Energizer (5 minuten)

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Energizer (5 minuten)

Berichtdoor dirkteur100 op 03 nov 2013, 19:37

Hallo allemaal,

inmiddels loop ik stage bij groep 8.
Van mijn mentor de opdracht gekregen om op mijn stagedagen een korte energizer (5 min) te doen met de kinderen. Het moet iets zijn wat de kinderen leuk vinden, maar ook iets waardoor ze groeien. Het zou fijn zijn als het mijn contact met de kinderen verbeterd.
Ik dacht zelf aan elkaar complimenteren, maar zoiets doen we al vaker. Iemand een leuk idee?

Groetjes
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Energizer (5 minuten)

Berichtdoor Sylvia op 03 nov 2013, 21:33

Ik zou even googlen op energizers groep 8, dan krijg je heel veel ideeën aangereikt.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Energizer (5 minuten)

Berichtdoor Joke op 04 nov 2013, 13:29

Sylvia heeft natuurlijk gelijk. Even googelen. Toch dacht ik meteen aan de volgende opdracht(en) al weet ik niet of dit haalbaar is in vijf minuten.
Je dacht aan complimenten geven. (Ze kennen elkaar nu goed genoeg.)
Verzin een vorm waarbij ze bij elkaar complimenten kunnen geven zonder dat ze weten wie het deed.
-Een blad met de naam van elke leerling erop laten circuleren door de klas. Wie het vijfde* compliment schrijft, brengt het blad bij jou. *meer of minder mag ook natuurlijk, aan jou de keuze.
-Persoonlijker: Een blad op de rug van een leerling vastmaken. Als je het vijfde compliment schrijft, geef je aan dat de ll. kan gaan zitten.
-Idem met een muziekje op de achtergrond
-Je kunt ook de kaartjes van het complimentenspel laten uitdelen. Iemand trekt er een en geeft het aan iemand in de klas waarbij dit kaartje goed past.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Energizer (5 minuten)

Berichtdoor Princess op 11 nov 2013, 18:59

Wat ik regelmatig doe:

De kinderen moeten jou nadoen, wat ik dan vaak doe is hun gedrag nadoen (dus: sssstttt.... of hou je mond.. of heb zo geen zin of dat is vet hard man) doe het echt overdreven. Vinden ze heel leuk.

Doe dit doe dat: je maakt steeds bewegingen en zegt doe dit , maar als je zegt doe dat dan moeten ze je niet nadoen, wie het wel doet is af. Kinderen die praten (zich ermee gaan bemoeien wie ook af is) zijn ook af. Je kan dit ook door een kind laten doen.

Met ze 2en een tekening maken: 1 pen pakken met ze 2en en een zo mooi mogelijke tekening maken.

Ik zet ook wel eens een kind voor de klas en dan zeg ik hartslag naar 160, maak ze gek. De rest van de klas doet het na.

Nadoen als het klopt: zeg tegen de klas dat ze de beweging moeten maken als het klopt, als het niet klopt dan niet. Bijv. zwemmers zwemmen (kinderen maken zwemgebaar met hun armen) en als je bijv. zegt Roeiers rennen dan moeten ze het niet nadoen. Je kan dit ook doen met dierengeluiden of beroepen etc.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je googled is er genoeg te vinden. Succes! Tip: wissel de energizers af, steeds maar hetzelfde is ook niet altijd leuk.
Princess
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 24 jul 2008, 11:31
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
Functie: groepsleerkracht

Re: Energizer (5 minuten)

Berichtdoor NafNaf op 12 nov 2013, 20:52

W.b. de complimenten moest ik denken aan de mystery guest: de leerkracht kondigt aan dat hij één leerling in de gaten gaat houden, de zogenaamde mystery guest, want niemand (behalve de leerkracht) weet wie het is. Als deze leerling zich goed gedraagt, verdienen de lln bijv. aan het eind van de dag 10 minuten tijd om een spelletje te doen. Tussendoor kun je af en toe al een keer opmerken dat de mystery guest zich goed gedraagt en wát hij precies goed doet. De kinderen kunnen misschien kort raden wie het is; zo geven ze op een heel natuurlijke manier complimenten aan elkaar. Aan het eind van de dag maak je de naam bekend, als je positief wilt afsluiten kun je eventueel een beetje sjoemelen met de naam...

Verder vind ik energizers met muziek, bewegen en vaardigheden altijd heel leuk. Bijvoorbeeld de cup song. Van iets goed kunnen groeit je zelfvertrouwen ook!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron