Strenge leraar?

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Strenge leraar?

Berichtdoor vragen op 22 jun 2013, 19:57

Toen ik naar groep 7 zou gaan, zat ik de hele zomervakantie zorgen te maken omdat ik bij meester V. in de klas zou komen. Voor mij kwam hij zeer streng over. Als iemand in de klas drie keer de map ging klikken (ring map) dan werd daar gelijk al wat van gezegd. Dus op ieder detail werd wel ingegaan. Verder had ik ook leerkrachten gehad die helemaal geen orde konden geven. De klas stak de gek aan met de lerares. Zij barstte eens in huilen uit dat het niet meer ging. Zoals iedereen werk je hier aan mee. Op latere leeftijd voelde ik me hier zeer schuldig over. Ik heb zelfs eens ziek gemeld omdat ik wist dat bepaalde lerares voor de klas stond die geen orde kon houden en ik altijd met hoofdpijn weer thuis kwam. Meestal overkomt dit ook mensen die als vervangende leraar/lerares ingezet worden.

Zoverre mijn ervaring in mijn jonge jaren. Wat vinden jullie? Ik vind strengheid wel goed maar het moet ook weer niet overdreven zijn, balans hierin vinden. En hoe maak je een gezellige, leuke sfeer in de klas? Hoe doe je dat?
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strenge leraar?

Berichtdoor Sellebel op 22 jun 2013, 21:15

Vragen, je geeft in je eigen stukje al aan waarom leerkrachten in groep 7-8 consequent zijn en snel reageren op activiteiten wat de rust zou kunnen verstoren.
Kinderen op die leeftijd proberen uit waar de grens is, hoever ze kunnen gaan. Hier denken ze niet over na, maar het gebeurt wel. Als je niet meteen duidelijk stelt
wat de regels zijn, lopen de kinderen zo over je heen en dan kan het inderdaad gebeuren dat een docent geen orde kan houden.
Het afgelopen jaar heb ik regelmatig ingevallen in een groep 7-8 en begin de dag met ten eerste uitleggen wie ik ben, hoeveel ervaring ik heb met de bovenbouw en wat de regels zijn. Maar bovenal, wat er gebeurt als de regels niet nageleefd wordt. Sommige groepen vinden dat niet leuk, andere groepen lopen met me weg. Het is niet anders.
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Strenge leraar?

Berichtdoor vragen op 23 jun 2013, 00:02

In mijn jeugd vond ik het wel prettig dat een leraar orde kon houden en wel streng was op een goede manier. Je hebt dan duidelijkheid en weet waar je aan toe bent. Dit is met ASS ook handig.
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Strenge leraar?

Berichtdoor justme27 op 23 jun 2013, 13:18

Ik heb heel wat ingevallen na de pabo. Ik werd al snel voor de hogere groepen ook gezet, zeker als ze door hebben dat jij ook de hogere groepen goed kan draaien, weten ze je wel te vinden... Ik heb wel eens meegemaakt dat na mijn voorstelpraatje de kinderen nog vragen aan mij mochten stellen, toen kwam er een vraag als "ben jij een heks?"
Bij een vriendin weet ik dat ze wel eens hebben gevraagd wat voor maandverband ze gebruikte toen ze net 5 minuten bezig waren. Kortom; ze proberen je uit. Kunnen ze je op de kast krijgen? Je moet dan als invaller ook wel streng en alert zijn, consequent handelen.

Toen ik een tijd later moest invallen in groep 8, had ik van mijzelf een aantal wordles gemaakt in allerlei kleuren met woorden die over mij gingen. Deze had ik opgehangen in het lokaal. De kinderen komen binnen en gaan kijken wat er hangt. Zo heb je wel gelijk een startpunt vind ik. Ook weet je meestal wel wie de grootste raddraaier is. Deze moet je eigenlijk voor je "winnen"; bijvoorbeeld vragen te helpen met de computer omdat het jou niet lukt (terwijl je er eigenlijk heel handig in bent haha).

Toen ik op een school kwam op in te vallen in een groep 8, werd ik al gewaarschuwd door andere leerkrachten daar. Moeilijke groep, vooral 1 jongen, werd er bij invaller altijd uitgestuurd (en regelmatig ook bij eigen leerkracht). Ik heb het toen mijn missie gemaakt hem er die dag niet uit te sturen (mits het natuurlijk wel ging in de klas).
Dit heb ik ook met die jongen op een gegeven moment besproken; hij vond het wel een stoer plan en ging aan het einde van de dag naar de directie (hij was er niet uitgestuurd) om even te vertellen dat hij de hele dag had mogen blijven. ;-) Natuurlijk gaat dit niet altijd zo.

Je zal als invaller streng en consequent moeten zijn en ze kunnen je ontzettend uitproberen dmv bijv. klikken met map, tikken of fluiten. Ik probeer altijd humor in te zetten (he, wel in de maat fluiten hoor!!), maar dit is gewoon niet altijd mogelijk. Als kind had ik ook liever een strenge leerkracht (iedereen doet tenminste wat de afspraak is) dan een leerkracht die dag klas niet aan kon.
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen... (Loesje)
justme27
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 30 jun 2006, 14:39
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 0 gasten