Rekenlessen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Rekenlessen

Berichtdoor juf-crealientje op 19 nov 2013, 12:04

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij langs deze weg nog een keer willen helpen. De afgelopen dagen ben ik namelijk zo aan het worstelen met mijn lessen. Het lijkt wel of ik al mijn inspiratie en creativiteit opeens verloren ben.

In dit geval loop ik er tegenaan dat ik volgende week twee "vrije" lessen rekenen mag geven in groep 7/8.
Met vrij bedoel ik buiten de methode om. Normaal gesproken vind ik dit erg leuk, maar nu kom ik er niet uit.

De eerste les wil ik laten gaan over procenten ( eventueel breuken voor groep7). Ik heb zitten denken aan een muurkrant ofzo, maar hoe ik dit vorm moet geven en met welke vraagstelling daar kom ik niet uit.

Ook ben ik al aan het zoeken geweest op het internet maar het lukt mij niet om veel te vinden.


Voor de tweede les zit ik te denken aan een technische meetopdracht. De leerlingen moeten daarna de gegevens in een grafiek zetten .
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Re: Rekenlessen

Berichtdoor Anita op 20 nov 2013, 07:32

Misschien kun je het samenvoegen. Je gaat een muurkrant maken met allerlei gegevens over de maten in de school, maar moet eerst nog even verdelen hoeveel procent van de muurkrant ieder groepje gaat krijgen. En hoeveelste deel is dat dan etc...
Ieder groepje krijgt een meetopdracht. Groep 6 moest vandaag bij mij uitrekenen / meten hoeveel leerlingtafels er in het lokaal zouden passen en pas had groep 7 de vraag hoeveel kinderen je kwijt kon in 1 m3. Je kunt natuurlijk nog veel meer van dit soort opdrachten bedenken.
Je zou het ook nog meer kunnen combineren. Meten + plattegrond van de school. Hoeveel procent van de ruimte in de school is voor groep 8? Klopt dat met het leerlingaantal? Ook dit soort bevindingen zou je uiteindelijk in een muurkrant kunnen presenteren.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Rekenlessen

Berichtdoor Joke op 21 nov 2013, 10:53

Leuk idee Anita!
Ik dacht zelf voor de procenten meer aan Sinterklaasinkopen met korting. (Kan rond deze tijd gegeven worden en er ook net na. Uitverkoop omdat Sinterklaas voorbij is.)
Ze zouden zelf eerst m.b.v. folders een nieuwe folder kunnen samenstellen. Vier* gemaakte folders vormen samen een nieuwe folder, reclameaffiche of een muurkrant. (Mogelijkheid: Jij 'stempelt' er een kortingspercentage op. Ze gaan aan het rekenen en plakken bij elk product de nieuwe prijs. Later verantwoorden ze in de klas hoe ze dit uitgerekend hebben.
Een breukenles zou op dezelfde manier kunnen, maar jij stempelt er dan een breuk op voor de nieuwe prijs of voor de korting.
Ook zou het onderling uit te wisselen zijn. Na het berekenen van de procenten, kan er berekend worden welk deel het is en andersom.
Je zou ook zoiets over traktatie-inkopen voor 5 dec. kunnen bedenken. 1/8 schuimpjes,1/4 hartjes, 1/2 kruidnootjes, 1/8 pepernoten bijvoorbeeld
Voor de hele school, voor de verschillende klassen, voor jouw eigen klas (hoeveel voor groep 7, hoeveel voor groep 8)
*aantal kun je zelf bepalen natuurlijk
(Maar daar ben ik al te lang uit om de moeilijkheidsgraad in te schatten. Misschien kom je er wel door op een idee.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Rekenlessen

Berichtdoor juf-crealientje op 24 nov 2013, 14:52

De les met procenten wordt om organisatorische redenen even uitgesteld. Dus heb ik nog even tijd om er over na te denken. Heel erg bedankt voor de input in ieder geval.

Voor de les rekenen/techniek heb ik volgende bedacht.

Ik ga de hellingsproef van Newton uitwerken. Daarvoor heb ik de werkbladen die ik hier: http://www.techniekinjeklas.nl/uploads/ ... lingen.pdf gevonden heb wat aangepast.

Ik laat de leerlingen in tweetallen de opstelling van de hellingproef bouwen. Daarvoor heb ik gezorgd voor stukjes afvalhout die in de gewenste maat zijn gezaagd. Daarna kunnen de leerlingen de meetingen verwerken in een grafiek. Wanneer alles klaar is kunnen we gezamenlijk een conclusie trekken en laat ik nog een afsluitend filmpje over Newton zien.
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire

Re: Rekenlessen

Berichtdoor Joke op 24 nov 2013, 16:09

Leuk idee om je rekenles met techniek en proefjes te combineren. Zo worden beide vakken interessant. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Rekenlessen

Berichtdoor juf-crealientje op 24 nov 2013, 19:04

Ik ben benieuwd hoe de les zal verlopen. Het uitwerken was best even wat werk, maar heb er in iedergeval heel veel zin in.
juf-crealientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 102
Geregistreerd op: 04 okt 2013, 20:19
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3
Functie: stagaire


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron