begrijpend lezen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

begrijpend lezen

Berichtdoor super_juf op 29 jul 2013, 18:00

Hoi hoi!

Het afgelopen half jaar op het VO is het mij erg opgevallen hoe slecht het gesteld was met begrijpend lezen (mavo/havo en havo/atheneum). Nu krijg ik komend schooljaar voornamelijk mavo klassen met daarin zorgleerlingen en wilde ik meer tijd besteden aan het begrijpend lezen. In de methode wordt in elk hoofdstuk een paragraaf aan besteedt. Nu is het zo dat ik elke klas vier uur in de week heb en de andere paragrafen moeten ook worden behandeld dus de planning zit best vol. Toch wil ik meer aandacht aan het begrijpend lezen besteden omdat, naar mijn idee, hier de basis ligt. Tijdens de toets moeten zij antwoorden in de tekst opzoeken of vragen als 'wat bedoelt de schrijver met...'. Zij moeten zich dan dus verplaatsen in de schrijver en niet hun eigen interpretatie aan geven (wat veel gebeurde).

Ik zoek dus iets wat ik elke les 'even' kan doen. Dus tijdens grammatica ook iets met begrijpend lezen doen, zonder dat dit direct mijn hele lesuur opslokt. Als beginnend docent vind ik dit organisatorisch best lastig. Aan collega's heb ik dit gevraagd maar zij vinden de paragraaf 'lezen' voldoende en doen niets extra. Terwijl ik wel van ze hoor na toetsen 'hoe slecht of leerlingen de vragen lezen'....Dus ik ben erg zoekende.

Misschien iemand hier die iets weet?

p.s. Ik ben mij er van bewust dat ik het dubbel plaats maar hulp van collega's uit bovenbouw basisonderwijs is ook erg welkom. Vandaar :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: begrijpend lezen

Berichtdoor juf suus op 29 jul 2013, 18:06

Ik denk onmiddellijk aan het werken met krantenberichten ( a la nieuwsbegrip)
Kies een krantenartikel wat je met de leerlingen kan behandelen, vervolgens kan je dit artikel ook gebruiken bij bijvoorbeeld een les ontleden
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: begrijpend lezen

Berichtdoor Anita op 29 jul 2013, 18:09

Toch sluit ik dit topic. Vrijwel alle leden lezen steeds via de 'nieuwe berichten' en zoeken niet op board. Door dit topic te sluiten zul je je informatie gewoon bij elkaar in een topic krijgen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron