. erg leuk, maar er zijn ook simpelere dingen voor de jongsten.
Bloemschikken--> materiaalkosten!
Textiele werkvormen --> stof veranderen is een goedkope oplossing als er op school lappen stof zijn. Je hebt er alleen lijm en een schaar voor nodig. De kleintjes moeten wel geholpen worden.
Je zoekt twee of meer lappen stof m die je et eenvoudige print. De ene lap houd je als basis, uit de andere lap(pen) knip je de bestaande figuren of afbeeldingen (niet zelf iets knippen dus) en die plak je op de eerste lap, waardoor er een nieuw patroon ontstaat. Het resultaat hangt dus helemaal af van de aanwezige lappen.
Drama --> er staan erg leuke lessen op
http://leermiddelenbak.wordpress.com/ca ... drama-seo/ Voor sociaal/emotionele lessen zit er een cyclus van meerdere lessen bij. Vergeet de warming-up(s) niet en elke keer dat jullie drama doen.
Tekenen --> Kijk eens op of op Als je daar een (Engels) zoekwoord intypt, kom je op de leukste ideeën die voor elke leeftijd uit te werken zijn.
Apparaten slopen --> Maak een robothoofd van de gesloopte materialen. Teken een kaal hoofd en bevestig de onderdelen zo, dat ze de ogen, oren etc. weergeven. Misschien als groepswerk?
Techniektoren --> de techniektoren kan gecombineerd worden met fotograferen. Laat dan van elke stap een foto maken. Uiteindelijk tekst erbij en je krijgt een 'techniek'boek.
dansen --> er zijn leuke simpele dansjes voor de kleintjes (misschien kunnen de oudere lln. eromheen zelf een moeilijkere dans omheen bedenken?) Pinguïndans, Tjoetjoewa, ze kunnen zeggen wat ze willen maar de olifant bv. Die dansjes hebben vaste bewegingen, waaromheen leerkracht/begeleider de oudere lln. misschien iets ingewikkelders kunnen laten bedenken.
In the jungle lukte ook bij onze kleuters en de BB vond deze dans ook leuk.
http://www.youtube.com/watch?v=I6-VVf4hYWsVouwen / Origami --> daar is zoveel over te vinden. Ik zou starten bij Easy [url]Origami
http://en.origami-club.com/easy/[/url] Een simpele basisvorm voor de kleuters kan afgeschilderd/afgetekend/afgeplakt worden tot iets leuks.
Denksporten --> hier kan je alle kanten mee op van quiz tot schaken, van puzzels tot raadsels en allerlei gezelschapsspelletjes, zoals Wie is het?, Vier op een rij, Valkuil, Zeeslag, Stratego, Set! etc. Hier zal wel op niveau aangeboden moeten worden, anders worden de kleintjes 'ondergesneeuwd'. Ook kan er een school-puzzel-raadselboek worden samen gesteld. Kopie maken van een eigengemaakt blad en daarna iemand het blad laten maken. Dat kan op elk niveau worden bedacht.
Gezelschapsspel maken --> kan van alles zijn
Timmeren --> Knutselen --> afvalhout verzamelen en er iets van laten maken: voertuig, boot o.i.d. Of iets dat kan rijden (deksels en doppen als wiel)
Jongleren --> kleintjes met pittenzakken?
Papier maché --> oneindig veel mogelijkheden. Heel haalbaar voor iedereen is een schaal. Die maak je aan de buitenkant van een meegebrachte school of diep bord.
Papier scheppen --> geen ervaring mee, maar spreekt voor zichzelf denk ik
muziekinstrumenten maken --> hier heb ik altijd een hekel aan gehad. Haha. Kan mij niet bekoren.
boetseren --> dier in kooitje: eerste les dier, tweede les kooitje, ev. met satéstokjes als tralies. Is haalbaar voor elke leeftijd, evenals baby in een doek (liggend). Voor oudere leerlingen heeft de opdracht Kind in papa's (te grote) jas (staand) meer uitdaging, die kan naast 'baby in doek' gezet worden als gelijkwaardige opdracht. Voor oudere lln. altijd succesvol en leuk. De te grote jas, heeft allerlei bobbels, hobbels en plooien en natuurlijk te lange mouwen.