[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Lessenreeks Godsdiensten

Lessenreeks Godsdiensten

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Lessenreeks Godsdiensten

Berichtdoor Emine op 27 jun 2013, 23:33

Hallo,

na heel veel te hebben meegekeken op het forum heb ik nu toch eindelijk een account aangemaakt.
Ik heb namelijk een vraag en ben heel benieuwd of jullie mij er verder mee kunnen helpen.
Ik ben een lessenreeks aan het samenstellen voor leerkrachten in de middenbouw.
Deze lessenreeks bestaat uit vier lessen en elke les staat er een feestdag centraal uit een van de vier geloven die aan bod komen in deze lessenreeks.
Zoals bijvoorbeeld het Suikerfeest uit het islamitische geloof, Divali uit het hindoeïsme, Pasen uit het katholicisme etc.

Nu wil ik graag een beschrijving geven van welke knelpunten de leerkrachten tegen kunnen komen bij het geven van deze lessen.
Waar moet rekening mee gehouden worden, kijkend naar de ervaring- en belevingswereld van een kind in de middenbouw?
Ik begrijp dat dit natuurlijk per klas en per school verschilt, maar ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop.

Zelf denk ik dat een mogelijk knelpunt kan zijn, dat wanneer je bijvoorbeeld veel islamitische kinderen in je klas hebt zitten de les over het Suikerfeest weinig toegevoegde waarde heeft.

Alvast heel erg bedankt!
Emine
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 jun 2013, 23:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lessenreeks Godsdiensten

Berichtdoor Joke op 28 jun 2013, 09:51

Ik neem aan dat je deze lessenreeks uitwerkt voor een openbare school.
Als je veel islamitische kinderen in de klas hebt, is het toch juist goed om over Ramadan en Suikerfeest te praten? Dan begrijpen de overige klasgenoten beter waarom dit feest bij hun islamitische klasgenoten hoort.
Daarnaast wordt er op confessionele scholen ook aandacht aan bv. Pasen besteed, dus vanuit dat oogpunt zou je er ook een les over kunnen geven, maar dan is de benadering van het onderwerp veel meer vanuit het geloof en dat is in zo'n lessenreeks niet de bedoeling. Je zult het puur informatief moeten houden.

Ik verbaas me wel over je opmerking 'Pasen uit het katholicisme'. Het Paasfeest is een christelijk feest. Niet alleen in het katholicisme. Ook Joden vieren trouwens Pasen (Pesach), al gaan zij niet uit van Jezus die aan het kruis gestorven is en weer is opgestaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasen
Toch zijn er ook christenen die het paasfeest niet vieren: Jehovah's getuigen. Zij herdenken wel jaarlijks het laatste avondmaal.


(Heel frappant is het feit dat Jezus in hun Bijbel niet aan het kruis wordt afgebeeld, maar aan een paal. Iets waar de discussies de laatste tijd weer over opgelaaid zijn.)
Ik weet niet of dit aan de orde kan komen in een middenbouw, maar misschien zitten er kinderen van Jehovah's getuigen in de klas en dan kan je er niet aan voorbij gaan.

Voor mij lijkt het knelpunt het brengen van neutrale lessen. Je mag zelf geen (waarde)oordeel uitspreken.
Het doel van de lessen is puur de kennis over deze feesten, zonder er zelf (of door de leerlingen) waarde aan mee te (laten) geven: informatief dus.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lessenreeks Godsdiensten

Berichtdoor Emine op 28 jun 2013, 12:14

Ik neem aan dat je deze lessenreeks uitwerkt voor een openbare school.
Als je veel islamitische kinderen in de klas hebt, is het toch juist goed om over Ramadan en Suikerfeest te praten? Dan begrijpen de overige klasgenoten beter waarom dit feest bij hun islamitische klasgenoten hoort.
Daarnaast wordt er op confessionele scholen ook aandacht aan bv. Pasen besteed, dus vanuit dat oogpunt zou je er ook een les over kunnen geven, maar dan is de benadering van het onderwerp veel meer vanuit het geloof en dat is in zo'n lessenreeks niet de bedoeling. Je zult het puur informatief moeten houden.

Ik verbaas me wel over je opmerking 'Pasen uit het katholicisme'. Het Paasfeest is een christelijk feest. Niet alleen in het katholicisme. Ook Joden vieren trouwens Pasen (Pesach), al gaan zij niet uit van Jezus die aan het kruis gestorven is en weer is opgestaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasen
Toch zijn er ook christenen die het paasfeest niet vieren: Jehovah's getuigen. Zij herdenken wel jaarlijks het laatste avondmaal.


(Heel frappant is het feit dat Jezus in hun Bijbel niet aan het kruis wordt afgebeeld, maar aan een paal. Iets waar de discussies de laatste tijd weer over opgelaaid zijn.)
Ik weet niet of dit aan de orde kan komen in een middenbouw, maar misschien zitten er kinderen van Jehovah's getuigen in de klas en dan kan je er niet aan voorbij gaan.

Voor mij lijkt het knelpunt het brengen van neutrale lessen. Je mag zelf geen (waarde)oordeel uitspreken.
Het doel van de lessen is puur de kennis over deze feesten, zonder er zelf (of door de leerlingen) waarde aan mee te (laten) geven: informatief dus.

Beste Joke,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie. Dit is inderdaad iets wat lastig is om te doen, niet alleen voor de leerkracht maar ook voor de leerlingen is het lastig om geen waardeoordeel te vestigen.
Met de opmerking over het Paasfeest wordt natuurlijk de kanttekening gemaakt dat niet alleen katholieken dit vieren, maar ook de christenen en de joden inderdaad. We bekijken dit feest wel vanuit de manier waarop katholieken deze dag vieren.
Ik ga er eens mee aan de slag en bedenken op welke manier dit het beste kan.
Heel erg bedankt!
Emine
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 jun 2013, 23:18
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lessenreeks Godsdiensten

Berichtdoor Erick op 28 jun 2013, 12:22

Ik heb een les gegeven over de islam waarbij de leerlingen de islam gingen vergelijken met het Jodendom en het Christendom om zo tot verschillen, maar ook tot overeenkomsten te laten komen tussen de godsdiensten. In duo's zijn de leerlingen van een bepaalde godsdienst een aantal vragen gaan opzoeken. Vervolgens kun je de leerlingen die de vragen voor het Jodendom beantwoorden, hun gevonden informatie laten verzamelen, idem voor de andere godsdiensten.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Lessenreeks Godsdiensten

Berichtdoor Joke op 28 jun 2013, 16:22

Beste Joke,

........ Met de opmerking over het Paasfeest wordt natuurlijk de kanttekening gemaakt dat niet alleen katholieken dit vieren, maar ook de christenen en de joden inderdaad.
Katholieken ZIJN christenen. ;-)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron